Italiens GP: 1. frie tæning - En våd affære

Denne weekends løb skal køres i Italien på den legandariske Monza bane. Vejrudsigten har lovet regn under den 1. frie træning.

Italiens Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: R.O. (ro@bmf1.dk) d. 6/9 2019 klokken 13:09

Inden dagens første frie træning mødte BMF1 Ole Schack, som er mekaniker hos Red Bull. ole sagde med et smil, "Regn er godt mekanikerteamet, så bliver der kørt mindre, og så er der ikke så travlt for os".

Det skulle så vise sig for nogle teams at det betød en del overarbejde.

I starten af dagens første træning kom de første ud på Full Wet dækket, men efter 10 minutter begyndte Red Bull med Max Verstappen at komme ud på Intermediate dækket, dog uden at sætte en tid.

Først 15 minutter inde i træningen får vi den første tid fra Lando Norrris, McLaren i 1:38.569, sat på Intermediate dækket. Begge Renaut kørere kom ud, og Nico Hülkenberg satte en tid i 1:39.349, og Daniel Ricciardo med 1:38.365.

27 minutter inde i træningen kører Kimi Raikkonen galt i udgangen af Parbolica svinget, han rammer dækvæggen, og er ok, men der kommer rødt flag. 6 minutter efter er der grønt lys, men der går kun 3 minutter så kørte Sergio Perez, Racing Point galt i udgangen af sving 8, og rammer rimelig hårdt ind i dækvæggen, og ødelægger en del på bilen, men Perez er ok. Der kom rødt flag igen.

7 minutter senere blev der grønt lys, og Gasly kom ud og i sving nr. 1 spinner han rundt. Han holder på en sådan måde at han må bruge bakgearet til at komme ordentligt rundt, men han kan enten ikke finde gearet eller få den i bakgear, for han må have hjælp fra en marshal, som skubber ham rundt. Det gav rødt flag på trods af at Gasly var kommet videre. Det røde flag blev afblæst efter 2 minutter, og der var klar til at køre igen.

Alle teams er kommet ud, men mange har kun kørt få omgange.

Da der var 8 minutter tilbage kom Leclerc ud på Medium dækket, han er den første der får slicks på bilen. Der er da også ved at være et tørt spor på banen.

Da der var 5 minutter igen kommer flere kørere ud på Medium eller Soft dækket. Leclerc sætter dagens hurtigste tid på Medium dækket med 1:27.905. Ikke langt bagefter kom Carlos Sainz og Norris, de var begge på Soft dækket et lille halvt sekund efter Leclerc.

Kevin Magnussen og holdkammerat Grosjean var kun ude på Intermediate dækket og Kevin sluttede som nr. 14, med Grosjean som nr. 16.

BMF1 laver resumé af 2. frie træning senere i eftermiddag.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
M
1:27.905 + 0.000 20
2. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
1:28.211 + 0.306 25
3. Lando Norris McLaren
S
1:28.450 + 0.545 23
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:28.730 + 0.825 11
5. Alexander Albon Red Bull
S
1:29.025 + 1.120 19
6. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
S
1:29.960 + 2.055 25
7. Max Verstappen Red Bull
S
1:30.100 + 2.195 11
8. Sebastian Vettel Ferrari
M
1:30.507 + 2.602 19
9. Valtteri Bottas Mercedes AMG
I
1:30.596 + 2.691 11
10. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
S
1:30.695 + 2.790 26
11. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
I
1:32.848 + 4.943 22
12. Lance Stroll Racing Point F1 Team
I
1:33.976 + 6.071 9
13. Daniel Ricciardo Renault F1
I
1:34.528 + 6.623 10
14. Kevin Magnussen Haas F1 Team
I
1:34.715 + 6.810 7
15. Nico Hülkenberg Renault F1
I
1:35.133 + 7.228 10
16. Romain Grosjean Haas F1 Team
I
1:35.980 + 8.075 7
17. Robert Kubica Williams
I
1:37.816 + 9.911 12
18. George Russell Williams
I
1:38.421 + 10.516 12
19. Sergio Perez Racing Point F1 Team
P
0:00.000 + 0.00-905 4
20. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
0:00.000 + 0.00-905 4
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ærlig Magnussen: vil kun være i F1 hvis han kan vi Jody Scheckters 40 års jubilæum »