Alonso: Jeg tror, jeg er den bedste kører i verden

Fernando Alonso har haft tid til at filosofere lidt over tilværelsen, Formel 1 og andre motorsportsklasser i forbindelse med testen i Bahrain for McLaren. Han er på udkig efter nye udfordringer – men ikke bare for sjov

Fernando Alonso . Copyright McLaren Media

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 5/4 2019 klokken 00:04

128 dage efter sit officielle farvel til Formel 1 var Fernando Alonso igen at finde i en McLaren: Han kørte tirsdag den 2. april et par omgange i Bahrain i McLarens MCL34. Men åbenbart har han ikke lyst til at vende tilbage til F1 lige med det samme.

"Nej, ikke rigtigt", svarer den 37-årige spanier: "Alt, hvad jeg behøver at opnå i Formel 1, har jeg allerede opnået. Jeg fortryder ikke noget. Hvis jeg skulle vende tilbage til Formel 1, hvilket jeg tvivler på at jeg gør, så kun for at vinde verdensmesterskabet igen.”

Selv om han ikke udelukker et comeback i motorsportens kongeklasse, gider han ikke køre om en "7., 6. eller endda 4. plads".

Australiens Grand Prix 2018. McLaren. Fernando Alonso bag sin HaloAustraliens Grand Prix 2018. McLaren. Fernando Alonso bag sin Halo
Copyright McLaren


Alonso ser ingen grund til at vende tilbage til Formel 1, selv om selvtilliden ikke fejler noget: "Jeg vil være den bedste kører i verden, og det tror jeg, at jeg er." Men i øjeblikket kan han ikke bevise det i Formel 1.

I sin Formel 1-karriere har spanieren trods alt vundet to verdensmesterskaber, 32 løbssejre, 22 polepositioner og 97 podiepladser. Men de sidste par år forsvandt Alonso og McLaren langt ned i feltet og spillede ingen rolle i løbene.

Det var ikke hans skyld, det var bilerne, siger han: "Alle troede, at vi ville være de bedste, men det er er svært at bevise, især i Formel 1. Du skal have den rigtige pakke over hele sæsonen." Hos McLaren havde han ikke en bil, der kunne vinde løb. Alonso mener heller ikke, at han sad i den bedste bil, da han kørte for Ferrari eller for Renault.

Fernando Alonso ser påFernando Alonso ser på
Copyright Red Bull Photofiles


"Jeg kunne konkurrere på højt niveau i Formel 1 over mange år. Jeg var heldig med at vinde to verdensmesterskaber", siger han, og tilføjer så: "Faktisk var den sidste sæson min bedste – jeg slog min teamkammarat med 21 -0. Det er aldrig lykkedes for mig før."

Rent faktisk fik Stoffel Vandoorne aldrig et ben til jorden med Alonso på holdet, men det nyttede ikke så meget, for hans McLaren var simpelthen for langsom. Det bedste resultat blev en 5. plads.

Efter Alonso i første omgang har sagt farvel til Formel 1, er han på udkig efter nye udfordringer i andre løbsserier. Han har allerede vundet 24 timers løbet på Le Mans (lidt heldigt, da hans team stort set kun kørte mod sig selv), og klassikere som Daytona og Sebring.

Han vil igen prøve på at vinde Indy 500 til maj, så han som blot den anden kører nogensinde kan vinde ”Triple Crown” – altså Monacos grand prix, Le Mans og Indy 500. Graham Hill er hidtil den eneste kører, som har vundet alle tre.

"Jeg glæder mig til de nye udfordringer, men det er ikke noget, der bare er for sjov", siger han. Alonso forklarer, at han tager alle nye udfordringer meget alvorligt, og at der ikke bare er tale om en hobby.

"Hvis jeg skal prøve noget nyt, så bliver man nødt til at fortælle mig præcist, hvad det er, jeg skal. Jeg bliver nødt til at lære det hele fra begyndelsen. Jeg giver alt, hvad jeg har, for det skal ikke være for sjovs skyld men pga. sværhedsgraden og udfordringen.”

Men hvor lang tid gider Alonso blive ved med at køre? "Så lang tid jeg har kraft nok og føler, at jeg kan konkurrere med de andre. Måske vender jeg en dag tilbage i en Formel 1-bil eller en anden racer, men så er det pludseligt min teamkammerat, som er hurtigere end mig. Men så længe jeg ved, at det ikke kommer til at ske, fortsætter jeg med at køre."

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Binotto forsvarer Vettel Alt ok fra Ferrari »