Ferrari satser på topfart

Under fredagens 2. frie træning blev det tydeligt at Ferrari ikke vil overhales på langsiderne når søndagens løb skal køres. De har hele fredagen kørt med meget lidt downforce og det kan ses på topfarten.

Italiens Grand Prix 2019 . Copyright Ferrari

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 6/9 2019 klokken 16:09

I 1. frie træning regnede tiderne væk, men i 2. frie træning kunne man se at Ferrari kørte kvalifikations-simuleringer. Generelt blev der kørt mange omgange da alle teams skulle indhente den tabte tid i 1. frie træning mens banen stadig var tør.

Topfart-tiderne ses herunder. Bemærk at Vettel ikke havde nogle hurtigste sektortider, men kun hurtigste topfart. Hurtigste samlede omgang blev kørt af Charles Leclerc efterfulgt af Lewis Hamilton. Så selvom Ferrari vinder på topfarten, så taber Vettel alligevel for meget i de snævre chikaner til at være med aller-forrest.

2. frie træning - Hurtigste top topfart pr. sektor
1. sektor: 322 km/t Vettel (Øvrige kørere: 297-319 km/t)
2. sektor: 338 km/t Vettel (Øvrige kørere: 296-332 km/t)
3. sektor: 316 km/t Vettel (Øvrige kørere: 296-312 km/t)


Belgiens Grand Prix 2019. Charles Leclerc vinder Ferraries første sejr i 2019Belgiens Grand Prix 2019. Charles Leclerc vinder Ferraries første sejr i 2019
Copyright Ferrari


Mercedes var tilsyneladende godt klar over problematikken med at overhale Ferrari under løbet, så de testede at køre tæt efter hinanden for at få ekstra topfart på start/mål langsiden. Når to racere kører tæt efter hinanden så vil den bagerste kunne suge sig op i den foranliggende racers vacuum og dermed opnår højere topfart end raceren ellers er sat op til at have.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Albon godt tilfreds F3: Christian Lundgaard på pole i skandale-kvalifi »