Bahrains Grand Prix: Løbet - Sejr til Vettel

Velkommen til vores dækning af Bahrains løb live. Med Vettel i pole position, så er der lagt op til en spændende eftermiddag. Vettel mod Raikonnen i en mand-mand duel.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 22/4 2012 klokken 13:04

Vejret er, selvfølgelig godt i Bahrain, 30 grader i luften og "kun" 35 på asfalten indtil videre. Med verdensmesteren på pole position, kan man godt være bange for at han cruiser sejren hjem, omvendt, så har de første 3 løb været ganske overraskende, når man ser på resultaterne.
Overraskende er det også at Fernando Alonso valgte ikke at deltage i Q3 i går, det giver godt nok retten til at vælge frit mellem dækkene, men omvendt, ser det skidt ud for Alonso og Ferrari hvis man ikke ser sig i stand til at sætte en tid, der rækker til mere end en 9. plads i Q3.

Der er uddelt 2 straffe i denne weekend, Maldonado er sat 5 pladser tilbage fra nummer 17 og Michael Schumacher er straffet 5 pladser fra nummer 18, begge på grund af skift af gearbox i utide.

Ganske overraskende og vel betegnende for året indtil videre, så er der ikke mindre end 8 forskellige hold repræsenteret i Q3, de eneste der mangler er Marrussia og HRT, mens Red Bull og McLaren Mercedes er de 2 eneste, der har begge biler med i Q3.

Vettel tog pole foran Ferrari-kørerne i 2010. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Vettel er 17 point efter den førende Lewis Hamilton, hvorfor en sejr vil være særdeles velkommen inden de 3 ugers løbspause og starten på den europæiske del af kalenderen. I det hele taget, så er stillingen efter 3 løb ganske interessant, hvor Hamilton er den førende, dog uden at have vundet et løb, foran Jenson Button og Fernando Alonso og så med kun 17 point ned til nummer 5 i stillingen.

Så er bilerne på gridden og vi er ved at være klar til opvarmningsomgangen.

Pirelli har medbragt Soft (gul markering) og Medium (hvid markering) til dagens løb, i træning er der godt et halvt sekund i forskel på dem, som sædvanlig i de blødes favør, det er dog værd at holde for øje, at der tit viser sig at være stor forskel på dækforbrug og omgangstider i selve løbet. Strategien er lagt op til 3 stop for de fleste, men der vil sandsynligvis være nogen som forsøger med en 2-stopsstrategi.

En dark horse i starten kan være at Alonso har haft mulighed for at starte med et sæt helt friske bløde dæk og derfor kan forsøge et avancement før første sving.

Så er vi ved at stille op til starten og vi venter på lamperne slukkes.

1. omgang:

FANTASTISK start. Vettel kommer frisk fra land, Vettel, Hamilton, Webber, Grossjean og Alonso skyder frem og tager placeringer.

Raikkonen skyder også frem og er oppe som nummer 8.

2.-5. omgang:

Clean start for alle. Kovalainen er dog ved at halte i pit med et punkteret baghjul. MS er på vej frem fra bagenden af feltet, hvor der skal arbejdes hårdt for at få point med hjem i dag.

Vettel har åbnet et forspring på 3 sekunder efter de første 2 omgange. Massa overhaler Raikkonen i et frisk forsøg og er oppe som nummer 8. Ferrari har noget bedre løbsfart end de havde i træninger og kval.

Grosjean går udenom Webber og er nu på det "virtuelle" podie. Ganske godt kørt af Lotus (Renault) i år.

Som set tidligere, så er der nærmest klitter af sand udenfor idealsporet og det gør det virkelig svært at få greb, hvis man kommer uden for sporet, samtidigt med de varme dæk suger sandet til sig.

6.-10.omgang:

Grosjean har virkelig skub i hans Lotus - han matcher Vettel og er et ½ sekund eller mere foran de andre førende biler.

Raikkonen slår så tilbage på Massa og overtager 7. pladsen. Lotus er utroligt hurtige i dag.

Samtidigt så er Buttons dæk åbenbart ved at tage farten ud af hans bil, han rasler ned gennem feltet og er nu nummer 7.

Næste mand foran Raikonnens næse er Alonso, med en forskel på mere end 1 sekund, så kan det ikke vare længe før der overhales.

Første pitrunde er i gang, Button, Massa og Rosberg er de første med nye dæk. Medium til Button og Massa.

