IndyCar-kørere til Formel 1

Amerikanske racingfans har længe raset over, at ingen af deres landsmænd har fundet vej til Formel 1 - endsige hos Haas F1. Nu sker der måske noget på den front.

Takuma Sato vandt i Long Beach . Copyright Honda Racing

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 8/11 2019 klokken 18:11

Et blik ned over diverse amerikanske medier, blogs og diskussionsfora viser en tydelig udtrykt irritation hos racingfans over, at ingen amerikanske kørere tilsyneladende er gode nok til Formel 1.

Historisk set har de seneste år givet sit eget svar. Kørere fra den tidligere ChampCar-serie, nu IndyCar, har bestemt ikke haft succes i den amerikanske pendant til Formel 1.

Men nu er der måske gode nyheder på vej til dem, der savner et amerikansk islæt i F1.

I august måned i år annoncerede McLaren således, at fabrikken havde indgået partnerskab med Arrow Schmidt Peterson Motorsports og dermed ville gå all-in i IndyCar og at det kommende team ville køre under navnet Arrow McLaren SP.

Sainz i USACarlos Sainz i USA. McLaren
Copyright McLaren Media - Steven Tee


Blækket på den nye partneraftale var næppe blevet tørt, før den ene af Arrow SPMs hidtidige kørere, James Hinchcliffe, blev sendt på porten. Nye kontrakter var indgået med to Indy Lights-mestre - den 20-årige mexicaner Patricio O’Ward fra Red Bulls juniorprogram og den 22-årige amerikaner Oliver Askew.

Og det er ikke utænkeligt, at begge kørere får en chance som testkører hos McLarens Formel 1-team i 2020.

“Selv om projekterne er forskellige (IndyCar og F1, red.), så komplementerer de hinanden fint kommercielt, og vi har ikke kontrakt med en ung kører i 2020,” udtalte McLarens CEO Zak Brown til Autosport.

“Så jeg vil ikke blive overrasket, hvis vi kommer til at se en af disse drenge i en af vores F1-biler omkring en rookietest.”

Hidtil har McLaren haft F2-køreren Sergio Sette Camara som test- og udviklingskører, men den 21-årige brasilianers kontrakt for 2020 er endnu er ikke blevet gentegnet.

Ifølge det nye 2021-regulativ skal samtlige F1-teams benytte rookies i mindst to fredagstræninger.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Renault overvejer fremtiden Miljørigtig Formel 1-teknik i hverdagen »