• Forside

Optakt 2010 – McLaren og Mercedes GP

I går kiggede vi på Red Bull Racing og Ferraris muligheder for 2010. I dag tager vi de to andre titelfavoritter, McLaren-Mercedes og Mercedes GP, som anses som de to hold, der bedst kan tage kampen op om verdensmesterskaberne.

Verdensmestrene fra 2009 og 2008 . Copyright McLaren

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 3/3 2010 klokken 14:03

Der er nu kun ni dage før den første træning i Bahrain begynder, så vi fortsætter med vores lille optakt til sæsonstarten. I dag kigger vi på de to hold, der har nogle af de mest spændende aspekter at komme med.

Et rent tysk hold med en engelsk teamchef mod et rent engelsk hold med en tysk motor. To verdensmestre hos McLaren mod det nu omdøbte hold, Mercedes GP, der som en ren eventyrhistorie vandt alt i første forsøg.

Lewis og Jenson - McLarens britiske duo
Copyright McLaren


McLaren
McLaren kan i år byde på de sidste to års kørerverdensmestre i Formel 1. Efter en 2009-sæson, der gav holdet nogle ekstra hår på brystet, virker holdet til at være blevet mere harmonisk igen. En fejlkonstrueret MP 4-24 betød, at holdet lå og sloges midt i feltet.

En kontrovers med FIA omkring hvad der skete under sikkerhedsbilen i Australien, hvor Jarno Trulli i Toyota og Lewis Hamilton overhalede hinanden bag sikkerhedsbilen. Der var sandheder og løgne, som først fik frataget Trulli en podieplads og siden endte med en diskvalifikation af Lewis Hamilton, en fyring af den mangeårige medarbejder Dave Ryan, en undskyldning fra Lewis Hamilton samt ultimativt Ron Dennis’ afgang fra teamchefrollen.

Midt på sæsonen begyndte det at gå fremad, og specielt Lewis Hamilton rykkede op på gridden. Det skete blandt andet fordi verdensmesteren fik de nyeste opdateringer først, hvilket gjorde det svært for den nu tidligere holdkammerat, Heikki Kovalainen, at følge med Lewis. I Tyskland kørte Hamilton med en opdateret aero-pakke, som sendte ham frem på gridden og herfra gik det fremad.

Det blev til en flot sejr i Ungarn og et foreløbigt højdepunkt på 2009-sæsonen, men vi skulle ikke vente mere end en løbsweekend, før sejr nummer to var på trapperne. En fejl i pitten betød, at det kun blev til en andenplads. I Singapore var McLaren og Lewis Hamilton igen øverst på podiet, og der var lagt op til sejr i sæsonafslutningen i Abu Dhabi, da mekanikken fejlede.

Det blev derfor en sæson med både op og nedture. Holdet sluttede dog i en opadgående spiral og den svære sæson gav holdet nogle erfaringer, som de har brugt i designet af MP 4-25. En bil med flere specielle detaljer, og en helt specielt afslutning på motorcoveret, der er åbent, så man kan opnå ekstra tryk på bagvingens nederste element.

McLaren med teamchef Martin Whitmarsh i spidsen har store forventninger til den nye model, der har gjort det ganske hæderligt under de fire tests, den har deltaget i. Med to stjernekørere kan VM ende hos McLaren igen.

Lewis Hamilton
Copyright McLaren


Lewis Hamilton
Altid kontroversielle Lewis Hamilton er igen i år nummer ét hos McLaren, når han begynder sit fjerde år som officiel McLaren-kører. Godt nok står der kun nr. 2 på hans bil, men det skal man ikke lægge så meget i.

For Lewis er lynende hurtig, aggressiv, angrebslysten og med en kynisme som har vundet ham mange fans, men også fjender. De fleste af os holder af ham, når han sætter en overhaling ind på en kører og fuldfører den, og ellers går efter en usikker bedre placering fremfor en sikker. Med Ayrton Senna som forbillede giver Lewis ikke ved dørene, og beskidte kneb findes også i den store lærebog, som Lewis har læst.

2007 bød på ballade flere gange med Lewis Hamilton indblandet. Ungarns GP i pitten bag Fernando Alonso, ”mærkelig” kørsel bag sikkerhedsbilen i regnvejrsløbet i Fuji, og Spygate var lidt af de farverige højdepunkter fra debutåret. 2008 bød også på sin del, men specielt løbet på Spa dukker op som noget af det første man tænker på fra det år, samt starten på Fuji. Vi har allerede nævnt episoden sidste år med Trulli.

