Nye budgetter og nye regler

Formel 1 og alle holdene har vedtaget nye regler, der vil få stor betydning for sportens fremtid efter Corona-krisen, og potentielt tiltrække nye teams.

Tysklands Grand Prix 2019 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 25/5 2020 klokken 18:05

Formel 1 har store problemer i disse dage. Hele sæsonen er udskudt, der vil være færre løb end planlagt, og ingen ved hvornår tilskuere igen bliver tilladt. Det har stor økonomisk betydning i en af verdens dyreste sportsgrene, da det giver færre TV-indtægter, og manglende indtægter fra løbsarrangørerne der ikke afholder løb alligevel.

Derfor har F1 og de forskellige hold vedtaget forskellige ændringer, som forhåbentlig kan være med til at redde sporten og skabe mere lighed mellem holdene.

Formel 1 havde oprindeligt planlagt, at der skulle indføres et budgetloft på 175 mio. dollars (minus markedsføringsbudget og lønninger til kørere og topledelse) fra 2021-sæsonen. Det var før Corona satte sit aftryk på hele verdensøkonomien.

De mindre teams, Renault og McLaren, var positive overfor beløbet, men Corona-krisen betyderr, at alle holdene vil få færre penge fra F1 i 2021. Derfor er det blevet vedtaget, at budgetloftet sænkes til 145 mio. dollars fra 2021.

Ferrari var oprindelig modstandere af at sænke tallet yderligere, men de er gået på kompromis og har accepteret, at budgetloftet bliver 140 mio. dollars i år 2022, og 135 mio. i 2023.

Det nye budgetloft vil også gøre det attraktivt, for nye teams at komme ind i sporten. Tidligere har det været for dyrt for nye teams at træde ind, hvilket også er årsagen til at de fleste nye hold lukkede igen få år efter. Budgetloftet vil gøre, at de udgifterne ikke kan løbe løbsk, og at holdene i fremtiden formentlig vil være tættere på hinanden.

Vasseur (Alfa Romeo), Binotto (Ferrari), Steiner (Haas), Tost (Toro Rosso) og Isola (Pirelli) udtalte sig om forskellige emner.Vasseur (Alfa Romeo), Binotto (Ferrari), Steiner (Haas), Tost (Toro Rosso) og Isola (Pirelli) udtalte sig om forskellige emner.
Copyright BMF1


Udover budgetloftet, vil Formel 1 også forsøge at udligne afstanden mellem holdene, ved at lave et system der kan hjælpe de hold der præsterer dårligere.

Helt specifikt går det ud på, at jo længere nede i konstruktørmesterskabet holdet slutter, jo mere tid/data får holdet i vindtunnelen og til CFD (computersimuleret udvikling og problemløsning indenfor aerodynamik).

På den måde vil holdene få endnu flere midler til at kunne indhente de hurtigste hold på gridden.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Skandale i Formel E: Audi suspenderer Abt Silverstone tilbage på banen »