'Smiling Tom' Belsø er død

En dansk motorsportslegende er sovet ind efter længere tids kamp mod kræft i maven. Tom Belsø blev 77 år.

Tom Belsø . Copyright RichardsF1.com

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 13/1 2020 klokken 14:01

Tom Belsø er død efter længere tids kamp mod kræft i maven. Han blev 77 år.

Belsø, der var uddannet automekaniker, debuterede i motorsport i 1964 i en Volvo P544 og kvitterede med en sejr. Siden blev han en af de mest dominerende racerkørere i Skandinavien, hvor han vandt standardvognsmesterskabet i en Ford Escort.

I 1970 skiftede Belsø til Formel Ford, hvor han kørte for Hawke. Året efter skiftede han til den nye serie FAtlantic, hvor han kørte i en Brabham-BDA BT28/35, hvilket to år senere bragte ham til Formel 2.

Herfra avancerede danskeren til den mere rå Formel 5000, hvor det blev til nogle få løb i serien, som kun var marginalt langsommere end bilerne i Formel 1. Her kørte danskeren en af Jackie Epsteins ShellSport/Radio Luxembourg Lola T330’ere i Rothmans europæiske mesterskab i 1973 og 1974, hvor Belsø vandt på Snetterton.

Med Marlboro som sponsor blev dørene åbnet for en start hos Williams F1 i forbindelse med Sveriges Grand Prix i 1973. Belsø kvalificerede sig, men på grund af store tekniske problemer og mangel på træningstid til danskeren besluttede teamejeren, Frank Williams, at trække bilen ud af løbet. Så den egentlige F1-debut måtte vente.

Tom Belsø (1942-2020)Tom Belsø (1942-2020)
Copyright RichardsF1.com


Økonomiske og tekniske problemer betød imidlertid, at Belsø først fik sin Formel 1-debut i 1974 i Sydafrikas Grand Prix, men det blev også et temmelig kort bekendtskab, idet koblingen brændte af under starten. Lige siden har der verseret rygter om at Frank Williams havde ladet mekanikerne justere koblingen så stramt, at den brændte af. Det hed sig, at danskeren udelukkende havde fået sædet pga. Williams’ forpligtelser overfor Marlboro, og at teamet derfor ikke ønskede at slide unødigt på bilen, som i forvejen var feltets svageste.

Problemerne fortsatte for ‘Smiling Tom', som danskeren blev kaldt i England, og han kom kun til at køre et enkelt Formel 1-løb mere, da han stillede op i Sveriges Grand Prix i 1974. Denne gang holdt materiellet, og Belsø sluttede på en godkendt ottendeplads.

Samarbejdet med Williams standsede imidlertid brat samme år i forbindelse med træningen til Englands Grand Prix, hvor Belsø igen følte, at Williams saboterede hans chancer for et egentligt gennembrud i F1.

Herefter var det slut på internationalt topniveau, men ‘Smiling Tom’ fortsatte et par år som racerkører i lavere rækker. Derefter trak han sig ud af motorsport og fik senere stor succes på et noget andet område, nemlig som producent af müsli. Dette skifte gjorde Belsø til en ret velhavende mand, og i 2005 solgte han firmaet, som i dag er kendt under navnet Belso Cerials.

Et lille comeback i motorsport blev det dog til, da Belsø i 2001 deltog i Goodwood Revival i en Volvo 122S.

Belsø boede i England til sin død, hvor han efterlader sin hustru Barbara, med hvem han har en en datter samt to sønner fra sit første ægteskab.

Dybeste medfølelse og kondolencer til familien fra BMF1.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Honda: Vi skal levere på samtlige baner Klap i Max »