Men så er der også løb som Silverstone 2008, hvor han kørte i cirkler rundt om konkurrenterne og Lesmo-svingene på Monza sidste år på sidste omgang, hvor der blev kørt efter en usikker andenplads fremfor en sikker tredjeplads. Det er det vi kan lide ved Lewis Hamilton, og selv om han også kan stå frem som den lille uskyldige knægt, der kun gjorde, som han gjorde, fordi han ikke vidste bedre, så er det den aggressive og angrebslystne Lewis vi foretrækker, og ham vi får at se i år.

For Lewis Hamilton har noget at køre for. Han har fået ikke bare en landsmand som holdkammerat, men verdensmesteren. Han har sin gamle makker Fernando Alonso hos arvefjenden Ferrari, og Michael Schumachers tilbagekomst til Formel 1, og så er der lige Vettel hos den røde tyr og et mesterskab, der gerne skal køres hjem igen. Der er lagt op til duel, og det bliver ikke kedeligt at følge.

Jenson Button
Copyright McLaren


Jenson Button
Jenson Button er skiftet fra det nu omdøbte Brawn-team til cremen af engelsk motorsport, McLaren. Med nr. 1 på fronten står Jenson overfor et noget specielt år. På den ene side er han regerende verdensmester med, hvad dertil hører. På den anden side så skal han gerne kunne forsvare sin titel mod konkurrenterne, og her kommer det største pres fra holdkammeraten Lewis Hamilton.

Udadtil virker de til at have et godt forhold, men den slags glemmes, når visiret lukkes ned og 800 buldrende heste står klar til at adlyde det mindste tråd på speederen. Det er kampen om England og fansenes gunst, det handler om.

Resultaterne på banen skal nok nok komme, men det er usikkert om det bliver i den høje eller lave ende af pointgivningen, de vil befinde sig mest. Sidste år oplevede vi Jenson som en fantastisk dygtig kører, når det gik godt og en mere skrøbelig en, når det gik skidt. Det blev ikke til nogle sejre efter Tyrkiets Grand Prix, og fra at have ligget helt i front endte Jenson i midten af de pointgivende placeringer i stort set resten af de løb han gennemførte.

Årsagerne til dette er flere, og en del af disse lå i Brawn GP’s skrøbelige økonomi og deraf færre muligheder for udvikling, men en god kører kan alligevel presse bilen lidt mere. Det blev nævnt mange gange, at Brawn-raceren havde svært ved at opnå varme i specielt fordækkene, og her hjælper Jensons kørestil, der er kendt for at være meget ren og skånsom, ikke.

Til gengæld passer den nok godt til det nye reglement, hvor det at kunne bevare dækkene så længe som muligt vil være en fordel. Specielt i starten af løbene, hvor bilerne kan være op mod 100 kg tungere end kørerne var vant til sidste år.

Jenson Button er et godt bud på en overraskelse, men verdensmester tror jeg ikke på.

Nico Rosberg, Ross Brawn, Michael Schumacher og MGP W01
Copyright Mercedes


Mercedes Grand Prix
Det nye Mercedes-team har en historie, der kan trækkes helt tilbage til Tyrrell-teamet, hvis man følger holdets blodlinje. Tyrrell blev til British American Racing, der senere blev til BAR-Honda, Honda og sidste år Brawn. I efteråret købte Mercedes holdet, og det for at starte deres egen blodlinje, ikke for at videreføre tidligere holds.

Lettere indforstået kan man sige, at Ross Brawn tog Hondas sørgelige lig og gjorde dem til sine egne. Han måtte tage en skærebrænder for at få plads til Mercedes’ motor og stort set uden sponsorer stillede han op i en sæsonens sidste vintertests. Kørerne var sådan set på plads, men de måtte gå ned i løn for, at der kunne være råd til mekanikere.

Et par uger senere stod der Jenson Button og Rubens Barrichello øverst på resultatlisten, Virgin på bilen og Ross Brawn på podiet, hvor han indkasserede teamtrofæet, og påbegyndte et eventyr som endte lykkeligt med konstruktørernes og kørernes verdensmesterskab.

Så kom Mercedes ind i billedet, og nu er Ross Brawn klar til at skrive fortsættelsen til det eventyr han lukkede ned for i november.

