Hollands GP: 1. Frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Holland, eller Nederlandene som nogle kalder det, og her skal der køres løb for første gang siden 1985. Her er, hvordan 1. frie træning gik.

Ungarns Grand Prix 2021 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 3/9 2021 klokken 13:09

Formel 1 er tilbage, og denne gang bliver det til en gammel kending i F1-kredse. Zandvoort var nemlig at finde i F1 i 1985.

Banen er 4,259 km lang, så det er en lille, hurtig bane med 14 sving, der venter kørerne den her weekend.

Dækkene til weekenden er de hårde C1, medium C2 og bløde C3.

Vejret er 18 grader i luften og 22 grader på asfalten.

Heftig aktivitet på den ukendte bane

Formel 1-feltet har ikke data fra den nye bane, derfor er der stor interesse fra teams og kørere i at lære banen at kende, og hvordan dækkene bliver slidt.

Gult flag efter 1,5 minut. Alphatauris japanske kører, Yuki Tsunoda, skred ud og spandt rundt. Han kørte meget langsomt, så det skyldes enten sandstøv, eller manglende downforce, da han simpelthen ikke kørte hurtigt nok.

Esteban Ocon kører for langt og må en tur af banen. Han bremsede ikke i tide, men kørte ud på afkørselsarealet og vendte om.

Vettel melder om problemer med bilen, teamet melder tilbage at det er MGU-K. Dermed kører tyskeren en tur i pit.

Stroll beklager sig over, at der er meget trafik. Hvilket skyldes den meget korte bane.

Gasly skrider i sving tre, men undgår at ramme væggen. Gasly melder også, at han har mistet sit venstre spejl, hvilket er et problem, når man skal navigere i så meget trafik. Gasly vælger dog at fortsætte sin træning.

10 minutter inde i træningen er der 18 kørere på banen, og kampen er allerede tæt mellem Verstappen og de to Mercedes. Træning er dog meget vigtigt på den ukendte bane, så det er først under kvalifikationen, at feltet giver den maks gas.

Batteri og brandslukning

Gult flag i sektor 1, Vettel parker ved pitudkørslen. Der er ild i motoren, så Vettel skynder sig ud og hente brandslukningsudstyr. Det ryger fra bilen, men det virker ikke så voldsomt, men der er måske noget TV-billederne ikke viser, som Sebastian Vettel kan se.

Det frembringer også et rødt flag.

Raceren har smidt væske på banen, så det skal også lige tørres op.

Bilen har problemer med batteripakken, så der er måske strøm gennem bilen. Derfor tør de ikke røre den. Så der er ankommet folk, der må arbejde med de tilfælde.

Med 19 min tilbage har de sagt ok, og bilen må løftes ud.

Med seks minutter igen, så har de fået grønt lys. Dermed vælter der ud på banen med ivrige F1-kørere.

Som forventet var det Hamilton og Verstappen der kæmpede om de sjove pladser, men overraskende var det, at Ferrari-kørerne var lige i hælene på de to kamphaner.

Norris og Ocon er tæt at køre sammen, da McLaren-køreren forsøger at overhale.

Husk at du kan følge med i 2. frie træningen her på siden.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:11.500 + 0.000 17
2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:11.597 + 0.097 18
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:11.601 + 0.101 19
4. Charles Leclerc Ferrari
P
1:11.623 + 0.123 18
5. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:11.738 + 0.238 18
6. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:12.158 + 0.658 18
7. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:12.231 + 0.731 17
9. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:12.431 + 0.931 18
10. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:12.515 + 1.015 19
11. Lando Norris McLaren
P
1:12.679 + 1.179 18
12. Nicholas Latifi Williams
P
1:12.907 + 1.407 16
14. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:13.081 + 1.581 18
15. George Russell Williams
P
1:13.181 + 1.681 15
16. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:13.328 + 1.828 18
17. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:13.516 + 2.016 14
18. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:13.847 + 2.347 17
19. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:15.984 + 4.484 6
20. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
0:00.000 - 3
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hollands GP: Løbsoptakt Hollands GP: 2. frie træning »