Ferrari opruster: Vi har ikke været gode nok

Der står 6-0 til Mercedes i kampen mod Ferrari, og Ferraris teamchef Mattia Binotto er bitter over den dårlige start på sæsonen. Der er ændringer på vej, lover Binotto, men det kommer til at tage tid.

Binotto . Copyright BMF1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 3/6 2019 klokken 15:06

Binotto er godt klar over, at Ferrari er bagud op til Canadas grand prix: "Vi ved, at vi i øjeblikket ikke er gode nok. Vi ændrer dog ikke noget på bilen lige med det samme, som ville kunne løse vores vedvarende problemer her og nu."

Under løbet i Monaco var det også tydeligt, at Sebastian Vettel og Charles Leclerc tabte tid i de langsomme sving. Derfor lover Binotto, at der kommer en ny frontvinge til løbet - i Frankrig. Den nye frontvinge kan ikke nå at blive færdig til Canadas grand prix i denne uge.

For at få mere fart i de langsomme sving er Ferrari åbenbart parat til at ofre lidt af tophastigheden for at få mere downforce på forakslen. Den nye frontvinge vil have flere stejle flader end den gamle, selv om man bibeholder det såkaldte "outwash"-koncept, som leder det meste af luften ud mod siden og omkring forhjulene.

Der kommer også til at ske et par udskiftninger i personalet hos Ferrari: Giacomo Tortora, som i 2011 blev hentet til teamet som specialist for aerodynamik og simulationer har allerede forladt Ferrari igen. Alessandro Cinelli, der er leder af aerodynamik-analysen forlader også sin stilling efter 17 år. Enrico Cardile, der har været med til at udvikle supersportsvognen 488 GTE er nu kommet med i Ferraris F1-afdeling. Han overtager projektstyringen af SF90 - altså denne sæsons bil. Desuden har David Sanchez fået ansvaret for aerodynamik-afdelingen i februar i år.

Ferrari overvejer også at hente den tidligere chefdesigner Simone Resta tilbage fra Alfa Romeo og tilbage til Ferrari – dog med lidt andre opgaver end tidligere.

Derudover har Ferrari været på rov os Red Bull for at hente folk til deres aerodynamik-afdeling, som f.eks. Peter Mlinaric, der for godt et år siden skiftede til Ferrari som CFD-specialist (CFD: Computational Fluid Dynamics). Den næste skulle være Marco Adurno, som ansættes for at styrke simulationsafdelingen hos Ferrari.

På trods af de dårlige udsigter til denne uges grand prix, er Binotto forsigtig optimist, for banen i Canada ligger godt til Ferrari. Binotto siger: "Topfart, bremsernes effektivitet og vejgrebet er afgørende. Vi kommer til Canada for at gøre vores bedste og glemme de fejl, vi har begået i de tidligere løb.”

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Canadas GP: Dækvalget Årets vigtigste løb »