Anderledes test på Monza

I går blev der testet gummi på Monza, men ikke det gummi, du tror. Det var nemlig ikke Pirellidæk, der blev testet, men derimod løbesko.

Af: Lea Petersen (lap@bmf1.dk) d. 7/5 2017 klokken 15:05

Det amerikanske firma Nike havde arrangeret testen. Hensigten med den var ført og fremmest at teste deres nye løbesko, Nike Zoom Vaporfly 4%. Skoen er specielt udviklet til marathonløb, og på Monza skulle den stå distancen.

Men Nike ville ikke bare teste deres nye løbesko. De ville også gøre det, som ingen løber endnu har gjort – løbe et marathon på under 2 timer.

Under sloganet ”Breaking 2”, har Nike derfor længe forberedt sig på at slå rekorden – men hvad har alt det med Formel 1 at gøre?

Carbon og vindtunnel
For det første har Nike gjort brug af materialer og testmetoder i udviklingen af deres nye løbesko, som vi kender fra motorsportens verden.

I Formel 1 går man altid efter at udvikle den hurtigste bil som overhovedet muligt. En tusindedel her og en tusindedel der forsøger man at hente, for en tusindedel kan gøre hele forskellen.

På samme måde har Nike forsøgt at udvikle den hurtigste løbesko.

Vindtunnel
Copyright Ikke sat!


I mellemsålen på den nye løbesko har Nike fx brugt en carbonplade, som skal forstærke skoen, og undervejs i udviklingen har Nike testet skoen i en vindtunnel, for at optimere dens aerodynamik.

De bedste betingelser på Monza
For det andet har Nike (som allerede nævnt) valgt at teste på Monza, og det er ikke uden grund. På Monzas 2,504 km lange junoirbane har løberne nemlig de bedste betingelser.

Dem af jer, som har været på Monza, ved, at Monza er en relativt flad bane. Derudover er svingene på juniorbanen ikke for skarpe, og asfalten er ensartet. Ifølge Nike giver det tilsammen en optimal løbsbane for en marathonløber.

Monza banelayout
Copyright ukendt


Juniorbanen består af den første og sidste del af den almindelige bane. I stedet for at fortsætte ligeud af start/mål-langsiden, drejer juniorbanen af til højre lige inden første cikane. Her fortsætter den og kommer ud på baglangsiden. Sidste kurve på juniorbanen er den samme som på den almindelige bane - nemlig den legendariske Parabolica-kurve.

I lighed med Formel 1, er vejrforholdene også vigtige, når man løber marathon.

I Norditalien på denne tid af året er temperaturen hverken for varm eller kold, hvilket er godt, når man skal løbe 42,195 km.

Placeringen af banen i en park med mange træer og langt væk fra Italiens kyst gør desuden, at der normalt er relativt vindstille på Monza.

Alt i alt tilbyder Monzas juniorbane nogle rigtig gode betingelser for løberne.

Lige ved og næsten
Nike havde allieret sig med tre af de hurtigste mænd i verden, Eliud Kipchoge, Lelisa Desisa og Zersenay Tadese. Det lykkedes dog ikke de tre løbere at komme under de 2 timer.

Den kenyanske løber Eliud Kipchoge kom dog meget tæt på. 2:00:25 var han om at løbe marathondistancen på Monza.

Til september er det igen Formel 1-bilernes tur til at indtage den legendariske racerbane.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ricciardo: Bilen er ikke til ræs Massa: Michael hjalp mig - jeg hjælper Lance »