Europas Grand Prix - Sejr til Alonso

Velkommen til liveupdaten af Europas Grand Prix. Vi har Vettel og Hamilton i forreste række.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 24/6 2012 klokken 13:06

Om kort tid, så starter det Europæiske Grand Prix på bybanen i Valenncia, smukt placeret ned til havnen og dejligt vejr i Spanien.

Ottende løb i sæsonen ser ud til at kunne blive lige så overraskende som de første 7 løb, Q3 endte med en god, solid pose blande bolsjer, der dog endte med en Vettel på toppen, efter endnu en af hans kendetegnende kanonomgange.

På P2 holder Hamilton, mens Maldanado og Grossjean udgør den næste og ganske overraskende række, mens 2 tidligere verdensmestre ikke kom med i Q3.

Timo Glock stillede ikke op til kvalifikation og har valgt at følge lægens råd og ikke stille til start i dag, dermed er der 23 biler på gridden og vi kan se frem til et spændende løb.

I og med vi har fået 7 vindere af 7 løb, så tager undertegnede et vildt gæt og siger vi får den 8. vinder (altså en ny vinder) af løbet, her kan man gætte på at Mercedes og Schumacher endelig lykkes med tingene eller at Raikkonen får tingene til at gå op i en højere enhed og bruger farten i bilen.

Men som de første 7 løb har vist, så er det muligt for de fleste at vinde, hvis strategien er rigtig eller konkurrenternes er forkert og alting klapper, så endnu en gang, så kan vi se frem til et godt race.

Billede fra Valencia Copyright McLaren Media

Så er vi ved at være klar til formationsomgangen og starten på Grand Prix'et. Igen så forudses det at dækvalget kan og vil være afgørende, det har dog vist sig at der i praksis/løb gerne er mindre forskel på omgangstiderne, end der er i træning og kvalifikation.

Der er generelt valgt Soft til starten, de forreste er selvfølgelig tvunget til det, men resten vælger også de blødeste dæk.

Omgang 1-3:

Så er der grønt flag og vi tæller ned til starten.

Fremragende start som alle overlever.

Vettel i front, Alonso, Kobayashi og Massa vinder i starten, mens Rosberg og Button nærmest rasler ned gennem feltet.

Grosjean lægger pres på Hamilton, mens Maldonado presser Raikkonen og Hulkenberg ligger lige efter.

DRS er tilladt.

Vettel kører markant hurtigere end resten af feltet og er ved at lægge et solidt forspring ud.

Omgang 4-7:

Nummer 2-5 ligger alle indenfor under 2 sekunder.

Vettel kører lynende stærkt, tæt på 1 sekund hurtigere end resten, det ser ud til han planlægger et stop mere end de fleste.

I modsætning til en del andre løb i sæsonen, så ser det ud til at løbet har sat sig lidt efter få omgange og alle overvejer næste træk.

Omgang 8-12:

Vettel, Hamilton, Grosjean, Kobayashi, Maldonado er top 5 pt. Alonso har lukket hullet til Hulkenberg og er indenfor DRS-afstand.

10 omgange afviklet, vi kan begynde at se de første stop, alt imens Grosjean overhaler Hamilton i et skarpt træk. Grosjean viser store, franske boller og tager den udenom/indenom Hamilton, med et minimum af kontakt.

Button er første mand i pit, efter hans elendige start, så er der nok lavet om på strategien.

Ferrari gør klar til boxenstop. Massa første inde.

Omgang 13-18:

Alonso laver samme træk som Grosjean - op på ydersiden af Hulkenberg, følg ham rundt i svinget og så træk indenom i det næste sving. Virkelig skarp kørsel af både Grosjean og Alonso - alt imens, så slås Raikkonen og Maldonado benhårdt, i en duel, om Raikkonen vinder.

Perez sætter bedste tid, Hamilton pitter og kommer ud et skidt sted i feltet, Massa går udenom Vergne og er oppe som nummer 15 - men det er svært at gætte på den korrekte placering.

Alonso viser sig som en meget hurtig mand og drøner uden om Maldonado, som nærmest lader sig overhale. Alonso er nu oppe som nummer 3. Grosjean nummer 2.

Ser man løbet via Formula1.com, så skal man regne med at et pitstop, det koster ca. 16 sekunder, for et standardstop.

Alonso pitter i et lynhurtigt stop. Kommer ud som nummer 9. Vi mangler stadig en del stop i front. Hverken Mercedes eller Red Bull har pittet endnu. Hamilton er på kraftig fremmarch gennem feltet.

