Indycar-racer et svin i forhold til Formel 1

Rubens Barrichello . Copyright y Firestone Media

Der er ikke mange kørere som kan sige, at de har kørt både en Formel 1-racer og en Indycar-racer. Rubens Barrichello er dog køreren, som måtte skifte den hurtige F1’er ud med en tungere Indycar. Noget der har krævet tilvænning.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 16/8 klokken 16:08



Rubens Barrichello er en af de få kørere, der kan lave en direkte sammenligning mellem en Formel 1-racer og en Indycar-racer.

Efter at være blevet tilovers hos Williams, sidder brasilianeren i cockpittet af en til i år nyudviklet Dallara-racer hos KV Racing i USA.

Rubens Barrichello i nærkamp i Toronto
Copyright Firestone Media


Det har krævet tilvænning, og læser man mellem linierne, så er Formel 1-drengene nogle tøsedrenge, men direkte står der bare, at det er to forskellige reglementer man kører efter.

Rubens Barrichello er her i F1-sommerferien blevet interviewet af tyske ’Auto Motor und Sport’, der bl.a. spørger om en Indycar føles langsom.

”Jo, lige først. Men man kommer til Indianapolis, så tænker man anderledes omkring farten.”

“Jeg kører en bil, der er 200 kg tungere, så min præcise og smooth stil, som jeg har brugt i 19 år i Formel 1, er ikke nødvendig her.”

Sebastien Bourdais i Midohio har heller ikke haft den store succes i Indycar, men hans kørestil passer bedre til de amerikanske baner, som han jo nærmest er vokset op med efter fem år i ChampCar.
Copyright GM Motorsport


”Jeg er nødt til at være aggressiv, hvilket strider mod mit instinkt.”

Så er der også lige banerne, der bruges i Indycar. Der er en grund til, at vi ikke har set Formel 1 køre på dem.

”Som den tidligere præsident for GPDA, så er jeg nødt til at sige, at vi ikke ville tillade disse baner i F1. Ingen Formel 1-kørere ville køre her.”

”De er meget bumpende, der er ikke noget run-off. Man er nødt til at vænne sig til dette efter at være blevet forkælet i Formel 1.”

”Hvis vi tog Indycar til de europæiske baner, så ville jeg se bedre ud.”

Takuma Sato, her i Edmonton, var kendt for at være en vild kører i Formel 1. Hans kørestil passer noget bedre til Indycar, hvor resultaterne så småt er ved at komme.
Copyright Honda Motorsport


Så er der også lige spørgsmålet om, hvorfor en garvet Formel 1-veteran gør det bedre på ovalbanerne end på gade- og racerbanerne,

”Jeg fortæller dig hvorfor. Det er fordi en præcis og smooth kørestil fungerer bedre på ovaler. Jeg kan køre på ovalerne efter mine instinkter.”

Teknologisk er Dallara-raceren jo oldnordisk i forhold til Formel 1’s tekniske mesterværker.

”I Formel 1, naturligvis, er der mange elektroniske stykker legetøj, der ikke eksisterer her.”

”Selv under opsætningen af en Indycar er der ikke mange justeringsmuligheder at foretage, bare de klassiske som dæmpere, fjedre og anti-roll bars.”

”Der er intet galt med dette, der er simpelthen færre penge til rådighed. Her kan man sætte en bil sammen for fem mio. dollars. I Formel 1 har man mere behov for 50 mio.”

Rygterne peger på, at Indycar vil have et eller to europæiske løb i deres kalender for 2013. Hvilket giver mening med mængden af europæere i dette mesterskab.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
blog kommentarer leveret af Disqus

« Tyrkiet kan komme tilbage på kalenderen Forandring hos Mercedes? »

TEMA: Kevin Magnussen

Kevin Magnussen Kevin starter snart sin 3. sæson i Formel 1 når han skal køre for Haas F1 i 2017. Kevin skal dermed køre side om side med den erfarne Romain Grosjean som er kendt for at være super-hurtigt. Han skal sættes på plads af Kevin!


BMF1 om Magnussen, McLaren, Renault F1 og Haas
Se BMF1s kørerside for Kevin, hér:Kevin Magnussen
Læs alt om Haas F1:Haas F1 Team
Læs også om Renault F1:Renault F1
Eller læs om McLaren F1:McLaren F1


Formel 1 odds fra Unibet

GP-vinder

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando1001.00Spil nu!
Bottas, Valtteri8.00Spil nu!
Ericsson, Marcus3001.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 1251.00Spil nu!

GP-vinder

NavnOddsSpil
Hamilton, Lewis1.15Spil nu!
Vettel, Sebastian1.20Spil nu!
Bottas, Valtteri1.40Spil nu!
Magnussen, Kevin 126.00Spil nu!

Nedtælling

Næste løb: USAs Grand Prix
Dato: 22/10 2017 kl 21:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

USAs Grand Prix
Løbsdato:22/10 2017
Bane:Austin

Japans Grand Prix
Løbsdato:08/10 2017
Bane:Suzuka

Optakt

Optakt

Fredag

Fredag

  • 1. Frie Træning
  • 2. Frie Træning

Lørdag

Lørdag

  • 3. Frie Træning
  • Kvalifikation

Søndag

Søndag

  • Start grid
  • Løbsresultat

Seneste løb

Placering Kører Team
1. L.Hamilton Mercedes AMG
2. M.Verstappen Red Bull
3. D.Ricciardo Red Bull
4. V.Bottas Mercedes AMG
5. K.Räikkönen Ferrari
6. E.Ocon Force India
7. S.Perez Force India
8. K.Magnussen Haas F1 Team
9. R.Grosjean Haas F1 Team
10. F.Massa Williams
Se hele resultatet


Tidligere F1 verdensmestre

År Kører
2016 Nico Rosberg
2015 Lewis Hamilton
2014 Lewis Hamilton
2013 Sebastian Vettel
2012 Sebastian Vettel
2011 Sebastian Vettel
2010 Sebastian Vettel
2009 Jenson Button
2008 Lewis Hamilton
2007 Kimi Räikkönen