Prost: Ingen kopi-racere i F1

Alain Prost giver ikke meget for Red Bulls og Ferraris idé om at sælge komplette chassiser til andre teams. Det vil udvande sporten og fjerne fokus fra køreren.

Alain Prost til Renault præsentationen 2016 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 20/5 2020 klokken 20:05

Alain Prost afviser forslagene fra bl.a. Red Bull og Ferrari om at lade mindre teams køre med chassiser, de ikke selv har udviklet. Idéen blev ellers foreslået af Christian Horner og Mattia Binotto, så de mindre teams kan spare penge under coronakrisen.

Men Alain Prost vender tommelfingeren nedad: Den firedobbelte F1-verdensmester fra Frankrig så hellere, at de mindre teams selv fandt på smarte innovationer, der kunne få dem frem i feltet. Lidt som da Brawn GP introducerede dobbeltdiffusoren - og vandt mesterskabet.

"Konstruktørerne er Formel 1's DNA," udtaler Prost til den franske avis L'Equipe. "Et team skal bygge sin egen bil, også selv om vi arbejder med standarddele."

Billeder fra WSR-afdelingen på Paul Ricard 2011Billeder fra WSR-afdelingen på Paul Ricard 2011
Copyright Renault Sport


Reglerne for standarddele, de såkaldte Open-Source-dele, blev netop indført med henblik på, at de forskellige teams kunne spare penge. Disse dele har dog ikke den store betydning for F1-bilens ydeevne på banen.

Prost har ikke noget problem med Open-Source-dele, men man kan ikke bare kopiere en hel bil: "Det er utænkeligt. Disse teams ville aldrig have en chance for at vinde."

Prost foreslår i stedet andre regler, så de mindre teams får lov til at vise deres kunnen: F.eks. forskellige aerodynamik-modeller.

Formel 1 er i dag blevet for meget af det samme og for teknisk, mener Prost: "Der skal være fokus på innovationer og kørere. Samtidigt bliver vi nødt til at mindske informationsflowet [for køreren]. Kørerens instinkt skal spille en rolle igen."

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Suzuka med tilskuere Renault-koncernen i krise »