Japans GP ‘Hot or Not’

Japans Grand Prix i 2019-sæsonen blev en løbsweekend der både skabte glæde, forvirring og frustration - og selvfølgelig masser af vand. Her er hvad der var ‘Hot’ og hvad der var ‘Not’ i Japan.

Japans Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 14/10 2019 klokken 19:10

Det Japanske Grand Prix blev et løb ud over det sædvanlige. Alle holdene fik travlt under fredagstræningerne, da alt kørsel var udelukket lørdag.

Søndag var en begivenhedsrig og udmattende dag for kørerne, men samtidig skabte det også et spændingsmoment for fansene, at have en hel dag fyldt med action.

Her er BMF1’s bud på, hvad der var Hot og hvad der var Not i Japan.

Hot:

Alexander Albon
Den unge knægt bliver ved med at levere for teamet, han har efterhånden boltet sig godt og grundigt fast i det Red Bull-sæde til 2019.

Med en tid der var hurtigere i Q2 end Max Verstappens, og en fuldstændig identisk tid med teamkammeraten i Q3, viser det at den unge englænder/thailænder virkelig har fundet farten i raceren.

Med en slutplacering som nummer fire, og en solid indsats i løbet, så er det kun naturligt at unge Albon har fundet sin vej ind på vores liste.

Japans Grand Prix 2019. Albon foran Suzuka banekortJapans Grand Prix 2019. Albon foran Suzuka banekort
Copyright Red Bull Contentpool


Valtteri Bottas
Valtteri Bottas’ præstationer har været mere skiftende end dansk sommervejr. Nogle gange er han fantastisk, andre gange undrer man sig over hvad han laver i ‘Sølvpilen’. Men i Japan leverede finnen en pragtpræstation.

Bottas kom som skudt ud af en raket op forbi Vettels pole position, og cruisede stille og roligt fordi det ternede flag 1,5 times tid senere.

Enkelte kan diskutere om Hamilton kunne have taget sejren hvis han var blevet ude på sine medium-dæk. Dog skal det tages med i ligningen, at Bottas ikke gav fuld gas og sparede sine dæk, da teamet gav ham garanti på Hamiltons anden pitstoprunde.

Bottas var med sejren også med til at give teamet deres sjette titel i streg i konstruktørmesterskabet, og dermed sikre at alle i teamet får en solid bonus.

Japans Grand Prix 2019. Podiet med Valtteri Bottas som vinder foran Sebastian Vettel og Lewis HamiltonJapans Grand Prix 2019. Podiet med Valtteri Bottas som vinder foran Sebastian Vettel og Lewis Hamilton
Copyright Bil Magasinet BMF1


Carlos Sainz jr.
Den unge racerkører fra Spanien med det velkendte efternavn, har efterhånden slået sit navn fast i Formel 1-sporten.

Endnu engang formåede han at køre McLaren i toppen af midterfeltet, og sikre teamet placeringen som ‘best-of-the-rest’.

Sainz kørte lige op med Verstappen i deres tid sammen hos Red Bull.

Hvis man tager hans’ præstationer i år med i ligningen, så tør man næsten ikke tænke på, hvor stærke Red Bull ville have været, hvis de havde valgt Sainz frem for Gasly til 2019-sæsonen.

Sainz i sin McLaren-racer.
<br />
Copyright Motorsport ImagesSainz i sin McLaren-racer.
Copyright Motorsport Images
Copyright McLaren Media


Not:

Haas
Hvor er det trist at se det amerikanske team misse den ene gode mulighed efter den anden.

Kevin Magnussen var igang med en fantom-omgang, da et vindstød i Q1 gjorde, at Haas-raceren skulle en tur ind i garagen og hilse på mekanikerne.

Romain kæmpede sig med i Q3, men endte alligevel med at slutte fem placeringer længere nede end han startede - til trods for at der var en bil foran der udgik.

Teamet gik endnu engang glip af vigtige VM-point, i hvad der der efterhånden ligner, en kamp med Alfa Romeo om ottendepladsen.

Japans Grand Prix 2019. Kevin Magnussen på vej tilbage til garagen efter at have crashet kvalifikationen. Bemærk den manglende ene side af frontvingen!Japans Grand Prix 2019. Kevin Magnussen på vej tilbage til garagen efter at have crashet kvalifikationen. Bemærk den manglende ene side af frontvingen!
Copyright Haas F1


Sergio Perez
Perez havde en meget mærkelig dag i Japan.

Først missede Perez at komme videre fra Q1, i en racer han snildt burde kunne få i top 10 (Stroll fik den op på 12. pladsen).

Dernæst startede op turen op igennem feltet, hvor han kørte sig op i den sjove ende af feltet. Lige indtil sidste omgang.

Her resulterede et kostbart overhalingsforsøg ham muligheden for, at få flere point på kontoen. I stedet sendte det ham på en snurretur i sandkassen - og ud af løbet.

Til trods for at Perez aldrig så det ternede flag, så formåede han mærkeligt nok alligevel at score point til teamet.

Sergio Perez i garagenSergio Perez i garagen
Copyright Bil Magasinet BMF1


Daniil Kvyat
Den russiske racerkører virkede til at have en noget sværere weekend end normalt i Japan.

Om det er de søvnløse nætter i sin nybagte rolle som forælder, er ikke til at sige, men præstationen var ikke imponerende fra russeren.

Kvyat var 3/10 sek efter holdkammeraten i Q1, og næsten 8/10 sek efter i Q2, hvilket betød at Kvyat måtte nøjes med en 14. plads, og Gasly gik videre til Q3.

I selve løbet spillede han også en meget neutral rolle, og han kunne nærmest bare se på, mens teamkammeraten kunne køre sig til fire ekstra point på kontoen til holdet.

Japans Grand Prix 2019. Kvyat på vej ud med aero-måleudstyr monteretJapans Grand Prix 2019. Kvyat på vej ud med aero-måleudstyr monteret
Copyright Red Bull Contentpool

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
M
S
1T21:46.755 2 25
2. 1. Sebastian Vettel Ferrari
S
S
M
1T22:00.098 2 18
3. 4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
S
1T22:00.613 2 16
4. 6. Alexander Albon Red Bull Racing
S
M
S
1T22:46.292 2 12
5. 7. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
M
1T22:55.856 1 10
6. 2. Charles Leclerc Ferrari
S
M
S
S
51 omg. 3 8
11. 8. Lando Norris McLaren
P
51 omg. 2 0
13. 10. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
51 omg. 2 0
15. 19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
51 omg. 2 0
16. 18. George Russell Williams
P
50 omg. 2 0
17. 20. Robert Kubica Williams
P
50 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 5. Max Verstappen Red Bull Racing
P
14 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Racing Point nedlægger protest mod Renault Afstemning om kvalifikationsløb i dag »