Vettel pitter sammen med Grosjean, nye bløde dæk til Vettel.

Vettel, Grosjean, di Resta, Rosberg, Hamilton er de førende pt.

Omgang 19-24:

Med 18 omgange kørt, så har Webber profiteret af manglende stop og er oppe som nummer 8. Mercedes dæk virker slidt, for de har meget lidt fart i bilen. Folk blæser mildt sagt forbi MS.

Endnu en gang, så har dækkene utrolig stor betydning og vi er tilbage i de "gamle dage", hvor strategi har utrolig stor betydning for løbenes afvikling og afgørelse.

The Trulli-train er afløst af The MS-train. NI biler ligger meget kort bag MS, der kører en utrolig defensiv linie.

Det gik så også galt, Senna banker ind i en anden kører, spreder en god slat kulfiber over hele banen og smadrer sit styretøj.

Al action sker på de få hundrede meter ned mod broen. Fremragende race.

Senna har mistet sit bagdæk, hvilket gav styreproblemer, nyt sæt dæk til ham og ud igen på banen. Kobayashi forsøger at gå indenom, Senna ser ham ikke og trækker op mod væggen. Ufatteligt at der ikke sker mere end et punkteret dæk og kanten af en vinge.

Di Resta presses hårdt af Alonso, der går forbi ham, mens di Resta er ved at nærme sig sit første stop.

Omgang 25-30:

Knap halvdelen af løbet er kørt og alle har pittet. Det ser ud til strategierne går fra 1-3, alt efter hvad man tror på.

Vettel er utrolige 21 sekunder foran resten af feltet. Indtil videre er dagens absolutte stjerne Alonso, fra nummer 11 til nummer 4 på 24 omgange og ser ud til at have et fremragende løbssetup.

Senna straffes med en drive-through for at have ramt Kobayashi, hvilket virker utroligt hårdt, når man ser på hvad andre (top)kørere har sluppet straffrit fra i år.

Grosjean er hurtigste mand med 1.44.500 - dog langt fra lørdagens kval-tider.

Massa kæmper med sine bagdæk og presses hårdt af Hulkenberg, mens di Resta får meldinger om at man vil forsøge en 1-stop-strategi.

Vergne og Kovalainen har begge et punkteret dæk, det ser ud til de har kysset hinanden, de kæmper for at komme hjem, mens Vergne spreder rigelig mængder dækstumper og kulfiber over hele banen.

Av for den...... Safetycar kommer ud - Vettel har 20 sekunders forspring, der forsvinder op i den blå luft.

Grosjean, Hamilton, Alonso pitter, Vettel er ude stadigvæk. Forsvandt Vettels sejr op i den spanske sommerluft? Hamiltons stop tog meget lang tid. Bilen sættes ned inden hjulet er spændt fast og han taber 5-8 sekunder.

Godt halvvejs i løbet, der er alt nulstillet, som set flere gange i denne sæson. Der vil være vild forvirring i pitten, kan man køre X antal omgange bag SC + løbet hjem på de dæk man har på? Skal der et stop mere til? Tabes det hele, hvis man ikke stopper, vi har set blandt andet Alonso rasler fra føring til langt nede i feltet på dårlige dæk.

Med 25 omgange igen, så er det tvivlsomt om selv Medium kan holde hele vejen hjem.

Vettel, Grosjean og Alsonso fører.

Omgang 30-35:

Mercedes får ført en del omgange i år, med så mange Safetycar perioder ;-)

Igen, så kaster SC-periode alle beregninger i havet og man kan starte forfra, det bliver nærmest et løb, der er delt op i mange små løb.

Så starter det igen, Alonso ligger på siden af Grosjean og MØVER sig forbi, minimal kontakt, men begge fortsætter. FREMRAGENDE race på en regnvåd søndag i Århus.

Hamilton går forbi Raikkonen, Massa's forhjul er punkteret og Vettel triller. Alonso i front. Vettel er ude, sandsynligvis ny SC.

Det ser ud til vi undgår SC, mens Ferrari laver en gigantisk fejl på Massa, hvor de har 2 dæktyper klar.

Vettels Red Bull skubbes væk, mens der køres race ved siden dem.

Omgang 35-40:

Webber er gået fra bund til en 7. plads.

Hård, hård kamp i front, hvor der er meget kort mellem de 3 førende.

