Nedbrud i 2017 er en fordel for 2018

Cyril Abiteboul . Copyright Allan Haslund

Renault chefen Cyril Abiteboul indrømmer, at Renault havde alt for mange motorfejl i 2017 men udtaler, at det skete fordi man forsøgte at gøre motorerne stærkere, alt for hurtigt.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 2/1 klokken 08:01



Renault har, siden introduktionen af de nuværende 1,6 liters turbomotorer haft et ry for at være alt for svage i forhold til konkurrenterne, dog med undtagelse af Honda.

Det ville man ændre på i 2017, hvor det var andet år for Renaults eget Formel 1-hold på gridden i nyere tid.

Men de mange ændringer blev ofte forceret igennem, hvilket betød at stabiliteten på motorerne røg i bund.

Det betyder derimod, at Renault i 2018, vil komme til start med en langt mere stabil motor med endnu mere power.

"Vi forcerede alt for meget igennem i 2017, hvilket betød at vi ofte slet ikke havde haft det i dynoen (motortestbænk red.)," kom det fra Cyril Abiteboul.

"Især Mercedes havde et meget stort forspring, som vi skulle have lukket."

"Den aggressive tilgang til opgraderingerne, betød at vi havde alt for mange nedbrud sidst på sæsonen," tilføjede han.

Det hold der havde flest problemer, var Toro Rosso, som havde mindre køling tilgængelig med deres design, hvilket betød at især Brandon Hartley blev ramt hårdt, hvilket Cyril Abiteboul syntes var synd for ham.

"Vi fandt nogle nye måder hvorpå vi kunne få mere ud af motorerne, men det gav så stabilitetsproblemer."

"Ved at reducere temperaturerne fik vi løst en del af de problemer, men ikke alle holdene formåede at tilføje køling nok."

"Men vi lærte meget af 2017, hvilket betyder at vi vil komme til start i 2018, langt stærkere, sluttede Cyril Abiteboul.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Max's nytårsfortsæt Haas har fokus på aero i 2018 »

TEMA: Kevin Magnussen

Kevin Magnussen Kevin Magnussen har kontrakt med Haas F1 indtil udgangen af 2018. I år handler det primært om at sætte den erfarne Romain Grosjean på plads, men også at score point når raceren er til det.


BMF1 om Magnussen, McLaren, Renault F1 og Haas
Se BMF1s kørerside for Kevin, hér:Kevin Magnussen
Læs alt om Haas F1:Haas F1 Team
Læs også om Renault F1:Renault F1
Eller læs om McLaren F1:McLaren F1


Nedtælling

Næste løb: Australiens Grand Prix
Dato: 25/3 2018 kl 7:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Abu Dhabis Grand Prix
Løbsdato:26/11 2017
Bane:Yas Marina Circuit

Australiens Grand Prix
Løbsdato:25/3 2018
Bane:Melbourne

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. V.Bottas Mercedes AMG
    2. L.Hamilton Mercedes AMG
    3. S.Vettel Ferrari
    4. K.Räikkönen Ferrari
    5. M.Verstappen Red Bull
    6. N.Hülkenberg Renault F1
    7. S.Perez Force India
    8. E.Ocon Force India
    9. F.Alonso McLaren
    10. F.Massa Williams
    Se hele resultatet


    Tidligere F1 verdensmestre

    År Kører
    2017 Lewis Hamilton
    2016 Nico Rosberg
    2015 Lewis Hamilton
    2014 Lewis Hamilton
    2013 Sebastian Vettel
    2012 Sebastian Vettel
    2011 Sebastian Vettel
    2010 Sebastian Vettel
    2009 Jenson Button
    2008 Lewis Hamilton