Englands GP: Løbet - Webber får sin anden sejr

Med nuværende 1'er og 2'er i mesterskabet i forreste række, samt en imponerende 3. startplacering af Schumacher, lægges der op til et spændende løb med chancer for regn.

Mark Webber . Copyright Red Bull Media

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 8/7 2012 klokken 13:07

Siden kvalifikationen i går har 4 mennesker fået en straf:

Kobayashi har fået 5 placeringer for at skabe kollision sidste løb.
Vergne har fået 10 placeringer (i realiteten kun 7) for ligeledes at være skyld i kollision.
Hülkenberg og Pic har fået 5 placeringer hver for skift af gearkasse, hvilken kun har effekt for Hülkenberg.

Pic har fået lov af løbets stewards at deltage på trods af, at han ikke klarede kvalifikationen inden for 107 % tiden.

Lige nu er det tørvejr og overskyet på banen, men der er mulighed for regn, hvor vi kan se frem til, at regnvejrs-kørerne kan få en fordel.

Lewis Hamilton (8) er ivrig efter at få en hjemmesejr, medens Kimi Räikkönen (6) er ihærdig efter at få sin første sejr siden sit come-back. Vettel (4) har normalt vist sig dygtig i regnvejr, ligesom vi kender Schumacher (3) og Alonso (1).

Lewis Hamilton under kvalifikationen til Englands GP copyright McLaren Group

Første omgang
Allerede inden start er det meddelt, at Petrov ikke starter i løbet - Hans gearkasse er gået i stykker.
Alonso starter som eneste i toppen på det hårde dæk.

Alonso tager starten. Massa får en god start, oppe som 4'er.
Hülkenberg har vundet 3 af 5 strafpladser tilbage.

Omgang 2-5
Button kæmper hårdt nede på 14. pladsen med Grosjean og Kobayashi.
Grosjean går i pit allerede på 3. omgang. Der skiftes næste.

DRS er nu tilladt. Massa angriber Schumacher, men den tidligere verdensmester blokerer flot. Vettel forsøger sig voldsomt på Massa.

Di Resta ser ud til allerede at være ude af løbet efter starten, medens Perez kører hurtigste omgang.

1. Alonso
2. Webber
3. Schumacher
4. Massa
5. Vettel

Omgang 6-10
Alle i feltet ligger endnu inden for 30 sekunder. Webber hænger stadig godt på Alonso, kun 1,3 sekund efter.

Hamilton melder i radionen, at han ikke føler, han kan følge med Maldonado foran.

6. Räikkönen
7. Maldonado
8. Hamilton
9. Perez
10. Senna

Grosjean kæmper sig vej op gennem feltet igen efter sit pit stop - Han er nu 19'er.

Omgang 11-15
Replays viser, at Vettel måske har mistet en smule af forvingen i kampen mod Massa tidligere. Dog ser det ikke ud til at have nogen effekt på hans omgangstider.

Der gøres klar til stop hos Red Bull. Vettel i pit. Han kommer ud som 14'er, bag Ricciardo.

Massa snupper Schumacher for 3. pladsen.
Maldonado (4) og Perez (7) pitter. De er ude som 15 og 16.

Perez og Maldonado ryger af banen. Sennas baghjul er ødelagt. Perez holder endnu uden for banen.
Schumacher i pit, kommer ud som 10'er.

DRS er blevet fjernet, der er ikke givet grund endnu.

Perez er nu ude af løbet. Massa og Räikkönen pitter og kommer ud som hhv. 10 og 11. DRS er tilladt igen.

Webber pitter fra andenpladsen. Kommer ud som 3'er.

1. Alonso
2. Hamilton
3. Kobayashi
4. Webber
5. Hülkenberg
6. Button
7. Vettel

Omgang 16-20
Alonso pitter fra førstepladsen. Han vælger igen hårde dæk. hvilket betyder mindst et stop til. Hamilton fører nu løbet, medens teamkammerat Button overhales af Vettel.

Kobayashi, Hülkenberg og Button i pit. Ricciardo følger dem kort efter. Alle kommer ud omkring midt-feltet.

Hamilton mangler endnu at pitte fra førstepladsen. Næste der mangler at pitte er Glock nede på 16. pladsen.

Alonso presser Hamilton og er langt hurtigere. Efter 4 sving er Alonso nu i front for løbet igen.

Maldonado er nede som 20'er efter det punkterede bagdæk tidligere.
Räikkönen er over alt i Schumachers sidespejle.

Omgang 21-25
Kovalainen var meget skuffet efter kvalifikationen i går - Nu ligger han 16'er.

Hamilton pitter, omgang 22. Kommer ud på SOFT dækket på plads 7.
Räikkönen ligger lige foran, presser endnu Schumacher, med kun 0.4 sekunder i forskel. Hamilton hænger på, utroligt tæt på Kimi.

Kimi tager problemløst Schumacher for 5.pladsen. Hamilton følger Kimis eksempel og overhaler også Schumacher for 6. pladsen.

Omgang 26-30
Alonso sætter hurtigste omgang fra førstepladsen. Han snupper en Marussia med en omgang.

