Kommentar: Derfor er Ferraris og FIA’s aftale farlig

Den hemmelige aftale mellem Ferrari og FIA har overrasket og frustreret mange Formel 1-fans og teamchefer. Er det hele bare en storm i et glas vand, eller har FIA’s og Ferraris kritikkere ret i, at motorsportens grundprincipper udvandes?

Abu Dhabis Grand Prix 2019 . Copyright Ferrari

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 3/3 2020 klokken 11:03

Fredag den 28.2 skulle have været en almindelig fredelig Formel 1-eftermiddag i Barcelona med sidste kørerinterviews til vintertestene og meninger om coronavirussen – lige indtil FIA udsendte den kryptiske pressemeddelelse om, at FIA nu havde afsluttet undersøgelsen af Ferraris motorer og havde indgået en privat og hemmelig aftale med dem.

Der er flere problemer med pressemeddelelsen:

1) Betyder FIA’s pressemeddelelse, at Ferraris motor var lovlig, eftersom italienerne ikke bliver straffet?
2) Hvis motoren var lovlig, hvorfor så ikke bare sige det?
3) Hvad er det for en ”aftale”, der er indgået mellem FIA og Ferrari, og hvorfor holdes den hemmelig? – og hvorfor nævner FIA noget om ”bæredygtige brændstoffer” til sidst i pressemeddelelsen?
4) Kan de øvrige teams i fremtiden have tillid til FIA’s tekniske kompetencer og afgørelser, hvis de ikke med sikkerhed kan konkludere, om Ferrari kørte med lovlige motorer sidste år?

Hvorfor er det vigtigt? Lad os lige huske tilbage på Australiens grandprix 2014: Her arvede Kevin Magnussen Daniel Ricciardos andenplads, fordi Ricciardo blev diskvalificeret pga. benzingennemstrømningen i sin Red Bull. I Ricciardos tilfælde var der ikke tale om en „kunstig“ effektforøgelse men udelukkende et måleteknisk problem.

Billeder fra søndag australien 2014Billeder fra søndag australien 2014
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Dette skal ses i forhold til Ferraris pludseligt meget kraftige motor efter sommerferien i 2019: Leclerc vandt på Spa og på Monza, hvor Hamilton på trods af DRS ikke kunne komme forbi Ferrarien på langsiderne. Desuden kørte Ferrari en dobbeltsejr hjem i Singapore.

Derudover hentede Ferrari poleposition 6 gange i træk fra Belgiens grandprix til Mexicos grandprix (ved Mexicos grandprix blev Verstappen dog straffet og Leclerc arvede hollænderens poleposition).

Men i forbindelse med USA’s grandprix – og efter kritik fra Red Bull og en teknisk afklaring fra FIA – kunne Ferrari pludseligt ikke længere følge med, heller ikke på langsiderne.

Derfor er det nærliggende at tro, at Ferrari blev nødt til at ændre deres brændstofsystem op til USA’s grandprix for at undgå flere problemer – og derfor tabte de pludseligt fart.

Hvor er problemet så? Som altid i Formel 1 drejer det sig også om penge: Et par teamchefer, som engelske BBC har talt med på betingelse af anonymitet, er rasende, for Ferrari kasserer penge både for løbssejre og point i den samlede stilling, som burde være gået til de andre teams.

Sebastian Vettel i AustinSebastian Vettel i Austin
Copyright Ferrari Media


Dette gælder ikke kun Mercedes og Red Bull, som evt. kunne have vundet i stedet for Ferrari: Hvis Ferrari ville være blevet diskvalificeret, ville andre teams som McLaren, Toro Rosso og endda Haas have høstet flere point og dermed flere penge.

Det kan selvfølgelig godt være, at Ferrari betaler en straf til FIA og på den måde er med til at hjælpe FIA i udviklingen af bæredygtige brændstoffer, som det hedder i pressemeddelelsen – men ingen ved det. De mindre teams mener bare, at det er deres penge, fordi Ferrari fuskede sig til løbssejre og point og burde være blevet diskvalificeret – som Ricciardo i 2014.

Nå ja, men nu er det jo Ferrari, er der sikkert nogen, der vil indvende. Uden Ferrari, intet Formel 1, og Ferrari har jo også vetoret i forbindelse med bestemte beslutninger. Derfor må de godt snyde – lidt…

Selvfølgelig er Ferrari vigtig for Formel 1. Men Formel 1 er jo også ekstrem vigtig for Ferrari – især i disse elbils- og Formel E-tider, hvor markedet for og teknikken bag hurtige luksusbiler ændrer sig lynhurtigt. En almindelig Tesla kan accelerere lige så hurtigt - eller endda hurtigere - end en V12 Ferrari.

Så hvis Ferrari virkelig skulle trække sig fra Formel 1, ville Ferraris mærke – deres brand – nok falde ret kraftigt i værdi, fordi den historiske forbindelse mellem Ferrari og formelmotorsport delvist ville forsvinde over tid. Og det ville nok kunne mærkes på bilsalget og omsætningen i Maranello og hos den lokale Ferrari-forhandler.

Dermed kan aftalen mellem Ferrari og FIA sagtens ende med, at flere mindre eller mellemstore teams siger fra over for Formel 1, hvis FIA straffer dem for lidt for kreative tekniske løsninger i kampen mod de store teams som Ferrari.

Hvis de mindre og mellemstore teams skulle forlade F1-showet på den baggrund, ville det være endnu mere farligt, end hvis Ferrari forlod Formel 1.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Fordelene ved DAS er stærkt overdrevet Dagens kører: Kimi Raikkonen »