Derfor trak Ocon nitten i 2019

Hvad har Renault-bestyrelsens udflugt ombord på en sejlbåd, et fly fra Los Angeles, Zak Brown, Cyril Abiteboul og Carlos Sainz med Ocons mistede sæde i 2019 at gøre? BMF1.dk giver dig svaret

Singapores Grand Prix 2018 . Copyright Racing Point Force India

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 14/2 2019 klokken 18:02

Et af de største dramaer i 2018 var, at Esteban Ocon ikke formåede at finde et nyt sæde i 2019. Den 22-årige franskmand regnes for at være et af de største talenter i international motorsport, men alligevel er han "kun" testkører for Mercedes i år.

Det tyske Motorsport-Total.com har nu gravet i, hvad der gik galt – og Ocons uheld startede allerede i sommeren - hos Renault.

Det hele begynder den 27. juni i Graz i Østrig. Kort før Østrigs grand prix i Spielberg besøger Daniel Ricciardo Helmut Marko på kontoret i Schlossberg. Marko har lagt et tilbud på bordet, som er lidt bedre, end det Ricciardo fik tilbudt i første omgang. Det drejer sig især om præmier ved løbssejre og point. Australieren og østrigeren giver hinanden hånden, og alt tyder på en kontraktforlængelse for Ricciardo, men der er ikke skrevet under endnu.

På dette tidspunkt arbejder Ocon (eller rettere sagt hans manager Toto Wolff) på, at den tidligere Mercedes-juniorkører kommer til at få Nico Hülkenberg som teamkammerat hos Renault i 2019.

Når man tænker lidt over det, lyder det logisk: Ocon er franskmand, han har talent, han har den rigtige alder og har allerede samlet lidt Formel 1-erfaring.

Teamchefen hos Renault Cyril Abiteboul er meget interesseret i at få fat i Ocon, og synes Mercedes’ forslag lyder fornuftigt. Det hele drejer sig kun om formaliteter, siger Abiteboul.

Renault Sport F1s CEO, Cyril Abiteboul.Renault Sport F1s CEO, Cyril Abiteboul.
Copyright Renault F1


Samtidigt med chancen hos Renault har Ocon også mulighed for at køre for McLaren i 2019. McLaren-teamchefen Zak Brown vil meget gerne have fat i Ocon. Ocon spørger Wolff, hvad der ville være det bedste valg. Ocon vil helst køre for Renault i stedet for McLaren - han er jo trods alt franskmand. McLaren vil have et hurtigt svar, men Wolff sørger alligevel for, at Ocon får et par dage til at tænke over tingene.

Toto WolffToto Wolff
Copyright Mercedes AMG GP


Lige inden fristen fra McLaren udløber, er der på trods af mundtlige aftaler stadig ingen underskrevet Renault-kontrakt i hænderne på Ocon. Wolff lægger pres på Abiteboul, for Mercedes skal have en hurtig, bindende og skriftlig aftale på plads – for ellers er der ingen plan B med McLaren.

Abiteboul lover, at det hele kun er et spørgsmål om formalia, for man har valgt at satse på Ocon. Kontrakten ligger klar til at blive skrevet under, de første promotionsevents er allerede planlagt – alt kører som det skal. Men man kan ikke nå at få skrevet under på kontrakten, før tilbuddet fra McLaren udløber, fordi bestyrelsen hos Renault skal godkende ansættelsen af Ocon – og åbenbart er hele Renaults bestyrelse ude at sejle – altså på ferie ombord på en sejlbåd og kan derfor ikke nå at skrive under.

I mellemtiden prøver Daimlers koncernchef Dieter Zetsche at få sat lidt fart på sagen. Efter anmodning fra Wolff spørger han sin kollega hos Renault, den nu bedrageritiltalte Carlos Ghosn, om at bekræfte aftalen mundtligt.

Wolff vælger derefter at tro på Abiteboul – og siger pænt nej tak til McLaren-bossen Brown.

Zak Brown forklarerZak Brown forklarer
Copyright BMF1


Men så begynder der at ske noget: Ombord på et fly fra Los Angeles får Ricciardo den idé, at det måske ville være bedre for ham at søge nye græsgange i stedet for at blive hos Red Bull – på trods af, at han var enig med dem for et par uger siden på Helmut Markos kontor.

Australieren beslutter sig for Renault - på trods af, at han og Brown hos McLaren kommer meget godt ud af det sammen - og ringer til Abiteboul, efter han er landet. Cyril Abiteboul ved, at Mercedes nok bliver sure på ham, men det er han ligeglad med og ansætter Ricciardo. Det er en chance, som man ikke må gå glip af, har Abiteboul senere sagt.

