Kevin: DRS får stor betydning

Det nye reglement betyder mere downforce til bilerne, hvilket betyder større effekt til DRS-systemet, mener Kevin Magnussen.

Lewis Hamilton køre Nico Rosberg af banen . Copyright Mercedes AMG

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 12/2 2017 klokken 19:02

Formel 1-fans er et kritisk folkefærd, som gerne vil se løb, hvor der sker en masse og der er en masse overhalinger. Derfor har bilerne som bekendt DRS-systemet, som hjælper til med den del, fordi den bil der får hjælp af DRS, mister en masse af den downforce der holder bilen nede. Det betyder at den pågældende kører får nemmere ved at overhale den foranliggende, hvilket alt i alt giver at vi nu om dage har flere overhalinger i løbene end tidligere. Der kan dog være forskel på effekten af DRS-systemet, da nogle biler har meget power i forvejen, men i 2017 vil det i følge en kører blive mere effektivt.

Jolyon Palmer og Kevin Magnussen.
Copyright Renault Sport


Den kommende Haas-kører, vores egen Kevin Magnussen mener at den øgede downforce på 2017-bilerne gør, at DRS-knappen bliver et endnu vigtigere redskab til overhalinger, end den har været tidligere.

"DRS skulle gerne få en større effekt end i sidste sæson, da der kommer en del mere downforce på bagvingen. Det betyder at der vil være en større forskel på bilerne når den bagerste bil åbner DRSen, hvilket gerne skulle give noget bedre racerløb. Der er dog også den anden side, hvilket vil sige, at det måske kan være svært at holde sig tæt på køreren foran, men det må tiden vise om det er rigtigt," lyder det fra Roskilde-drengen.

Kevin Magnussen på sit første besøg hos Haas F1 på fabrikken i Banbury, Oxfordshire (UK)
Copyright Haas F1


Den sidste del som Kevin Magnussen nævner er dog den del, som flere og flere eksperter deler. Jo mere downforce bilerne får, jo sværere kan det blive at ligge tæt på den foranliggende. Det betyder at man så er længere væk fra sin nærmeste konkurrent når man får mulighed for at åbne sin DRS, hvilket så i sidste ende vil betyde, at man ikke rigtig vil få noget effekt ud af det. Bilerne har dog ikke været ude at køre endnu, så det er ikke til at sige, hvilken effekt det nye reglement får på bilerne og ikke mindst det racerløb vi kommer til at skulle kigge på.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ingen holder sig tilbage Sainz har fordoblet sin træning »