Domenicali: Ikke brug for flere teams

Der er for gode mange kørere, der risikerer aldrig at få chancen i Formel 1, fordi der er for få biler og for få teams. Men Formel 1 har ikke brug for flere teams, mener Formel 1-præsidenten Stefano Domenicali.

Frankrigs Grand Prix 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 21/9 2022 klokken 16:09

Kørere som danske Frederik Vesti, Robert Shwartzman, Arthur Leclerc, Logan Sargeant, Liam Lawson, Jack Doohan, Theo Pourchaire og indtil for nyligt Nick De Vries har på trods af stort talent ikke altid haft held med at få en speederfod inden for hos et Formel 1-team.

Senest har det amerikanske supertalent i IndyCar Colton Hertha sat F1-drømmen på pause – på grund af manglende point på superlicenskontoen.

Colton HertaColton Herta
Copyright McLaren Media


Så spørgsmålet er, om der er få teams i Formel 1 til at vi får de gode kørere at se i en Formel 1-racer.

Formel 1-præsidenten Stefano Domenicali mener ikke, at det er et stort problem, at der kun er 20 sæder at vælge mellem.

I et interview med Sky udtaler italieneren, at Formel 1 kunne blive for ”overfyldt”, hvis flere teams fik lov at være med i F1.

"Man bliver som altid nødt til at se afbalanceret på det. […] Ved at få et eller to teams mere med, får man selvfølgelig plads til flere kørere. Men vi bliver også nødt til at se på, hvad der er den rette dimension, for at sporten kan have succes.”

Abu Dhabis Grand Prix 2021. Max Verstappen vinder løbet og VM. Fra podietAbu Dhabis Grand Prix 2021. Max Verstappen vinder løbet og VM. Fra podiet
Copyright Red Bull Contentpool


Med andre ord drejer det sig om, hvordan man bedst kan markedsføre Formel 1: Og her er det nemmere at koncentrere markedsføringen af Formel 1 om tre topteams (p.t. Red Bull, Ferrari, Mercedes) og syv midter- og outsiderteams.

Domenicali udtaler desuden, at han er tilbageholdende med at tillade nye teams, fordi han ”har en vision for fremtiden".

"Formel 1 er i øjeblikket meget konkurrencedygtig, men man bliver nødt til at være stærk når det drejer sig om økonomi og kompetence, og i dag er det en af de ting der har afgørende betydning for, at systemet kan fortsætte med at være stabilt i lang tid.”

Oversat betyder det, at Formel 1 kunne gå hen og blive for broget for Dominicalis smag med teams med meget forskellig kvalitet, hvilket vi bl.a. så med teams som Manor, HRT, Virgin, Marussia osv. Sådanne teams ville gøre det vanskeligt at markedsføre Formel 1 som topsport.

Billeder fra Korea 2012Billeder fra Korea 2012
Copyright HRT F1


Og jo flere teams der er, desto flere skal også deles om pengekagen fra reklamer, sponsorer og tv-rettigheder, hvilket kommer til at koste de etablerede teams penge.

Michael Andretti havde ellers for godt et år siden meldt sin ankomst i Formel 1, men på trods at store udmeldinger på de sociale medier, skete der intet.

Til gengæld får vi Audi at se fra 2026 som motorproducent i F1 (og måske som partner til Sauber), mens Porsche stadig går og overvejer mulighederne efter den forliste aftale med Red Bull.

Dominicali siger afslutningsvist: ”Jeg siger ikke, at det ikke kommer til at ske [at der kommer flere teams med i Formel 1], men vi bliver nødt til at tage det trin for trin.”

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Løbskalenderen 2023 offentliggjort Mazepin vil ikke køre under neutralt flag »