Mexicos GP: 1. frie træning

Formel 1-feltet er taget til Mexico for at køre på den legendariske bane med den populære stadion-sektion. Her er resultaterne fra 1. frie træning.

Sergio Perez Mexicos GP . Copyright Red Bull/Getty Images

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 27/10 2023 klokken 22:10

Formel 1 er tilbage, og denne gang er feltet taget sydover til Mexico for at give den gas i højden.

Banen er 4,3 km med 17 sving, men det der presser kørerne allermest er banens placering oppe i højden. Ilten er nemlig meget tynd helt deroppe, så det kræver enormt meget af kørernes fysik, at håndtere en F1-bil på den her bane.

Det kræver også ekstra aero på racerne, og faktisk kører alle med fuld aero-pakke i Mexico. Alligevel genererer bilerne mindre downforce her i Mexico end i Monza, hvor de har mindst.

Det bliver spændende at se, om hjemmebanehelten, Perez, finder et ekstra gear, når det går løs lørdag og søndag. Han har i hvert fald nok opbakning fra hjemmebanepublikummet.

I dag er dog en endnu mere spændende dag set med danske briller på, for det er første gang, vi skal se danske Frederik Vesti til en første frie træning i Formel 1.

F2-stjernen har været så heldig at låne en Mercedes i dagens anledning.

Oliver Bearman låner Kevin Magnussens racer. Så forhåbningen om to danskere på banen samtidig skete ikke denne her gang.

Jack Doohan låner Gaslys racer, mens Isack Hadjar låner Tsunodas-racer, og Theo Pourchaire kører Bottas’ racer.

Derudover vil der også være dæktest for Pirelli.

Hadjar fik åbenbart anti stallet og kørte i pit lige bagefter, mens Pourchaire havde noget galt med bremsepedalen, og der kom en fejlmeddelse på rattet. Så det er en hård start for de to rookier.

Leclercs motor lavede mærkelige lyde, specielt ved høj fart. Det lød som en metallisk lyd, sagde monegaskeren til sin ingeniør. Ikke det bedste tegn for en Ferrari, der kæmper om placeringer. Men samtidig er det formentlig en såkaldt “fredagsmotor”, han har fået installeret i sin bil. Dvs en motor der har kørt sin levetid, og den kun bliver brugt om fredagen.

Sainz havde problemer med raceren. Der var noget hydraulik, der røg. Han mistede sin servostyring, der bl.a. forårsagede et gult flag, men Sainz fik humpet raceren i pit igen.

Ikke overraskende var Verstappen hurtigste mand på banen. Mere overraskende var det, at Albon nappede andenpladsen. Perez skuffede ikke hjemmebanepublikummet, da deres helt nappede tredjepladsen.

McLaren ser igen stærke ud den her weekend, og de orange lyn genfandt farten i den her session.
Piastri var dog nede på sjettepladsen, men australieren var også på test-dækket fra Pirelli.

Ricciardo viste gode takter med sin ottendeplads, og det virker til, at feltets anden australier er tilbage i topform bag rattet.

Ikke overraskende lå fire ud af fem rookier på 17-20 pladsen, men denne session har heller ikke handlet om at køre kvalifikationsomgange. Kørerne har haft et program, og de har haft et arbejde, de har skulle udføre. Vesti sluttede på 19. pladsen, og Pourchaire var nede som nr. 20, med problemer med raceren.

Du kan se alle tiderne i tabellen nedenfor:

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:19.718 + 0.000 29
2. Alexander Albon Williams
S
1:19.813 + 0.095 30
3. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:20.015 + 0.297 27
4. Lando Norris McLaren
S
1:20.237 + 0.519 29
5. Charles Leclerc Ferrari
S
1:20.297 + 0.579 29
6. Oscar Piastri McLaren 1:20.463 + 0.745 31
7. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:20.479 + 0.761 22
8. Daniel Ricciardo Scuderia AlphaTauri
S
1:20.568 + 0.850 30
9. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:20.677 + 0.959 26
10. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:20.687 + 0.969 26
11. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:20.724 + 1.006 24
12. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
S
1:20.968 + 1.250 28
14. Logan Sargeant Williams
S
1:21.157 + 1.439 30
15. Oliver Bearman Haas F1 Team
S
1:21.313 + 1.595 30
16. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
S
1:21.347 + 1.629 17
17. Isack Hadjar Scuderia AlphaTauri
S
1:21.941 + 2.223 25
18. Jack Doohan Alpine F1
S
1:22.109 + 2.391 24
19. Frederik Vesti Mercedes AMG
S
1:22.937 + 3.219 25
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Dropper Audi Formel 1? Mexicos GP: 2. frie træning »