Østrig Dagen Derpå: Tømmermændene er tilbage

Det skulle have været en fest på Red Bulls hjemmebane i Østrig med Max Verstappen og opgraderet Red Bull-racer – og Østrig blev en fest, men for konkurrenterne hos McLaren, mens Red Bull sidder tilbage med tømmermænd.

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 30/6 2025 klokken 09:06

Man kan næsten kun have lidt ondt af de mange Red Bull- og Verstappen-fans, der var rejst til Formel 1 i Østrig i håb om en ægte alpefest:

Festen var forbi efter sving 3 på første omgang, hvor Kimi Antonelli ramte Max Verstappen og sendte hollænderen og sig selv ud af løbet.

Østrigs Grand Prix 2025. Lando Norris i de østrigske bjergeØstrigs Grand Prix 2025. Lando Norris i de østrigske bjerge
Copyright McLaren Media


Det betød, at Østrig blev en fest for McLaren, der kørte fra alt og alle og - igen - næsten kørte ind i hinanden, som vi så i sidste løb i Canada.

Ikke desto mindre var det forfriskende at se, at McLaren lod Lando Norris og Oscar Piastri køre fair race mod hinanden, hvor Norris trak det længste strå i en tæt kamp om løbssejren.

Max Verstappen reagerede i øvrigt utrolig fattet eller kollisionen med Kimi Antonelli: Ingen vredesudbrud, ingen skub osv. Hvorfor?

Baggrunden er måske, at Kimi Antonelli kan have hjulpet Max Verstappen med at komme ud af sin Red Bull-kontrakt, der angiveligt har en såkaldt performance-klausul om, at Max Verstappen ikke må falde for langt tilbage efter de førende i den samlede stilling.

Lige nu ligger Verstappen 61 point efter den førende Piastri, og ingen har nogen sinde indhentet et så stort pointforspring før i F1, så både Red Bulls Helmut Marko og Max Verstappen var begge ude og hejse det hvide flag om denne sæsons verdensmesterskab efter løbet i Østrig.

Hvad er årsagen til Red Bulls nedgang? Kort sagt: Braindrain.

Østrigs Grand Prix 2025. Red Bulls hjemmebaneØstrigs Grand Prix 2025. Red Bulls hjemmebane
Copyright Red Bull Contentpool


Braindrainet hos Red Bull begyndte allerede i 2022 med Dan Fallows, der var leder af aerodynamikteamet hos Red Bull, som gik til Aston Martin.

I 2023 forlod chefdesigneren Rob Marshall Red Bull til fordel for McLaren. Sjovt nok begyndte McLarens vej tilbage til fronten, da de første opdateringer fra Marshall viste deres effekt.

I 2024 forlod chefen for Red Bulls strategiafdeling Will Courtenay sin stilling. Ved afslutningen af 2025 vil han være at finde hos McLaren.

Senere forlod Jonathan Wheatley også Red Bull, som nu er teamchef hos Sauber/Audi ist. Og sidst men ikke mindst forlod teknikgeniet Adrian Newey også Red Bull sidste år.

Nu er der så kun Max Verstappen tilbage. Men hvor længe gider hollænderen fortsætte i et team i opløsning, der kører mod en mørkere fremtid?

Østrigs Grand Prix 2025. Red Bulls hjemmebaneØstrigs Grand Prix 2025. Red Bulls hjemmebane
Copyright Red Bull Contentpool


Tsunoda sluttede denne gang sjovt nok foran Verstappen, selv om japaneren sluttede sidst - efter Lawson og Hadjar i Racing Bull. Det er måske meget sigende om Red Bulls form uden en Max Verstappen…

Mercedes-chefen Toto Wolff udtalte op til Østrigs grandprix, at han ikke ville afvise, at der foregår samtaler med Max Verstappen om et muligt skifte til Mercedes.

Og så er vi sjovt nok tilbage til Antonelli og Max, som måske kan blive teamkammerater næste år, for George Russell har ingen kontrakt for næste år.

Kimi Antonelli fulgt af Max Verstappen og Lewis Hamilton. Bahrains GP 2025Kimi Antonelli fulgt af Max Verstappen og Lewis Hamilton. Bahrains GP 2025
Copyright Mercedes AMG - Jiri Krenek


Det betyder dog ikke, at George Russell behøver bekymre sig alt for meget om sin fremtid i Formel 1, for selv om Russell gerne vil blive hos Mercedes, så handles englænderen som en kandidat til Aston Martin, Alpine (der fra næste sæson kører med Mercedes-motor) og måske endda Red Bull.

Det bliver næppe Ferrari, medmindre Charles Leclerc vælger at forlade det italienske team. Ferrari havde taget et par opdateringer med til Østrig, og umiddelbart så de ud til at virke ok i Østrig, selv om Leclerc endte godt 20 sekunder efter de 2 McLarens, mens Hamilton hentede en 4. plads. Russell sluttede i sin Mercedes godt et minut efter McLaren.

George Russell i sin velkendte sejrspositur. Canadas GP 2025George Russell i sin velkendte sejrspositur. Canadas GP 2025
Copyright Mercedes AMG / LAT Images


Til gengæld ser Sauber ud til at have fundet formen: Gabriel Bortoleto og Nico Hülkenberg sluttede begge i pointene lige efter Fernando Alonso, og efter et par hårde år og måneder bevæger Sauber sig langsomt op gennem midterfeltet i Formel 1.

Hvad er årsagen bag Saubers nyfundne F1-form? Måske den tidligere Red Bull-medarbejder Jonathan Wheatley og ikke mindst Mattia Binotto, som nu arbejder i baggrunden for Sauber/Audi.

Jonathan Wheatley (tv) og Christian Horner (th)Jonathan Wheatley (tv) og Christian Horner (th)
Copyright Red Bull Contentpool / Getty Images


Næste F1-løb køres allerede denne weekend på den legendariske Silverstone-bane, som fungerer som en uofficiel hjemmebane for de fleste teams.

Også her peger pilen igen på McLaren, medmindre de kører hinanden af banen...

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER