Monaco kommer med nyt baneforløb

BMF1 har erfaret, at der er lagt op til ændring på baneforløbet i Monaco. En ny bydel vil hjælpe til at udvide banen og tilføre ekstra overhalingsmuligheder.

Monacos Grand Prix 2019 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 14/6 2019 klokken 11:06

BMF1's engelske skribent, med bopæl i Monaco, Leanne Williamson, har fundet frem til, at arrangørene bag det legendariske, men udskældte Formel 1 Grand Prix, i Monacos snævre gader, står overfor en tiltrængt opdatering.

I banens nuværende layout, er der nogle ting der er værd at fremhæve.

Der er ingen tvivl om, at det er den mest krævende bane at køre på. Der er ingen plads til tilgivelse, hvilket man så desværre ofte ser i løbet, hvor der bliver taget meget få chancer og der derfor er få overhalinger.

Hårnålen er det langsommeste sving på kalenderen. Et sving der tages med under 50 km/t, men som følge af banens layout før og efter dette sving, er det ikke der man overhaler, selvom vi har set forsøg på det gennem tiderne.

Selvom mange mener, at det er en gammel forældet bane, har den gennem tiderne gennemgået flere opdateringer.

Det originale layout, blev anvendt fra 1929 til 1972. Først i 1973 kom den kendte sektion omkring den berømte swimmingpool, en del af banens layout.
Antallet af sving steg fra blot 14 til 20 sving, samtidig med at banen blev blot 133 meter længere.

I 76, blev banen igen ændret, hvilket fik den hurtige chikane "du Port" med og banen blev ved den lejlighed, hele 34 meter længere.

3. opdatering kom i 1986, hvor Nouvelle chikanen blev tilføjet og der kom lidt flere sving med. Der var nu 25 sving.

4. opdatering kom, da man i 1997 ændrede på sektionen omkring swimmingpoolen. Det gav lidt mere længde på banen, men ikke flere sving.

Allerede i 2003, kom der en 5. variant, hvor man ændrede på udgangen af swimmingpool sektionen, hvilket fjernede nogle sving, så vi nu kom ned på blot 19 sving.

I 2015 kom seneste ændring, hvor sektionen omkring Tabac sektionen blev ændret, så det er muligt at kører hurtigere rundt omkring den. Banen blev ved den lejlighed en anelse kortere, så den nu måler 3.337 meter.

Nu er der så planer om et 7. layout, der vil være den største ændring, siden den 2. opdatering af banen tilbage i 1973.

Udvidelsen, der skulle gøre det muligt at få flere overhalingsmuligheder, er medtaget i et 16 milliarder stort offshore projekt.

Det store projekt, der også tilfører Monaco en ny havn, Portier Cove, forventes at stå færdigt i 2025. Den nye bydel, vil tilføre Monaco med yderligere 1.000 boliger.

"Vi ser jævnligt på muligheden for at ændre på banen og udvide den, så der bliver flere overhalingsmuligheder," udtalte Fyrst Albert til BMF1.

"Udvidelsen af Formel 1 banen har således også været med i vores tanker, omkring planen med den nye Portier Cove bydel."

"Det er dog vigtigt at understrege, at den nye bydel ikke er vedtaget endnu, men det er noget vi arbejder på. Vi ønsker at tilføje noget nyt til løbet og vi håber at det vil lykkes," sluttede fyrsten.

Her kan du se, den nye bydel, med en rød streg der markere det nuværende layout.
Monaco OldMonaco Old
Copyright BMF1


Og her, er hvordan man ønsker at få Formel 1 bilerne rundt, i den nye bydel.
Monaco NewMonaco New
Copyright BMF1

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferrari trækker protest tilbage HAAS vil ende nedturen »