McLaren: 2022 kan blive som 2009

McLarens tekniske chef James Key mener, at Formel 1-sæsonen 2022 kan komme til at minde om 2009, hvor undertippede Brawn GP vandt det hele. Idéer og innovationer bliver afgørende for at vinde VM.

McLarens bud på 2022. . Copyright McLaren Media

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 4/1 2022 klokken 18:01

De nye F1-biler i 2022 kan gå hen og ændre på styrkeforholdet blandt de forskellige teams. Det mener den tekniske chef hos McLaren James Key iht. motorsport-total.com.

I 2009 vandt det undertippede og egentligt lukkede gamle Honda-fabriksteam F1-verdensmesterskabet under navnet Brawn GP med en Mercedes-motor.

Dette team gik hen og blev til det Mercedes-team, som vi kender i dag.

Brawn GP havde udviklet en dobbeltdiffusor, der gav bilen langt mere vejgreb end konkurrenterne. Og den innovation sikrede Jenson Button F1-verdensmesterskabet.

Brasiliens Grand Prix 2009 på InterlagosBrasiliens Grand Prix 2009 på Interlagos
Copyright Virgin


Noget lignende kan ske i 2022 mener James Key, for selv om reglementet er relativ rigidt, så kan små idéer gøre en stor fordel i sæsonen:

"Rent teknisk har vi få midler til rådighed, som vi kan lege med. Men deraf opstår der typisk mange idéer, som man ikke engang havde tænkt på til de andre biler [fra 2021],” fortæller Key.

„I sådanne tider bliver man ret innovativ. Det skete også i 2009", forklarer James Key, der dengang arbejdede hos Force India.

Regelændringerne i 2009 betød, at der blev vendt op og ned på styrkeforholdet i motorsportens kongeklasse: McLaren og Ferrari, der tidligere havde domineret F1, landede kun på plads tre og fire efter Brawn GP og Red Bull.

1818" test
Copyright Pirelli


"I 2022 skal de enkelte teams først lære at kende 2022-bilerne på banen. Her bliver de sammenlignet med hinanden, og man kigger efter, hvordan de andre teams har løst opgaven,” forklarer Key, der tror, at de rigtige gamechanger-dele først kommer senere i sæsonen.

Da de nye biler alle får en såkaldt low rake-konstruktion, spekuleres der i, om Red Bull og Alpha Tauri mangler erfaring og derfor får problemer, da de i mange år har kørt med den såkaldte high rake-konstruktion.

James Key mener dog også, at selv om ét team skulle have fundet en eller anden vidunderløsning, så vil de andre teams senest have kopieret eller kompenseret for det i 2023.

Det store spørgsmål er så, om teams som Williams, McLaren, Alfa Romeo eller måske endda Haas har fundet en fidus, der kan give den et forspring på sammen måde, som Brawn GP havde i starten af 2009.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mazepin går efter midterfeltet Lewis Hamilton og Brad Pitt sammen i Hollywood-epo »