Sådan ønsker vi ikke at se Mercedes i år
Copyright Bridgestone Motorsport


Ind er kommet Mercedes med deres penge til udvikling, og ind er kommet Nico Rosberg, som håber han endelig kan slå igennem i Formel 1, plus Michael Schumacher, som Ross Brawn lokkede tilbage til motorsportens ypperste arbejdsplads, det trange lille cockpit, hvor så mange kørere ville ønske de fik lov at sidde.

Med en del flere ressourcer har Ross Brawn nu råd til at udvikle bilen i det tempo, som han føler og muligheden for at efterprøve ideer. Der er derfor god grund til at tro, at holdet vil være stærke i begge mesterskaber.

Mercedes’ forberedelse til sæsonen har været rimelig god, og noget bedre end de pessimitiske udtalelser, som Michael Schumacher er kommet med. Dog har der været nogle tekniske problemer, som holdet har døjet med, men når bilen kører, er den hurtig. Det har vi set under flere tests.

Nico Rosberg
Copyright Mercedes GP


Nico Rosberg
Nico Rosberg begynder i år hans femte sæson i Formel 1. Endelig er han kommet til et team, der har potentiale til at give løbssejre fremfor midtfeltsplaceringer, og fremtiden så lys ud, da han sidste efterår blev annonceret som ny kører for Mercedes. Men så kom Michael Schumacher og han snuppede hurtig rampelyset fra den tyske kører.

Det kan gå hen og vise sig som en fordel, for det sætter automatisk forventningerne til Nico Rosberg lidt ned, når han skal op imod Michael Schumacher. Derfor vil han have nemmere ved at imponere, hvis han kan køre lige op med Michael Schumacher, og det forventer teamchef Ross Brawn, at han kan.

Hvis han ikke kan, bliver han endnu et navn til den liste, der, bortset fra den ene sæson med Martin Brundle i 1992 hos Benetton, består af navne, som Schumacher har sat til vægs. Det vil derfor være forståeligt, når Rubens Barrichello og Eddie Irvine heller ikke kunne.

Vi har set under vintertestene, at Nico sagtens kan køre stærkt, og kan han holde sig på god fod med Michael, så er han den bedste læremester man kan få i Formel 1. Det ved Felipe Massa, der har nydt godt af ham specielt i 2006.

Nico Rosberg er et godt bud på en løbsvinder, men en titelkandidat tror jeg ikke på. Dertil er talentet for lille, selv med en far der har været verdensmester.

Michael Schumacher
Copyright Bridgestone Motorsport


Michael Schumacher
Seismologer kunne garanteret aflæse den reaktion en hel verden af mennesker gav, da det blev bekræftet, at Michael Schumacher ville vende tilbage til Formel 1 - for Mercedes.

Jubel, vrede og knyttede næver, der hamrede i luften af glæde eller i bordet af vrede, jubelskrig og vederstyggelige eder på forskellige sprog.

Uanset hvilken reaktion du havde, har det været godt for Formel 1. Det kan de fortælle om på banerne allerede, og de danske rejseselskaber, der udbyder Formel 1-rejser har mærket en stigning i salget af rejser. Alle vil se Michael Schumacher en sidste gang, og det forstår man godt.

Michael Schumacher er dog lidt af et spørgsmålstegn stadigvæk. For hvor rusten er han blevet i forhold til for fire år siden, da han pressede Fernando Alonso til det sidste løb i kampen om VM? Er nakken nu kommet sig helt, og hvordan vil han klare sig mod de unge løver, Sebastian Vettel og Lewis Hamilton?

Fysisk er Michael Schumacher i topform, han er om muligt stadig den bedst trænede kører på gridden, men alderen har vist sine tegn, men de er dog blevet farvet væk. Er reaktionerne stadig lige så skarpe? Har han bevaret sit ’racecraft’? Kan han genvinde VM i sit comeback? Bookmakerne er ikke helt enige, men han ligger højt på alle lister.

Der burde ikke være nogen tvivl. Michael Schumacher er ikke vendt tilbage til Formel 1 for at køre rundt midt i feltet. Han er klar, og han vil vinde. Desværre for ham er der 25 andre på banen som gerne vil forhindre ham i dette, men er der en der er mand for udfordringen, så burde det være Michael Schumacher.

Han er det bedste bud på en verdensmester fra Mercedes.