Østrigs GP: 1. frie træning

Så lykkedes det langt om længe at få gang i Formel 1-sæsonen 2020. De lyserøde Mercedes fra Rasing Point, viste sig meget hurtige. Men Kevin Magnussen var nu også godt med. Dog sluttede Hamilton på toppen.

Alfa Romeo . Copyright Alfa Romeo

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 3/7 2020 klokken 12:07

Klokken 11.00 fredag d. 3. juli, kom de første Formel 1-biler på banen til det, der fra første sekund var en noget forsigtig start.

HAAS havde en noget tvetydig start med en godt kørende Kevin Magnussen, der viste, at årets racer virker til at fungere, mens Romain Grosjean havde tekniske problemer og slet ikke kom ud.

Red Bull, som mange har spået til at blive den primære bil i år, lå i lang tid et stykke fra de hurtigste, men mod slutningen af træningen fik de mere skub i deres racer, og Verstappen rykkede op som nummer 3.

Hamilton i den sorte Mercedes, var i en klasse for sig selv. Over 3 tiendedele sekund havde han ned til Bottas i den anden Mercedes, men mere vigtigt var det, at han havde mere end 6 tiendedele sekund ned til Verstappen.

Mercedes i ØstrigMercedes i Østrig
Copyright Mercedes


Ferrari så på ingen måde stærke ud. Vettel viste vejen, mens Leclerc så ud til at kæmpe mere med bilen.

Ferrari og Leclerc, med mundbind Ferrari og Leclerc, med mundbind
Copyright Ferrari


Feltet var markant tættere, end det vi så sidste år. Fra Hamilton til Kvyat, som havde langsommeste tid, var der blot 2,1 sekunder.

Ricciardo på P8 i Renault-raceren var første mand mere end 1 sekund langsommere end Hamilton.

Fra Ricciardo på P8, var der lige under 5 hundrededele sekund ned til Magnussen på P9.

Nede i bunden af feltet så vi ikke overraskende Williams, men noget mere overraskende var AlphaTauri nede i den samme ende med Kvyat langsommest og Gasly lige foran de to Williams-racere.

1. træning, er altid meget afventende, hvilket absolut ikke var en undtagelse denne gang, hvor alle lige skulle finde sig selv og deres biler igen.

Der var i lang tid ingen afkørsler, da alle var forsigtige, men mod slutningen var der flere der spandt rund, da de begyndte at presse sig selv og materiellet mere.

HAAS sluttede træningen med at få Grosjean på banen, stort set samtidig med, at Magnussen fik problemer med gearkassen på sin bil. Så der bliver travlt i garagerne hos HAAS inden 2. træning skal i gang.

2. træning vil vise mere om hvad vi kan forvente os af weekenden.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:04.816 + 0.000 42
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:05.172 + 0.356 38
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:05.418 + 0.602 37
4. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:05.431 + 0.615 41
6. Lando Norris McLaren
P
1:05.621 + 0.805 41
7. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1:05.701 + 0.885 29
9. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:05.907 + 1.091 27
10. Charles Leclerc Ferrari
P
1:05.924 + 1.108 31
12. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:06.077 + 1.261 32
16. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:06.404 + 1.588 25
17. George Russell Williams
P
1:06.495 + 1.679 27
18. Nicholas Latifi Williams
P
1:06.906 + 2.090 31
19. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:06.943 + 2.127 19
20. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:46.361 + 41.545 6
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Spansk medie: Alonso til Renault i 2021 Østrigs GP: 2. frie træning »