Nu udtaler Wolff sig så offentligt: Der var "en mundtlig aftale", en ”færdigforhandlet aftale" og er sur på Renault og deres ”ufine forretningsmetoder". Det er Wolff, der må forklare den stakkels Ocon, at han ikke kommer til at køre Formel 1 i 2019, selv om der lå 2 meget gode og konkrete tilbud på bordet.

Abitebouls kommer efterfølgende med en spydig kommentar til Wolff: "Måske er det første gang i hans tid i Formel 1, at det ikke er gået, som Toto ønsker…".

Efter et par måneder indrømmer Abiteboul indirekte, at han ikke fortalte hele sandheden, da han sagde til Mercedes, at aftalen med Ocon stort set var på plads. For det var nemlig slet ikke så overraskende, at Ricciardo ville forlade Red Bull til fordel for Renault, som man måske umiddelbart skulle tro: "Jeg var ikke spor overrasket, for vi har haft mange gode samtaler med ham," siger Abiteboul om Ricciardo.

Nico Hulkenberg (GER) Renault Sport F1 Team with team mate Daniel Ricciardo (AUS) Renault Sport F1 Team. Renault Sport F1 Team Launch, Tuesday 12th February 2019, Enstone, England.Nico Hulkenberg (GER) Renault Sport F1 Team with team mate Daniel Ricciardo (AUS) Renault Sport F1 Team. Renault Sport F1 Team Launch, Tuesday 12th February 2019, Enstone, England.
Copyright Renault F1


"Vi havde mange ærlige samtaler, hvor vi fortalte meget ærligt om vores situation over for ham. Han var også meget ærlig over for os, for han var ikke sikker på, hvad han ville. Jeg var dog godt klar over, at der var en chance for, at han ville vælge os. Og jeg er egentlig ikke overrasket over, at han gjorde det."

I sidste ende var det fra Renaults synspunkt en ren egoistisk beslutning om at droppe Ocon: "Når du har muligheden for at skrive kontrakt med en kører som Daniel [Ricciardo], så siger man bare ikke: 'Mange tak, pænt af dig, men desværre er du ikke noget for os!'", siger Abiteboul. "Hvad ville være konsekvensen? Hvordan skal jeg kunne se folkene på fabrikken i øjnene, og kræve flere overtimer af dem, hvis vi ikke udnytter sådan en stor chance?"

"Det ville jo betyde, at vi ikke tror på os selv, at jeg ikke tror på os, at jeg ikke tror på Renault. Men nu er det modsatte tilfældet! Det ville være utænkeligt ikke at ansætte Daniel, når man nu har mulighed for det. Så derfor underskrev vi aftalen med ham."

Tilbage står Ocon. Da Ricciardo havde skrevet under hos Renault, gik det hele meget stærkt: Carlos Sainz får at vide, at han ikke har et sæde næste år hos Renault, og går til McLaren. Da Wolff ringer til McLaren angående Ocon, må Brown beklage, for Sainz har allerede skrevet under.

Ocon havde stadig en chance for at køre for Williams – men de lader ham også falde, for Williams har for det første økonomiske problemer og for det andet har de allerede en Mercedes-junior i teamet, nemlig George Russell. Og selv om Claire Williams kan tilbyde Ocon en langfristet kontrakt, er det ikke det han vil: Han vil køre for Mercedes i 2020.

Spørgsmålet er også, om Mercedes allerede ville have forlænget med Valtteri Bottas den 20. juli, hvis de havde vidst, at Ocon hverken ville kunne få et sæde hos Renault eller McLaren. Beslutningen om at forlænge med Bottas og ikke tage Ocon skete åbenbart ud fra den antagelse, at Ocon allerede havde et sæde i 2019 – og det gør det hele lidt bittert for Ocon, ikke for Bottas.

Ocons garageOcons garage
Copyright Lea Anna Petersen


Så der var til sidst kun en mulighed tilbage: Test-, simulator- og reservekører hos Mercedes.

"Jeg kommer til at være til stede under alle grands prixer", siger Ocon iht. 'Auto Hebdo'. "Jeg er nødt til at være til stede og finde ud af, hvad der foregår, hvis jeg skal have en chance for et hurtigt comeback. Der kan ske alt i Formel 1."

"En dag", fortsætter den 22-årige franskmand, "vil jeg vinde verdensmesterskabet. Det er mit mål og min drøm. Selvfølgelig er det ikke godt at misse en sæson. Men jeg koncentrerer mig om Formel 1 og er sikker på, at det er den rigtige vej at gå."

"Jeg må først finde på noget andet, hvis jeg ikke får et sæde i 2020."

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Racing Point præsenteret McLaren præsenteret »