Gokart er hårdere end F1

Formel 1-biler er nogle af verdens hurtigste biler. De kan ikke følge med dragracing biler i hastighed lige ud, men på en bane med sving, er der ikke noget hurtigere i verden.

Singapores Grand Prix 2018 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 20/6 2019 klokken 12:06

Formel 1 har altid været kendt som motorsportens kongeklasse.

Med adskillige g-kræfter i svingene, og en bremseevne der nærmest popper øjnene ud af hovedet på køreren, er F1-biler en fantastisk konstruktion, som bliver ved med at imponere.

Men ikke kørerne, de syntes det er for “nemt”.

I flere år har der været snak om, at F1-bilerne ikke er lige så spændende som “i gamle dage”, og at de er blevet for “nemme” at køre.

Det er ikke fordi, at bilerne er blevet langsommere i nyere tid. Tværtimod er bilerne de hurtigste de nogensinde har været, og nærmest hver løbsweekend bliver der sat ny banerekord.

Men alligevel udtaler Romain Grosjean, at gokart-race gjorde ham mere træt end at køre et F1-løb.

Men hvordan kan det være, når F1 kører så meget hurtigere?

Bahrains Grand Prix 2019. Red Bull raceren slår gnisterBahrains Grand Prix 2019. Red Bull raceren slår gnister
Copyright Red Bull Contentpool


Spørgsmålet skal findes i det faktum, at i Formel 1-løb, så kører du ikke maksimalt hvad bilen kan trække i den ca. 1,5 time løbet varer.

Kørerne skal hele tiden holde igen, og ikke presse bilen for meget. De skal køre med mindre effekt på motoren, og de skal slippe speederen tidligere, for at spare brændstof.

Og så er der dækkene.
Dæk har været et stort problem i nyere tid i Formel 1, og er blevet et samtaleemne, som de fleste fans og kørere er blevet godt og grundigt trætte af.

Problemet er, at dækkene i nyere tids Formel 1, er meget mere følsomme overfor degradering, eller overophedning, hvilket kort sagt betyder, at dækkene bliver ødelagt, hvis køreren presser dem for hårdt hele tiden.

Det medfører, at bilerne ikke kan presses 100% hele tiden, og at kørerne ofte er nødt til at holde igen med at presse de forankørende, og forsøge at overhale.

Brændstof er også et stort “problem” ift. kørernes mulighed for at presse bilen, da F1, af sikkerhedsmæssige- og økonomiske årsager, har valgt at droppe brændstofpåfyldning under løbene, og i stedet for, starte med benzin nok til hele løbet.

Det gør, at bilen er tungere til at starte med, hvilket gør den sværere at manøvrere, og køre lige så stærkt i.

Hvis tankning under løbene blev genindført, så ville kørerne have mulighed for at bruge meget mere brændstof og presse bilerne konstant, frem for at holde igen.

En anden faktor der spiller ind er, at bilerne er blevet meget tungere. Først og fremmest af sikkerhedsmæssige årsager (større krav til sikkerhed ved ulykker, Halo, osv.), og mest af alt grundet batteriteknologien til de nye hybrid-motorer (selve batteriet vejer).

En af årsagerne til, at det er mindre hårdt at køre løbene, og at kørerne “bare cruiser rundt", kan ses på det faktum, at de kører ca. fire til syv sekunder langsommere ift. deres kvalifikationsomgange.

Derfor bliver kørerne ikke presset maksimalt igennem hele løbet. De kører det bedste de kan, med at passe på dækkene, og spare brændstof.

Hvis hele løbet bestod af kvalifikationslignende omgange, så ville vi vende tilbage til de tider som kørerne efterspørger, hvor de nærmest skal bæres ud af bilerne af ren og skær udmattelse, og blive støttet når de står på podiet. Frem for nu, hvor de nærmest springer ud af bilerne og løber rundt, og laver interviews som om de bare havde gået en tur.

Romain Grosjean - 2019 Aserbajdsjan Grand PrixRomain Grosjean - 2019 Aserbajdsjan Grand Prix
Copyright Haas F1


Og det er netop det Grosjean efterspørger.

For når han kører løb i gokart, så kører han lige til grænsen hele tiden. Koncentrationen er helt i top (hvilket den selvfølgelig også er i F1), og hver eneste omgang forsøger han at køre hurtigere end den tidligere.

Det der med at presse sig selv og bilen til det yderste fra start til slut, og blive fysisk udkørt af kørslen, og mentalt presset af den enorme mængde af konstant koncentration fra køreren.

Det er dét der er fedt, og det er dét som kørerne efterspørger, og det er lige nøjagtig det som fansene gerne vil se.

Fuld gas fra start til slut, benzin nok til at kunne presse bilen konstant, og dæk der bare kan presses maksimalt hver eneste omgang i løbet.
Det er racing, og det er underholdning der giver flere seere.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« "Jeg giver aldrig op!" Red Bull med ny power unit »