Grosjean pitter fra 7. pladsen. Han får det hårde dæk på, hvilket tyde på, det måske var hans sidste stop i løbet.

1. Alonso
2. Webber
3. Vettel
4. Massa
5. Räikkönen

Kimi sætter hurtigste tid, medens Hamilton pitter for anden gang til hårde dæk, kommer ud som 11'er. Han har kørt færre omgange på det bløde dæk end de andre.

Lewis Hamilton til kvalifikationen under Englands GP copyright McLaren Group

Omgang 31-35
6. Schumacher
7. Kobayashi
8. Hülkenberg
9. Senna
10. Button

Rosberg mister to pladser - 1 til hhv. Hamilton og Grosjean.
Der kæmpes mellem teamkammeraterne hos McLaren, hvilket resulterer i, at Grosjean smutter med forbi, da Hamilton overhaler Button.

Vettel smutter ind til sit andet pitstop. Han bliver på det hårde dæk.
Button går i pit og kommer ud igen som 14'er. Dumt lavet af McLaren, at Button fik bremset Hamilton, når Button alligevel skulle i pit.

Grosjean et halvt sekund hurtigere end Hamilton i første sektor.

Webber pitter fra 2.pladsen. Han er ude som 4'er. Det sender Massa op på andenpladsen, og Räikkönen på 3.

Räikkönen pitter. Det samme gør Schumacher. De er tilbage på banen som hhv. 6'er og 11'er.

Omgang 36-40
Grosjean snupper nu Hamilton. Der er tilsyneladende god fart i bilen.

Massa pitter og er ude som 4'er.

1. Alonso
2. Webber
3. Vettel
4. Massa
5. Kobayashi

Hülkenberg og Senna er nede som 11'er og 12'er, efter ellers flot at have været oppe i pointene.

Karthikeyan har sit eget lille løb på sidstepladsen, over 10 sekunder fra De la Rosa.

Alonso pitter fra P1. Smutter på SOFT-dækket igen, med 14 omgange igen.

Kobayashi får kørt en mekaniker ned under sit pitstop! 3 mekanikere vælter, men pitstoppet gennemføres.
Der er ligeledes problemer under Rosbergs pitstop - Hans højre forhjul tager flere forsøg at få på.

41-45
Vergne er oppe som 13'er. Button er 11'er - Altså uden for pointene.
Lotusserne ligger og skiftes om at køre hurtigste tid.

Vejrudsigterne holder på et forsat tørt løb.

Senna presser Hülkenberg for 9.pladsen. Button ligger på lur bagved, nok i håb om at smutte med forbi, hvis Senna gør et forsøg.

Webber haler godt ind på Alonso. De SOFT-dæk, Alonso har på, plager ham voldsomt.

Mark Webber copyright Red Bull Media

Omgang 46-51
1. Alonso
2. Webber
3. Vettel
4. Massa
5. Räikkönen

Webber er helt oppe bag Alonso nu. Kan han tage føringen?
Schumacher tager Hamilton vha. DRS. Schumi er nu 7'er.
Kimi henter ligeledes ind på Massa med 7 tiendedele.

Webber snupper Alonso med lethed i et sving. Alonsos fordæk er helt færdige. Han mister endnu tid til Vettel, ca. 1 sekund pr. omgang.

Räikkönen sætter hurtigste tid. Kan han mon nå Massa inden det ternede flag, og derved skabe kaos for Ferrari?
Massa får at vide i Radioen, at han skal sætte sin KERS på fuld power. De frygter for placeringen. Kimi er indenfor DRS-zonen.

Kimi tager en tur uden for banen og massa øger for en kort stund afstanden mellem dem.

Sidste omgang.
Senna tager Hülkenberg for 9.pladsen. Hülkenberg mister også 10.pladsen til Button. Hans dæk er også færdige.

1. Webber
2. Alonso
3. Vettel
4. Massa
5. Räikkönen
6. Grosjean
7. Schumacher
8. Hamilton
9. Senna
10 Button
11. Kobayashi
12. Hülkenberg
13. Ricciardo
14. Vergne
15. Rosberg
16. Maldonado
17. Kovalainen
18. Glock
19. Pic
20. De la Rosa
21. Karthikeyan

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Mark Webber Red Bull Racing
P
1T25:11.288 2 25
2. 1. Fernando Alonso Ferrari
P
1T25:14.288 2 18
3. 4. Sebastian Vettel Red Bull Racing
P
1T25:16.088 2 15
4. 5. Felipe Massa Ferrari
P
1T25:20.788 2 12
7. 3. Michael Schumacher Mercedes AMG
P
1T25:40.388 2 6
8. 8. Lewis Hamilton McLaren
P
1T25:47.688 2 4
9. 13. Bruno Senna Williams
P
1T25:54.588 2 2
10. 16. Jenson Button McLaren
P
1T25:55.688 2 1
15. 12. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1T26:08.588 2 0
16. 7. Pastor Maldonado Williams
P
51 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Englands GP - Kvalifikationen: Alonso på pole Coca-Cola McLaren? »