Indycar-racer et svin i forhold til Formel 1

Der er ikke mange kørere som kan sige, at de har kørt både en Formel 1-racer og en Indycar-racer. Rubens Barrichello er dog køreren, som måtte skifte den hurtige F1’er ud med en tungere Indycar. Noget der har krævet tilvænning.

Rubens Barrichello . Copyright y Firestone Media

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 16/8 2012 klokken 16:08

Rubens Barrichello er en af de få kørere, der kan lave en direkte sammenligning mellem en Formel 1-racer og en Indycar-racer.

Efter at være blevet tilovers hos Williams, sidder brasilianeren i cockpittet af en til i år nyudviklet Dallara-racer hos KV Racing i USA.

Rubens Barrichello i nærkamp i Toronto
Copyright Firestone Media


Det har krævet tilvænning, og læser man mellem linierne, så er Formel 1-drengene nogle tøsedrenge, men direkte står der bare, at det er to forskellige reglementer man kører efter.

Rubens Barrichello er her i F1-sommerferien blevet interviewet af tyske ’Auto Motor und Sport’, der bl.a. spørger om en Indycar føles langsom.

”Jo, lige først. Men man kommer til Indianapolis, så tænker man anderledes omkring farten.”

“Jeg kører en bil, der er 200 kg tungere, så min præcise og smooth stil, som jeg har brugt i 19 år i Formel 1, er ikke nødvendig her.”

Sebastien Bourdais i Midohio har heller ikke haft den store succes i Indycar, men hans kørestil passer bedre til de amerikanske baner, som han jo nærmest er vokset op med efter fem år i ChampCar.
Copyright GM Motorsport


”Jeg er nødt til at være aggressiv, hvilket strider mod mit instinkt.”

Så er der også lige banerne, der bruges i Indycar. Der er en grund til, at vi ikke har set Formel 1 køre på dem.

”Som den tidligere præsident for GPDA, så er jeg nødt til at sige, at vi ikke ville tillade disse baner i F1. Ingen Formel 1-kørere ville køre her.”

”De er meget bumpende, der er ikke noget run-off. Man er nødt til at vænne sig til dette efter at være blevet forkælet i Formel 1.”

”Hvis vi tog Indycar til de europæiske baner, så ville jeg se bedre ud.”

Takuma Sato, her i Edmonton, var kendt for at være en vild kører i Formel 1. Hans kørestil passer noget bedre til Indycar, hvor resultaterne så småt er ved at komme.
Copyright Honda Motorsport


Så er der også lige spørgsmålet om, hvorfor en garvet Formel 1-veteran gør det bedre på ovalbanerne end på gade- og racerbanerne,

”Jeg fortæller dig hvorfor. Det er fordi en præcis og smooth kørestil fungerer bedre på ovaler. Jeg kan køre på ovalerne efter mine instinkter.”

Teknologisk er Dallara-raceren jo oldnordisk i forhold til Formel 1’s tekniske mesterværker.

”I Formel 1, naturligvis, er der mange elektroniske stykker legetøj, der ikke eksisterer her.”

”Selv under opsætningen af en Indycar er der ikke mange justeringsmuligheder at foretage, bare de klassiske som dæmpere, fjedre og anti-roll bars.”

”Der er intet galt med dette, der er simpelthen færre penge til rådighed. Her kan man sætte en bil sammen for fem mio. dollars. I Formel 1 har man mere behov for 50 mio.”

Rygterne peger på, at Indycar vil have et eller to europæiske løb i deres kalender for 2013. Hvilket giver mening med mængden af europæere i dette mesterskab.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tyrkiet kan komme tilbage på kalenderen Forandring hos Mercedes? »