I flere omgange har det årlige italienske Formel 1-grandprix på Autodromo Nazionale di Monza hængt i en tynd tråd, men her til aften bekræfter parterne, at kontrakten er forlænget til og med udgangen af 2024.
Som bekendt afvikles Italiens Grand Prix i denne weekend på Monza, hvilket samtidig er løb nummer 90 og dermed også fejringen af Scuderia Ferraris 90-års jubilæum.
Det italienske grandprix har været på kalenderen siden 1950, som også var året, hvor F1-verdensmesterskabet fik sin debut og blev en fast årlig begivenhed. Med undtagelse af Imola i 1980 har løbet lige siden været afviklet på Monza.
Monza har tit været scenen, hvor verdensmesterskabet blev afgjort. Senest var i 1979, hvor Jody Scheckter sikrede sig pokalen, og sydafrikaneren vil rent faktisk være på Monza i år, hvor han vil køre den Ferrari 312 T4, som han vandt mesterskabet med for fyrre år siden d. 9. september.
Italiens Grand Prix 2018. Valtteri Bottas på Monza. På vej ind i Parabolica
Copyright Mercedes AMG
Af flere årsager kan et besøg på Monza varmt anbefales. Området er temmeligt stort, og der er et væld af arrangementer i løbsweekenden og stemningen er meget høj.
Samtidig er det en højfartsbane, der af samme årsag flere gange er blevet modificeret med chikaner for at sænke farten. Det er stadig muligt at se rester af de gamle stejlt hævede højfartskurver, som har krævet mange dødsfald.
I 2003 satte den syvdobbelte verdensmester Michael Schumacher den hidtil højeste gennemsnitshastighed i et løb på Monza med 247.585 km/t. Sidste år kørte Kimi Räikkönen med hidtil højeste gennemsnit under kvalifikation med 263.587 km/t.
BMF1 er som sædvanlig til stede med et hold på Monza i år.