Mexicos GP: 1. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Mexico, hvor sæsonens 18. Formel 1-Grand Prix skal køres. Her er hvordan det gik i den første frie træning.

Sergio Perez var flyvende. Emilia Romagna 2021. . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 5/11 2021 klokken 19:11

Formel 1 er taget til Mexico City, højt oppe over havoverfladen. Det betyder, at luften er meget tyndere deroppe. Det kommer helt sikkert til at spille en rolle i løbet af weekenden.

Vejret er 17 grader i luften og 37 grader på asfalten, så der venter kørerne en interessant første træning.

Autódromo Hermanos Rodríguez lægger asfalt til weekendens herligheder, og den 4,304 km lange bane med 17 sving er ved at være en perle på kalenderen. Banen er placeret over 2,2 km over havets overflade, så iltniveauet er over 20 procent lavere deropppe.

Den tyndere luft gør det sværere at få vejret. Samtidig er bilerne ekstra pressede i den tyndere luft, da forbrændingen i motoren bliver dårligere, og køling af bremser, dæk og motor bliver sværere. Desuden kører holdene med stort set al downforce på bilerne. Alligevel har de mindre downforce end på Monza.

Dækkene til første frie træning er de hårde C2, medium C3 og bløde C4.

Første minut inde i træningen er Räikkönen, Schumacher, Giovinazzi, Mazepin, Norris, Sainz, Ocon, Tsunoda og Leclerc ude på banen.

To minutter inde i sessionen er 14 kørere på banen, heriblandt hjemmebanehelten Sergio Perez. Normalt bliver der kørt en installationsomgang og så ind i garagen, men kørerne bliver ude på banen.

Der er rigtig støvet, der kommer kæmpe støvskyer op, når kørerne sætter i gang fra pitten, og når de kører på banen. Der går kun et par minutter, så melder Leclerc det også over radioen.

Syv minutter inde i sessionen er det kun Vettel, Latifi og Norris der mangler at køre ud på banen.

Leclerc får ikke bremset nok i sving 12, og monegaskeren kører et lille smut af banen.

Verstappen melder over radioen, at motorbremsen er dårlig i de tre første sving.

Gult flag i sving 16, Charles Leclercs Ferrari skrider ud og kører med bagenden ind i barrieren. Det koster en bagvinge.

Sergio Perez kommer minuttet efter og laver præcis samme fejl. Det koster også Red Bull en ny bagvinge.

Der er virtual safety car. Der er noget barriere, der skal ordnes, før bilerne må give den gas igen.

Der er grønt flag igen.

Lewis Hamilton kører for langt i sving 1, han melder over radioen, at han ikke kunne bremse bilen. Det betød, at Hamilton måtte en tur ud på græsset. Problemet er dog, at Hamilton ikke kommer korrekt tilbage på banen. Derfor skal episoden undersøges efter første frie træning.

Hurtigste mand pt. er Gasly (på softdæk), men der går ikke mange sekunder før Verstappen napper placeringen igen - på et harddæk. Tiden bliver dog efterfølgende slettet.

Bottas kører for langt ud i sving 12, hvilket ødelægger omgangen.

Billeder fra Perez’ garage ligner, at det er en større reperation teamet udfører.

Hamilton napper førstepladsen, efterfulgt af Bottas. Det gider Verstappen ikke finde sig i, så han kører hurtigste tid på sine slidte harddæk. Hamilton napper placeringen tilbage, det er dog på et soft-dæk.

Tsunoda har hurtigste sektor 1, og han kører sig ind på en flot foreløbig tredjeplads.

Norris prøver også lykken, men englænderen kan kun snige sig op på en niendeplads. Schumacher viser også gode takter her i slutningen af sæsonen. Tyskeren er foreløbigt på en 14. plads foran Leclerc og Ocon. Det er dog ikke forventet, at det holder til slut. Ocon siger pænt farvel og sniger sig ind foran Alonso og napper en sjetteplads.

Tiderne flytter sig voldsomt nu, det er både de nye dæk og nok også at banen bliver bedre - og mindre støvet.

Räikkonen sætter fjerdehurtigste tid, Sainz er hurtigst - uden at have nogle hurtigste sektorer. Hele omgangen har bare været god. Glæden er dog kort, da Bottas sætter en tid der er 6/10 sek hurtigere. Hamilton prøver lykken, men han når kun andenpladsen.
Så er det Verstappens tur. Bum. 0,3 sek hurtigere.

Perez er tilbage på banen, til stor glæde for de fremmødte fans, som vinker og klapper. Perez prøver lykken og får et tow af sin makker. Det ender med, at Tsunoda kører i vejen i stadion-sektionen, hvilket ødelægger omgangen. Han prøver dog lykken igen og sniger sig op på femtepladsen.

Ny hurtigste mand er Bottas, men en tiendedel ned til Verstappen. Hamilton gør teamkammeraten forsøget efter. Det bliver dog ødelagt af Perez, som kører i vejen. Hamilton får et forsøg mere og napper andenpladsen.

Der er ikke tvivl om, at kampen om pole position og sejr bliver mellem Red Bull og Mercedes. Mest overraskende er det, at Gasly er med oppe og lege med de store drenge. Samtidig viser Ferrari fortsat styrke og der er ikke længere tvivl om, at de er stærkere end McLaren.

Haas napper bundproppen med Latifi lige foran.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:18.341 + 0.000 28
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:18.417 + 0.076 24
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:18.464 + 0.123 28
4. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:18.610 + 0.269 20
5. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:18.985 + 0.644 23
6. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:19.463 + 1.122 26
7. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:19.656 + 1.315 26
8. Charles Leclerc Ferrari
P
1:19.667 + 1.326 20
9. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:19.759 + 1.418 20
10. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:19.858 + 1.517 27
11. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:20.011 + 1.670 30
13. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:20.030 + 1.689 27
14. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:20.273 + 1.932 25
15. Lando Norris McLaren
P
1:20.301 + 1.960 26
17. George Russell Williams
P
1:20.517 + 2.176 23
18. Nicholas Latifi Williams
P
1:21.580 + 3.239 23
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:22.144 + 3.803 27
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:22.819 + 4.478 24
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mexicos GP: løbsoptakt Mexicos GP: 2. frie træning »