Flat out

På Monza banen, der også går under navnet "Temple of Speed", er tophastighed vigtigere end noget andet sted, hvor der bliver kørt Formel 1. Det betyder at alle hold jagter en racer, der giver så lidt vindmodstand som muligt, mans de stadig er stabile.

Monza vinge . Copyright BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 8/9 2022 klokken 16:09

BMF1 har tidligere lavet en artikel om de meget flade bagvinger på Formel 1 bilerne, når de kører på Monza banen, men siden er der sket meget omkring reglementet, hvilket betyder at det nu er tid til en ny version.

Med biler der primært suger sig til jorden, er vingerne på de Formel 1 racere der anvendes nu, mindre betydningsfulde for evnen til at tage et sving hurtigt, men mere for at give kørerne en stabil bil.

Derfor ser vi heller ikke ret store variationer på, især, bagvingerne, mens der fortsat arbejdes en del med fronten.

Men her i Italien, er der alligevel brug for specielle bagvinger, der sikre et så lavt "drag" som muligt og dermed giver en bedre tophastighed.

Williams var et af de hold, der var længest bagud med dette, da vi sidst skrev om hækvingerne på Monza, men i år, er de et af de hold, der er bedst med, som vi kunne se i Belgien, da Albon formåede at holde halvdelen af feltet bag sig, til trods for at han ikke havde DRS.

Red Bull har, modsat Williams, lykkedes med at lave en bil, der ser ud til at fungere under nærmest alle forhold, og der er ikke meget der tyder på, at Monza vil blive anderledes. Måske vil denne bane være endnu bedre for dem.

Deres vinger forventes ikke at være så flade som Williams, men delingen af den bevægelige del og den der ikke er, vil være anderledes, da det er den form der giver størst fordel for dem.

I bund og grund, handler det hele, primært om, hvordan den altafgørende bund, arbejder sammen med vingerne.

De billeder vi har fået af vingerne, viser langt fra alt, da det tager meget kort tid at skifte en hækvinge, så det er langt fr sikkert, at det er de rigtige der er på dem. Men her er der lidt at se på.

Red Bull med Monza vingeRed Bull med Monza vinge
Copyright BMF1


McLaren med Monza vingeMcLaren med Monza vinge
Copyright BMF1


Bagvinger til Italiens Grand Prix 2022. MercedesBagvinger til Italiens Grand Prix 2022. Mercedes
Copyright Bil Magasinet BMF1


Bagvinger til Italiens Grand Prix 2022. FerrariBagvinger til Italiens Grand Prix 2022. Ferrari
Copyright Bil Magasinet BMF1


Som man kan se, er der her forskellige bud på løsningen.

Det er ret tydeligt, at Mercedes går efter en minimal vinge, som må være den version de vil kører med i weekenden, mens der er noget mere tvivl om, at Red Bull viser det de har tænkt sig.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton starter bagerst Ricciardo afviser ikke Mercedes testrolle »