McLaren-gruppen faretruende tæt på kollaps

Sportsvognsproducenten McLarens økonomiske problemer kan meget vel være værre end oprindeligt antaget, idet selskabet står over for insolvens inden d. 17. juli 2020. Det skriver finanstidsskriftet Forbes.

McLaren . Copyright BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 24/6 2020 klokken 17:06

Tidligere i denne uge blev det rapporteret, at McLaren-gruppen sender ejerne af fabrikkens obligationer i retten for at søge en erklæring fra High Court, der ville give koncernen mulighed for at bruge fabrikkens Woking-hovedkvarter og historiske bilsamling som sikkerhed for et nyt lån.

Nu ser det ud til, at McLaren er ved at løbe tør for tid, lyder det ifølge finansmagasinet Forbes.

Nogle dage efter at det kom frem, at koncernen ville sælge en andel af sit Formel 1-team for at dække en række omkostninger, gav nyheden om McLarens økonomiske problemer igen overskrifter, da gruppen søgte juridisk hjælp ved de britiske domstole.

McLaren er nødsaget til at finde yderligere midler, men gruppen har brug for sine bygninger og historiske biler for at gøre det.

Forbes finanseksperter mener, at situationen er meget alvorlig.

McLarenEt par af McLarens sportsvogne.
Copyright McLaren Media


“McLaren siger, at det vil blive erklæret insolvent, hvis obligationsejerne ikke tillader firmaet at frigive aktiverne fra sikkerhedsstillelsen og sælge dem eller sikre et nyt lån på grundlag af dem,” lyder det ifølge magasinet.

Forbes tilføjer, at dommeren i High Court bliver nødt til at udstede en erklæring til fordel for McLaren, hvor de får 17 dage til at få aftalen i hus og et nyt lån kan udstedes. Det skyldes bl.a., at visse underskriftsprocedurer skal gennemføres og at disse alene vil tage fem arbejdsdage.

Modpartens advokat har lagt et andet forslag på bordet, og hvis dommeren nikker ‘ja’ til det, vil sagen ikke kunne afsluttes “før gruppen løber tør for penge”, som han kalder det. Herefter vil selskabet blive erklæret insolvent og lukket.

McLaren står over for store økonomiske tab, da koncernen har solgt mindre end en tredjedel af sine gadebiler end budgetteret i første kvartal 2020 sammenlignet med sidste år. Konsekvensen er en fald i omsætningen fra 217,7 millioner USD til 136,2 millioner USD.

Og det var endda før virksomheden blev tvunget til at lukke ned på grund af Covid-19-pandemien.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sådan kommer de nye TV-grafikker til at se ud Viasat er klar »