Kinas Grand Prix: Hot or Not

Formel 1-sæsonen 2019 er godt i gang, og derfor er det også tid til endnu en omgang 'Hot er Not', hvor BMF1 kommer nærmere på hvad vi syntes var godt og skidt under løbet i Kina.

Kinas Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 15/4 2019 klokken 23:04

Hot:

Løb nr. 1000.
Det ser vildt ud når man skriver det, og det overraskede nok de fleste fans. Men den er god nok. Da lamperne gik ud til weekendens Grand Prix, var det startskuddet til Formel 1 Grand Prix nr. 1000.

Når man tænker over tallet, så er det en stor bedrift, som nævner at blive nævnt på Hot-listen.
Mere end 65.000 omgange, næsten 1800 timers løb, og mere end 300.000 km er det blevet til (og her er ikke engang talt alle omgangene med fra div. tests og træninger).

Kinas Grand Prix 2019. 1000 gp fejring på asfalten mens Max Verstappen kører udKinas Grand Prix 2019. 1000 gp fejring på asfalten mens Max Verstappen kører ud
Copyright Red Bull Contentpool


2019-racerne
Til 2019-sæsonen kom der flere ændringer, som skulle være med til at gøre løbene bedre, gøre bilerne i stand til at køre tættere, og forhåbentlig sætte ‘fart’ i antallet af overhalinger.

Kørerne har delte meninger om det reelt har haft en effekt, og om bilerne i virkeligheden har mulighed for at køre tættere på hinanden.

Magnussen og Räikkönen syntes det er blevet bedre, og Hamilton og Perez mener ikke at det har haft nogen effekt.

Hvad der er det korrekte svar skal være uvist for undertegnede, men udefra set, så virker det til at have hjulpet, og at bilerne kan køre tættere - så der kan komme mere action.

Alexander Albon
Den unge englænder (som kører under thailandsk flag), kører sin allerførste sæson i Formel 1 i 2019. Faktisk var 2019-sæsonen første gang at unge Albon kørte i en Formel 1 bil.

Groft sagt, så havde de fleste i paddocken set ansættelsen af Albon, som en form for ‘midlertidig kører’, indtil Red Bull-Juniorkører Dan Ticktum havde nok point til at få sin superlicens.

Til trods for Albons mindre imponerende resultater i junior-kategorierne, så viser Albon sit værd i Formel 1, og man må sige at Albon allerede har formået at imponere i sporten.

I weekendens løb startede Albon fra pitten som nr. 20, men fik hurtigt vist sit værd, og sluttede som nr. 10, hvilket giver 1 point.

Albons kørsel gjorde også, at han vandt Formel 1’s ‘Driver of the day’.

Alexander AlbonAlexander Albon
Copyright Red Bull Contentpool


Not:

Pierre Gasly
Den unge franskmand skiftede til Red Bull til 2019-sæsonen, og derfor var forventningerne store til Gasly, men indtil videre har han ikke leveret ‘varen’.

I sæsonens tre første løb har Gasly slet ikke kunne følge med farten fra Max Verstappen i søster-bilen.
Alene i kvalifikationen var franskmanden 8/10 sek. langsommere end Verstappen.

Alt dette til trods for at Gasly med nye dæk og næsten tom tank, satte løbets hurtigste omgang.

Der bliver også allerede snakket om, at Gasly skal til at præstere på banen, for ikke allerede at blive erstattet som Red Bull-kører næste år.

Blå flag

De blå-flag har i mange år været en del af motorsport, og de fleste fans har forståelse for at de anvendes i løbene.

Langsommere kørere skal selvfølgelig respektere, når de er ved at blive overhalet med en omgang, og give plads - så løbets førende biler ikke taber for meget tid.

Det der er problemet med de nuværende blå-flag regler er, at det ofte kan ødelægge løbet for de kørere som skal give plads.

Som det er nu, så er kørerne ofte tvunget til at lette på gassen - eller ligefrem bremse ned - hvilket kan koste et halvt og helt sekund, og nogle gange flere sekunder. Det er meget tid at miste, når de ofte kun indhenter de forankørende med få tiendedele af et sekund pr. omgang, når de prøver at indhente og jagte positioner.

En frustrerende situation for kørerne, og frustrerende for de mange fans som følger den pågældende kører/team der bliver overhalet.

Seneste eksempel kunne ses i weekendens løb i Kina, hvor Romain Grosjean mistede muligheden for at ‘snuppe’ et vigtigt VM-point fra Alexander Albon, da han var nødt til at lukke de førende forbi.

Der må kunne findes en bedre løsning, så langsommere biler der kæmper om placeringer ikke skal have ‘ødelagt’ deres løb, og miste muligheden for at overhale.

Radiomeldinger
Radiomeldinger mellem kører og pit-væggen har i mange år været et vigtigt værktøj, for at kunne yde optimal support til kørerne, samt muligheden for at give feedback til ingeniørerne.

Dog er lydkvaliteten så ringe, at det kan være svært for seerne, at høre hvad der egentlig bliver sagt - hvorefter man som seer sidder og afventer en uddybning fra kommentatorerne.

Man kan undre sig over, at hold der bruger 1 mia. kr. (og nogle bruger mere), på at få 2 biler til at køre, og stadigvæk have radioer der lyder som plastik walkie-talkier fra en legetøjsbutik.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull nedjusterer Kubica: Jeg kan ikke køre den bil! »