Ingen gentagelse af 2009 og 2014

I 2009 og 2014 fik vi rystet posen med hensyn til, hvilke teams der blev de dominerende, men det kommer ikke til at ske i denne omgang, mener Rob Smedley.

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 13/2 2017 klokken 10:02

Formel 1-sæsonen 2017 byder på en række store reglementsændringer, hvilket også var tilfældet tilbage i 2009 og senest i 2014. Her fik ændringerne stor betydning for hvilke teams som kom til at dominere sporten, fordi det vendte op og ned på, hvem der havde den bedste bil.

Før 2009 var det Ferrari og McLaren som løb med titlerne, men fra 2009 og frem til 2014 var det så Brawn og Red Bull, som vandt mesterskaber på en meget dominerende måde. I 2014 overtog Mercedes så den dominans, så derfor kunne man måske godt tro at det nye reglement kunne fremprovokere sådanne ændringer.

Mercedes holdfoto.
Copyright Mercedes AMG


Det kommer dog ikke til at ske, hvis man spørger Rob Smedley, som dog håber på det sker, men han tror det ikke.

"Jeg håber naturligvis det kommer til at ryste posen, men jeg tror desværre ikke det kommer til at vende op og ned på det hele. Det kræver penge at vende op og ned på det hele, så har man ikke penge kan man ikke gøre det, i hvert fald ikke som sporten er nu om dage. Dermed ikke sagt at der ikke bliver rykket rundt på nogle ting, fordi det kan godt ske, men vi ser ikke et hold fra den midterste del af feltet, ende med at vinde mesterskabet," lyder det fra Rob Smedley.

Rob Smedley
Copyright Williams F1 Team


Det vides naturligvis ikke om Smedley har ret eller ej, men en ting er dog sikkert. Flere teams valgte at droppe udviklingen af deres 2016 racere forholdsvis tidligt i sæsonen, for at bruge tiden på at udvikle deres bil til 2017 sæsonen.
Det kan virke som en mærkelig strategi, men det er dog en strategi, som Honda også benyttede tilbage i 2008, da deres bil var forfærdelig. Honda trak sig efter den sæson, men deres chassis blev overtaget af Ross Brawn som købte teamet og resten er historie.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sainz har fordoblet sin træning Red Bull præsenterer RB13 d. 26 »