Hamilton undersøges for at have ignoreret gult flag - skal linien følges, så må han straffes. TV viste tidligere at han blæste forbi stewards, der skubbede Vettels bil væk.

Der er under 2 sekunder mellem de 3 forreste og på trods af DRS, så gør Grosjean ikke det store indtryk på Alonso. Hamilton svæver i uvished, der har Raikkonen lige under bagvingen.

Omgang 41-45:

Alonso trækker sig op over 1 sekunds forspring. Karthikeyan får en straf for for høj fart i pitten og afvikler den med det samme.

Så ryger Grosjean ud, generatoren er røget og bilen er død. Løbet ændrer sig konstant og nu har Alonso 4 sekunder til Hamilton.

Alonso, Hamilton, Raikkonen, Maldonado og Hulkenberg i top 5.

13 omgange igen - alt er i hænderne på Pirelli - hvis dæk holder bedst - vi har før set at man kan tabe 3-4-5-6 sekunder på en omgang, hvis ens dæk er slidt ned. Raikkonen lægger et tungt pres på Hamilton.

Alonso profiterer af Hamilton og Raikkonens kamp, for de henter ikke på ham. Rosberg pitter til sit andet stop, det ser ud til det er en 2-stops dag.

Omgang 45-50:

Uha, uha, uha. Hamilton melder om smuldrende bagdæk, de holder nok ikke 10 omgange hjem.

Kobayashi straffes med 5 pladser til næste GP for kollision. Ganske overraskende så nemt straffes deles ud i dag - imens Petrov og Ricciardo kolliderer. Samtidigt, så straffes Hamilton åbenbart ikke for at blæse igennem en gul flags zone.

8 omgange igen. Alonso foran Hamilton og Raikkonen.

Omgang 50-mål:

MS overhaler Button. Løbet er en smule statisk i front, men i denne sæson, der har det vist sig at det varer sjældent ret lang tid.

Hamilton øger farten i front - skal vi have endnu en tæt afgørelse? Alt imens, så banker Rosberg en blændende omgang af.

Hamilton laver en karakteristisk bremsefejl og lukker Raikkonen indenfor DRS-afstand igen.

Iceman ser ud til at gå ind for en do-or-die strategi, der er fuld skrue frem mod Hamilton, for at hente en andenplads

4 omgange igen, Raikkonen bruger DRS-zoen til at lukke hullet til Hamilton, der er lagt op til et angreb på de sidste 4 omgange.

De tre førende kører nogenlunde identiske tider, men Raikkonen en smule bedre end Hamilton.

MS overhaler flere biler og er godt med fremme, det samme gælder Webber, der har haft stor gavn af dagens SC.

Replay viser at Hamilton endnu en gang smadrer sine fordæk med et flatspot og Raikkonen er nærmest i sidepod'en på ham, men tør ikke gå tæt på. 2 omgange tilbage, igen så MØVER en kører sig forbi - Raikkonen nummer 2.

Maldonado presser Hamilton, der er på kanten af reglementet.

Hamilton og Maldonado presser hinanden, igen presser Hamilton en bil af banen, men straffes benhårdt denne gang og ender i barrieren.

Skal dagens linie følges, så straffes Hamilton med 5 placeringer for at forårsage en kollision.

Alonso vinder foran Raikkonen, MS, Webber, Hulkenberg, Rosberg, di Resta, Button, Perez og Maldonado.

Alonso er samtidigt årets første dobbelte vinder og bringer sig komfortabelt i front, takket været Vettels defekt og Hamiltons kollision.

Vi takker for et ufatteligt spændende race, gode overhalinger og spændende afslutning.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 11. Fernando Alonso Ferrari
P
1T44:16.649 2 25
3. 12. Michael Schumacher Mercedes AMG
P
1T44:29.249 2 15
4. 19. Mark Webber Red Bull Racing
P
1T44:30.249 2 12
6. 6. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1T44:37.749 2 8
8. 9. Jenson Button McLaren
P
1T44:41.249 2 4
10. 14. Bruno Senna Williams
P
1T44:52.549 2 1
12. 3. Pastor Maldonado Williams
P
1T44:51.249 2 0
16. 13. Felipe Massa Ferrari
P
56 omg. 4 0
19. 2. Lewis Hamilton McLaren
P
55 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
21. 1. Sebastian Vettel Red Bull Racing
P
33 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Glock ude af Europas GP Opdateret: Ingen straf til Scumacher »