Det ternede flag måske fortid

I mangel af et spændende canadisk grandprix kastede medierne sig i stedet over episoden, hvor en kendis flagede løbet af en omgang for tidligt. Nu er det ternede flag måske fortid.

Alonso tager det ternede flag . Copyright Ferrari Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 14/6 2018 klokken 16:06

Den mest omtalte person under Canadas Grand Prix var ikke vinderen, Ferraris Sebastian Vettel, men derimod kendismodellen Winnie Harlow, som havde fået æren at vifte med det ternede flag, når vinderen kørte over mållinjen.

Uheldigvis fik modelstaklen besked på at vifte med flaget en omgang for tidligt, hvilket satte F1-medierne på den anden ende.

Episoden har fået FIAs løbsdirektør, Charlie Whiting, til at foreslå, at løbet i fremtiden markeres afsluttet med et officielt signal af en eller anden slags.

”Jeg tror, at vi må overveje en bedre måde af signalere løbets afslutning på,” sagde Whiting efter løbet.

Det ternede flag kan være fortid.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


”Det ternede flag er en tradition, men det er noget, som ofte har givet anledning til misforståelser.”

Og det har Whiting ret i. Således kiksede fodboldlegenden Pelé flagningen, da vinderen af Brasiliens Grand Prix krydsede mållinjen på Interlagos, og det samme er ved Kinas Grand Prix.

”Det er ret enkelt, for man kunne bare lade det store sorte panel (storskærmen ved mållinjen, red.) vise det ternede flag på det rigtige tidspunkt, men hvis du gør det automatisk, så skal man også vide helt nøjagtigt hvornår man skal gøre det, hvornår det skal aktiveres.”

”Det er ikke så helt lige til, så det kræver en smule omtanke.”

Samtidig understregede Whiting, at skylden ikke lå hos Harlow.

”Kendissen kan man ikke bebrejde… vi skal i stedet se på andre forhold såsom antallet af folk, der går derop (på flagbroen, red.) somme tider. Det kan somme tider være lidt svært deroppe. Det samme gælder under starten, hvor der godt kan være lidt trangt,” indrømmede FIA-bossen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Renault hyrer Mercedes designer Hamilton vil ikke fremstå svag »