Hamilton, Alonso og Webber i pit - Alonso er i mellemtiden overhalet af Raikkonen. Hamilton har problemer i pitten og han ryger ned bag Webber og Alonso, for så at køre af banen og bliver overhalet af Rosberg, men slår tilbage. Rosberg er lige i bagenden på ham.

Replay viser at Hamilton er sat på jorden, men skal så op igen, for venstre baghjul sidder ikke korrekt på.

10.-15. omgang:

Grosjean tager sit pitstop.

Button har haft fordel af stoppet og overhaler Alonso for 7. pladsen.

Raikonnen lægger an på Webber og kører klart forbi.

Vettel, di Resta, Grosjean efter 14 omgange - di Resta mangler sit første stop. Hamilton blæser forbi Alonso, der ikke har farten til at forsvare sig.

Det kan se ud til der skal en Lotus på podiet, Grosjean kører sig op på andenpladsen.

16.-20. omgang:

Raikonnen kommer blæsende bagfra og er ved at nærme sig Grosjean. Med hver sin strategi, så kan det blive meget spændende når de nærmer sig hinanden.

16 omgange kørt og løbet er ved at have sat sig, Vettel, Grosjean og Raikkonen er de første 3 kørere.

Perez har ganske flot kørt sig i top 10, mens Massa har kørt sig op til en niendeplads.

Dagens mand er indtil videre MS, der har hentet 9 pladser siden starten.

20.-25. omgang:

Banens hurtigste mand er klart Raikonnen, der er næsten et halvt sekund hurtigere end de 2 biler foran.

Episoden hvor Hamilton og Rosberg er i karambolage vil først blive behandlet efter løbet.

Raikonnen har lukket hullet til Grosjean og lægger an til et angreb på ham.

Button pitter igen - anden omgang er i gang.

Ganske som forventet, så er der ikke den store forskel på de 2 dæk i løbet, Button skifter også til Medium igen.

Raikonnen kører forbi Grosjean uden det store drama - han er også markant hurtigere.

Alonson, Hamilton og flere andre tager deres andet stop og de fleste fortsætter på Medium.

Hamiltons elendige stop fortsætter, han overhales igen i pitten.

Et sæt nye Medium til Raikonnen, der har nye dæk til hele løbet.

Venstre bagdæk koster Hamilton 6-7 sekunder og endnu en gang kommer han i slagsmål med Rosberg.

Vettel og Grosjean lukker 2. omgang af.

25.-30. omgang:

Hamilton sætter bedste tid på de friske dæk. Det toppes straks af Raikonnen, der barberer næsten trekvart sekund af den tid.

Pic parkerer bilen og har fyraften som første mand. Det samme sker for Maldonado, der har haft et afrevet dæk og et spin på forrige omgang.

Vettel og Raikonnen kører identiske tider, men der er kun 2,2 sekund mellem dem.

Hamilton har - igen - lukket hullet til de 2 gange Ferrari og forsøger at komme udenom.

30.-35.omgang:

Raikonnen har lukket hullet og er ved at lægge an til at "DRS'e" sig forbi Vettel på langsiden.

Rosberg kører forbi Kobayashi.

Kobayashi har samlet et længere tog af 2 Ferrarier og Hamilton.

25 omgange tilbage og Raikonnen ligger lige i halen af Vettel. Skal vi se en sejr til Lotus og til den fortabte søn?

Formel 1 har virkelig haft glæde af Raikonnens tilbagevenden og regelændringerne, der gør at årets første 4 løb har været utroligt lige og utroligt spændende.

Raikonnen er indenfor DRS-afstand og er ved at lægge op til en overhaling - her er det værd at tænke på at Red Bulls topfart ikke er blandt de højeste i feltet.

MS er oppe som nummer 11 og dermed meget tæt på point, efter en start som nummer 22.

Kommer Raikonnen tættere på Vettel, så kommer der kulfiber på banen. Pitstrategi kan og vil blive utroligt afgørende i den duel, med mindre Raikonnen vil klare det mand mod mand.

28 km/t i forskel på tophastighed - Raikonnen forsøger, men Vettel lukker døren i første sving. FANTASTISK godt race og helt clean af begge kørere.

35.-40 omgang:

Det er selvfølgelig svært, at tale om debutsejre til hold som Lotus eller Renault, da de har været med i mange år og i mange udgaver, men det ser ud til at Lotus ver. 2012 har gode muligheder for at få en sejr i dette års fjerde løb.

