Hvorfor beholdt Haas Grosjean trods problemer?

Sidste år var det nærmest en offentlig hemmelighed, at Romain Grosjean ville få sparket af Haas og blive erstattet af en anden. Det gik dog anderledes. Günther Steiner forklarer nu hvorfor.

Haas VF-20 præsenteret . Copyright Haas F1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 21/4 2020 klokken 13:04

Sidste sæson var en mindre katastrofe for Haas: Bilen fungerede ikke, Romain Grosjean og Kevin Magnussen blev ved med at køre ind i hinanden, og teamet blev kun undergået af Williams i den samlede stilling.

Der var i løbet af sæsonen flere rygter fremme om, at mindst en Haas-kører ville blive fyret, og pilen pegede på Grosjean.

”Det var en vanskelig beslutning,” indrømmer Günther Steiner i et interview med Sky.

"Romain har været med fra starten. Når man ser tilbage på det i dag, så havde man ikke så meget tillid til ham i starten.” Men den nu 34-årige franskmand greb chancen og troede på Haas-teamets muligheder.

Singapores Grand Prix 2019. Haas fredag. Romain GrosjeanSingapores Grand Prix 2019. Haas fredag. Romain Grosjean
Copyright Haas F1


Steiner tilføjer: ”Vi ved, at Grosjean er meget hurtig på en af sine gode dage.” Men som Steiner også tilføjer: „Problemet er bare, at der ikke er nok af dem.”

Det er Grosjean også godt klar over selv, mener Steiner. Men problemet i 2019 var ikke så meget kørerne – bilen var det store problem: "Det var ikke kørernes skyld, de ville bare hente mest muligt ud af bilen. Et par gange overdrev de.“

Men det nytter ikke at fyre kørerne, når bilen er ubrugelig. Derfor valgte Haas og Günther Steiner at satse på kontinuitet i stedet for flere eksperimenter.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Williams bekymret for fremtiden Vettel afviser første kontraktforslag fra Ferrari »