Ferrari syntes det er svært med teamordrer

Ferrari har altid været kendt for at have en første- og en andenkører, hvor der direkte har stået i kontrakterne, at andenkøreren skal give plads for førstekøreren.

Kinas Grand Prix 2019 . Copyright Ferrari

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/4 2019 klokken 12:04

Det er (på papiret ihvertfald) ikke tilfældet med Charles Leclercs kontrakt med Ferrari - og med god grund.

Dog har det ikke vist sig at være tilfældet indtil videre i 2019-sæsonen.

I Australien blev Leclerc bedt om at blive bagved Vettel, til trods for at han var hurtigere.

I Bahrain blev Leclerc bedt om at blive bag ved Vettel, men valgte at ignorere ordren og overhale, og “køre bukserne af” Vettel.

Bahrains Grand Prix 2019Bahrains Grand Prix 2019
Copyright Ferrari


Og i Kina var den gal igen, da Leclerc var foran Vettel og blev bedt om at sætte farten op. Da Leclerc så trækker fra Vettel, bliver han bedt om at lukke ham forbi på omgang 11.

En svær beslutning ifølge Ferrari-teamboss Mattia Binotto.

"Som et hold er det helt sikkert svært at give ordren” siger Binotto til Motorsport.com.

“Fordi vi forstår kørerne, de har brug for at kæmpe, for at være forrest, så meget som de kan”.

“Det var bestemt ikke en nem beslutning. Jeg er nødt til at takke Charles. Måden han opførte sig på, det viser igen at han er en god team-player”.

“Men igen, så tror jeg at der kommer et tidspunkt, hvor situationen simpelthen er omvendt. Som et team er vi nødt til at maksimere teamets point. I den henseende mener jeg, at vi tog det rette valg.”

Bahrains Grand Prix 2019. Ferrari 1-2 i kvalifikationenBahrains Grand Prix 2019. Ferrari 1-2 i kvalifikationen
Copyright Ferrari


Leclerc selv er frustreret over situationen, men har forståelse for at gøre det bedste for teamet.

“Selvfølgelig, når man var i bilen var det lidt frustrerende, men på anden side er jeg godt klar over, at når man er i bilen, så har man ikke det fulde billede af hele løbet” siger Charles Leclerc.

“Efter det, så accepterede jeg det, gjorde det, og fokuserede på mit løb”.

“Det var ikke nogen nem situation”.

“Jeg kæmpede med dækkene. Det gjorde vi begge to. Og på det tidspunkt føltes det bare som om, at Seb var hurtigere. Men han ødelagde åbenlyst sine dæk af at være bag ved mig i nogle omgange, og da han kom foran, så havde hans dæk taget skade" slutter Charles Leclerc.

Kinas Grand Prix 2019. Vettel fejrer sin tredjeplads i løbetKinas Grand Prix 2019. Vettel fejrer sin tredjeplads i løbet
Copyright Ferrari

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
M
1T32:06.350 2 25
2. 1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
H
M
1T32:12.902 2 18
3. 3. Sebastian Vettel Ferrari
M
H
M
1T32:20.094 2 15
4. 5. Max Verstappen Red Bull Racing
M
H
M
1T32:33.977 2 12
5. 4. Charles Leclerc Ferrari
M
H
M
1T32:37.626 2 10
6. 6. Pierre Gasly Red Bull Racing
S
H
M
S
1T33:35.657 2 9
11. 10. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
H
M
55 omg. 2 0
13. 9. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
H
M
55 omg. 2 0
14. 14. Carlos Sainz Jr. McLaren
M
H
S
55 omg. 2 0
16. 17. George Russell Williams
M
H
S
54 omg. 2 0
17. 18. Robert Kubica Williams
M
H
54 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 15. Lando Norris McLaren
M
H
M
S
50 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas GP: weekenden i Billeder (opdateret) Skeletterne i Williams-skabet »