Englands GP; løbsresumé: Vettel vinder

Begge HAAS racere lå efter lørdagens kvalifikation igen til at sikre sig gode point i mesterskabet, mens Mercedes havde en del at indhente efter, at begge biler udgik i Østrig. Læs her hvordan løbet foldede sig ud.

Australiens GP 2018 . Copyright Ferrari F1

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 8/7 2018 klokken 16:07

Fra tilskuerpladserne kunne briterne se Lewis Hamilton tabe sin føring til Vettel, der ubesværet tog førstepladsen, mens Hamilton kom i konflikt lidt længere bagude og tog sig en snurretur, således at han nu havde hele feltet foran sig. Bottas fik en stor fordel af kampen foran og var nu oppe som nummer to, mens Raikkonen, der var i kamp med Hamilton, var som følge heraf røget ned som nummer fire, mens Verstappen sprang to pladser frem. Det gik ikke alt for godt for Magnussen, der i starten tabte tre pladser, mens Grosjean røg helt igennem og måtte se sig selv på en 13 plads. Perez fik sig også en snurretur i første sving og var tæt på at kollidere med den ene Williams racer, der var på vej ud af pitten.

På tredje omgang var Brendon Hartley ude af løbet nærmest allerede inden, at det var kommet igang.

Raikkonen skulle dog ikke bruge længe for at komme tilbage i det rette tempo og lagde med det samme et enormt pres på Verstappen. Hamilton havde store gentagne bekymringer for sin racers tilstand og frekventerede flere gange pitten over radioen.

Ude i front havde Vettel skabt sig et forspring på fem sekunder, mens Hamilton efter fem omgange havde kørt sig op som nummer 11.
Noget værre gik det for Raikkonen, der for episoden med Hamilton fik en straf på 10 sekunder.

Det blev efterfølgende offentliggjort, at der havde været en episode mellem Kevin og Grosjean, hvilket forklarede deres tab af placeringer, og at denne ville blive efterforsket af løbets stewards.

Efter 15 omgange havde Vettel udbygget sit forspring med et sekund, mens hans nærmeste rival, Hamilton, var oppe som nummer fem. Raikkonen var sendt et godt stykke bagud efter sin straf og pit-stop, og samtidig blev det meddelt, at der ikke ville blive gjort yderligere ved episoden mellem Kevin og Grosjean.

På omgang 19 ramte uheldet for Leclerc, der efter sit pit-stop satte tempoet helt ned og parkerede raceren som følge af et bagdæk, der ikke blev påmonteret korrekt.

Vettel gik i pit på omgang 20 og fik påmonteret medium dækket, mens Raikkonen kørte nogle meter for bredt i sving 1 og mistede dyrbar tid i sin jagt på de forreste. Bottas pittede omgangen efter og var hurtigt videre. Hamilton var stadig godt kørende på sine brugte softdæk efter 25 omgange, mens Bottas nu havde omkring fire sekunder op til Vettel.

Hamilton gik i pit på omgang 25 og fik nye mediumdæk, mens teamet opmuntrede ham ift. Vettel, der slutteligt kunne ende med fordæk, der ikke ville være optimale. Også Kevin havde været en tur i pit og jagtede fortsat placeringer.

Ude i front tabte Vettel stadig små dele af sit forspring til Bottas, mens Hamilton hamrede flere og flere hundrededele af sekunder af sine tider, hvilket gjorde ham til banens hurtigste.

Red Bull trak Ricciardo ind til sit andet pit-stop, der sendte ham ned bag Hamilton, men australieren havde til gengæld blødere dæk end de forankørende, så mod slutningen kunne det potentielt skabe en god fordel.

Med 21 omgange tilbage tog Ericsson den direkte tur i barrieren i sving 1, således at begge Sauber racere nu var ude. Det trak en safetycar ud, der spillede lige i hænderne på både Hamilton og Ricciardo, mens Ericssons bil kun var en skygge af sig selv, efter at svenskeren drejede ind i svinget med en åben bagvinge.

Det trak Vettel i pit, mens flere fulgte trop. Ferrari trak også Raikkonen ind, men de kunne måske med fordel havde brugt finnen mere strategisk i Vettels kamp mod Hamilton og Ricciardo.
Bottas blev ude og overtog således føringen.

Da løbet igen blev givet frit, fik Bottas en fin start og fik slået et lille hul, mens Verstappen og Hamilton allerede kæmpede. Raikkonen kom flyvende bagfra fra sin femteplads og satte alt ind på at komme forbi Verstappen, hvilket dog skulle vise sig at være en større kamp mellem de to.

Sainz og Grosjean kunne ikke blive enige om vejen igennem et sving, hvilket sendte dem begge to i barrieren i høj fart, som fremkaldte endnu en safetycar. Sainz kørte sig op på venstre side af Grosjean og drejede derpå til højre - Grosjean fulgte efter, men fik i midten af svinget en understyring, der forårsagede, at han klippede Sainz højre bagdæk, hvilket sendte dem begge to af banen.

Med 11 omgange tilbage skulle Bottas endnu engang genstarte feltet, hvilket han gjorde i fin stil. Magnussen holdt sig ude af problemer, men tabte en placering til Alonso og var nede som nummer 10. Vores danske islæt slog dog tilbage og fik sin plads igen, mens Vettel var overalt på Bottas, der forsøgte at holde fast i sin føring.

Raikkonen gjorde i den grad comeback efter sin straf på 10 sekunder, og finnen kørte sig forbi Verstappen og op som nummer fire. Vettel og Bottas duellerede igennem flere sving nøjagtig som Vettel og Alonso i 2014, mens Raikkonen ligeledes kæmpede benhårdt med Hamilton.

Bottas, Vettel, Hamilton og Raikkonen var alle inden for halvandet sekund samlet, mens det hele blev for meget for Verstappen, der spandt rundt og røg ned som nummer 13. Han udgik dog efterfølgende med gearkasseproblemer.

Det lykkedes på omgang 47 for Vettel, der fik presset sig forbi Bottas, mens Wolff ærgerede sig gul og grøn i garagen. Hamilton kørte kort efter forbi Bottas og kunne nu sætte efter Vettel. Raikkonen gjorde Vettel kunsten efter og henviste Bottas tilbage på fjerdepladsen.

Vettel holdt sig på førstepladsen for resten af løbet, mens Hamilton viste, hvad han er lavet af, da han kæmpede sig tilbage hele vejen op igennem feltet denne eftermddag. Magnussen kørte en niendeplads hjem, der dog måske kunne være blevet til lidt mere, hvis ikke Grosjean havde haft behov for at lege chassis-dans. Alonso lykkedes med at overhale Kevin på anden sidste omgang og snuppe ottendepladsen.

Der er en grund til, at England og Silverstone er grundstenen i Formel 1, hvilket vi i højeste grad har fået demonstreret denne søndag.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Englands GP: Løbet LIVE Englands GP: Hot or Not »