Kørerne er blevet tungere i 2019

I et forsøg på at udligne den vægtfordel som nogle af kørerne har haft i de tidligere år, så har Formel 1 fastsat en vægtgrænse for kørerne. Derfor har kørerne skruet op for kalorierne og vægtene i træningscenteret.

Japans Grand Prix 2018 . Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 10/2 2019 klokken 13:02

Formel 1 er en sport hvor 1/1000 sek. kan være forskellen på at starte forrest eller som nummer to. Derfor bliver alle elementer af Formel 1 taget til ekstremerne, også selve kørerne.

Hvor kørerne i ”gamle dage” kunne være rygere og ikke bruge så meget tid på træning, så er nutidens kørere elitesportsstjerner, som bruger timevis i fitness-centre for at perfektionere deres kroppe.

I Formel 1 gælder det om at gøre tingene så lette som muligt, da en lettere bil kører hurtigere. For at gøre holdene mere lige, så er der fastsat nogle totale vægtgrænser for bilen, inklusiv køreren.

Det betød, at hvis den totale vægt var over minimumsgrænsen, så ville de lettere kørere have en vægtfordel over deres teamkammerat.

For at tage det i perspektiv, så var svenske Marcus Ericsson 10 kg tungere end teamkammeraten Pascal Wehrlein, da de kørte for Sauber i 2017. Det betød, at vægten alene gjorde, at Ericsson var 0,3 sek. langsommere pr. omgang end Wehrlein.

Bahrains Grand Prix 2017. Ericsson og Wehrlein skriver autografter fredagBahrains Grand Prix 2017. Ericsson og Wehrlein skriver autografter fredag
Copyright Sauber F1


Derfor har det været en tendens de senere år, at kørerne har været på strenge diæter og været for tynde. Det har også betydet, at kørerne skal træne på en bestemt måde, for at opbygge styrke uden at tage for meget muskelmasse på.

Marcus Ericsson og Lewis Hamilton kører bl.a. uden drikkebeholder i bilen, for at spare de ca. 1 kg som den tilfører på vægten.

For at udligne den vægtfordel som nogle af kørerne har, er det derfor blevet besluttet at fastsætte en minimum vægtgrænse for kørerne på 80 kg. Det betyder, at kørere som vejer mindre end de 80 kg, vil få tilført differencen som ballast i bilen.

De nye vægtgrænser betyder, at kørerne har kunne øge deres kalorieindtag og muskelmasse, så det lave kalorieindtag ikke længere udgør en sundhedsrisiko for kørerne.

Østrigs Grand Prix 2018. Haas fejrer 4. og 5. pladsen til Romain Grosjean og Kevin MagnussenØstrigs Grand Prix 2018. Haas fejrer 4. og 5. pladsen til Romain Grosjean og Kevin Magnussen
Copyright Haas F1


Nu viser det sig, at Grosjean har kommet til at spise lidt for meget og få lidt for mange muskler.

”Ja, jeg har måske overdrevet det” udtaler Romain Grosjean til Motorsport.com.

”jeg har været 180 cm og 69 kg i seks eller syv år, og jeg tænker, med den nye frihed så har jeg nok nået lidt mere. Så jeg skal tilbage på diæt. Det var dog sjovt”.

Danske Kevin Magnussen byder også de nye regler velkommen, til trods for at han aldrig har haft de store problemer hvad angår vægten. Derfor har han også kun taget 1-2 kg muskler på henover vinterpausen.

Kevin Magnussen interviewes på Red Bull RingKevin Magnussen interviewes på Red Bull Ring
Copyright BMF1


Også den høje talentfulde Mercedes-juniorkører, Esteban Ocon, kan drage fordel af de nye vægtgrænser, og vil bruge sit år ude af Formel 1 på at gøre sig klar, til at vende tilbage endnu bedre i 2020-sæsonen.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« BMF1 forklarer: Hvad er ændret på Haas-raceren til Kevin om økonomikørsel i F1: En joke! »