Hamilton går i pit igen - denne gang uden at smide 5-7 sekunder ekstra. Virkelig 2 bitre stop for ham i dag.

18 omgange tilbage og vi er startet på sidste omgang stop for de fleste.

Det er en smule svært at få et overblik over løbet, da der er mange skift og der er mange som rykker op og ned som følge af strategi.

Vettel pitter til Medium for sidste gang, samtidigt er Raikonnen inde for sit sidste skift. Mano a mano. Der er 17 omganges race og mand mod mand i vente.

40.-45. omgang:

Pitstoppet har gavnet Vettel, der har lukket et 3-sekunders hul op. Missede Raikonnen sin chance før sidste stop? Alt kan ske. Alt sker mellem de 2 forreste.

Personligt, så hader denne signatur, når der laves "Lex Ferrari" eller "Lex *indsæt selv*" omvendt, så må man erkende at Formel 1 havde haft det skidt med endnu en sæson, der blev domineret af Vettel og Red Bull.

Sæsonen har indtil videre vist at der som minimum er 4 hold, der kan kæmpe med om sejren og med dagen i dag, så kan vi nok tilføje Lotus til den liste.

di Resta er på en 5. plads, takket været solid kørsel og en 2-stops strategi.

12 omgange igen:

Vettel, Raikonnen, Grosjean, Webber, di Resta, Rosberg, Button, Alonso, Hamilton, Massa er de 10 mand som i er pointene.

MS tager Kobayashi for en 11. plads og nærmer sig kraftigt point - han er ligeså hurtig som de førende biler.

47.-52 omgang:

Så er der 10 omgange igen og der køres meget ens tider mellem de 2 førende. MEN hvordan har dækkene det?

Raikonnen lukker hullet lidt igen og er godt 2 sekunder efter Vettel. Alt drejer sig om de 2 forreste.

Holder den nuværende stilling i top 10, så samles feltet af kørere i toppen af stillingen endnu mere. Der vil 8 kørere som er med i toppen af stillingen og som vil kunne køre sig i top.

Med 7 omgange tilbage, så er det værd at huske på at Vettels dæk er brugt og Raikonnens er helt nye, det vil sige at Vettels dæk er slidt mindst 3 omgange mere - det kan være det helt afgørende element i dagens løb.

Utroligt godt race. Der er under et minut mellem nummer 1 og nummer 12. Endda uden safety car eller afbrydelser i løbet.

Rosberg HAMRER sin Mercedes forbi di Resta og napper 5. pladsen.

5 omgange tilbage. Vettel stadig i front.

Alonso og Hamilton i indædt kamp om 8. pladsen.

53.-slut

di Resta er dagens eneste mand på 2 stop - en strategi andre måske skulle have brugt. Button er punkteret og glider ud af top 10.

De forskellige dækcompounds gør at det er næsten umuligt at forudsige ting - der kan pludselig tabes sekunder pr. omgang.

MS har kørt sig ind i pointene - godt arbejde af en ældre herre.

Senna stopper for i dag. Begge Williams ude.

Button er færdig - motoren lyder rigtig skidt.

Sidste omgang - det tyder på en Vettel-sejr og en Lotus 2-3. Og 1-2-3 til Renault.

Vettel-Raikonnen-Grosjean-Webber-Rosberg-di Resta-Alonso-Hamilton-Massa-MS.

Vettel får besked på at stoppe bilen MED DET SAMME.

Vi følger hurtigst muligt op på løbet og får opdateret stillingen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Sebastian Vettel Red Bull Racing
P
1T35:10.990 3 25
4. 3. Mark Webber Red Bull Racing
P
1T35:49.690 3 12
5. 5. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1T36:06.390 3 10
7. 9. Fernando Alonso Ferrari
P
1T36:08.790 3 6
8. 2. Lewis Hamilton McLaren
P
1T36:09.890 3 4
9. 14. Felipe Massa Ferrari
P
1T36:15.890 3 2
10. 22. Michael Schumacher Mercedes AMG
P
1T36:22.390 3 1
18. 4. Jenson Button McLaren
P
55 omg. 5 0
22. 15. Bruno Senna Williams
P
54 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
23. 21. Pastor Maldonado Williams
P
25 omg. 3 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Straf til Schumacher Frankrigs GP en realitet »