Det tekniske hjørne: Ferraris løbende opgraderinger i 2017

Ferrari har virkelig forbedret deres bil til noget konkurrencedygtigt i år – Men hvad er hemmeligheden bag den fortsatte succes hos teamet? Vi har kigget lidt på de opgraderinger, bilen har fået mellem årets første løb.

Ferrari pitstop . Copyright Ferrari

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 5/5 2017 klokken 21:05

Årets Ferrari med det ellers halvkedelige navn ”SF70H” har naturligvis fulgt de nye regler om bilens størrelse osv., der er kommet til sæsonen 2017 – Men derudover er der allerede kommet opdateringer mellem løbene så tidligt i sæsonen.

Her er en lille opsamling på, hvad Ferrari har haft i støbeskeen:

De nye biler er som bekendt blevet bredere, mere monstrøse, og kræver langt mere af både elektronik, motor og naturligvis kører.

Inden Australiens GP
De nye regler har fået flere teams som fx Mercedes og Toro Rosso til at hæve deres hjulophæng, således at gennemstrømningen til bilens luftindtag på siden (de såkaldte sidepods) er uforstyrret af hjulophænget.

Ferrari har derimod taget en helt anden tilgang: Hos dem har man nemlig hævet sidepod’en i begge sider, så luftindtaget sidder over hjulophænget (se billederne nedenfor).

Ferraris nye løftede sidepod
Copyright Ferrari


Mercedes har i stedet hævet hjulophænget
Copyright Mercedes


Netop denne udformning af siderne har været til stor diskussion i F1-verdenen.

De nye regler dikterer, at kanten på bilens sider skal hælde i 75 grader for at komplementere de nye front- og bagvinger æstetisk, men ingeniørmæssigt set er 90 grader langt mere effektivt ift. luftindtaget.

Ferraris design er derved et smuthul i reglementet: Kanten på deres sider er nemlig stadig 90 grader – Det er blot flyttet længere bagud, så der er blevet plads til en ”ekstra kasse” foran, der kan have de 75 graders vinkel.

Det kan være svært at spotte på billeder, men nedenfor kan der anes den kasse, der er sad foran sidepod’en.

Vettel med den nye sidepod
Copyright Ferrari


Derudover havde Ferrari inden Australiens GP også fundet en nu løsning til køling af gearkasse og hydraulik:

I stedet for at have kølingssystemet placeret inde i bilen ved siden af motoren, har Ferrari sat det i bilens gulv. Herved påvirkes kølingen ikke af varmen fra motoren, og det nye system holder sig fortsat indenfor sikkerhedsreglementet.

På billedet nedenunder ses gulvet (den sorte plade mellem hjulene), hvori systemet nu ligger. Ferrari blev set med klistermærker sat herpå under testene før sæsonstarten, højst sandsynligt for at teste køleeffekten.

Barcelona 2017 pre-season test 2 - Ferrari
Copyright Ferrari F1


Sidstnævnt inden sæsonen er den såkaldte S-kanal. S-kanalen er som sådan ikke noget nyt – Ferrari indførte den i 2008, og flere teams, blandt andet Mercedes, kørte med dem så sent som sidste år.

I år har Ferrari dog lavet dem som et kryds-system, hvor luften strømmer fra den ene side af næsen gennem den og ud på den anden side. Systemet er lavet for et bedre system for luften, hvor den strømmer fra undersiden af næsen og op over bilen, hvilket blandt andet giver mere nedtryk (downforce) af bilen.

Det kan være svært at finde billeder med medieadgang hertil, så i stedet ses nedenunder McLarens løsning på samme dilemma. Hold eventuelt øje til næste løb, når der kommer billeder af bilernes næser.

McLarens næsebr/>Copyright McLaren Media

Efter Australiens GP
Under Australiens GP blev det spottet, at Ferrari havde fået nyt tilbehør til sine sidespejle. I stedet for en lodret finne bag spejlet (kan anes i baggrunden på det forrige billede), blev der nu lavet en horisontal, trekantet finne lidt længere nede.

Den nye finne skulle forbedre luftstrømmen omkring de øverste sider af chassiset, da en god luftstrøm heromkring kan være kritisk.

Til Ruslands GP
Der var to større opgraderinger hos Ferrari til Ruslands GP, hvor de i øvrigt startede 1-2 for første gang siden 2008.

Den ene opgradering var på bremsekanalerne, hvor nye små finner og kanaler gør det muligt at forbedre luftstrømmen rundt om bremserne om mod bagvingen.

De fleste teams har ret avancerede løsninger på netop dette felt, så Ferraris løsning var blot en opgradering. På billedet nedenfor ses en meget simpel bremseskive med kanaler fra Manor; et billede som Allan Haslund fra BMF1 tog sidste år.

Forbremsor på en Manor racer, hvor man kan se selve skiven
Copyright Allan Haslund


Allerede i Bahrain testede Kimi Räikkönen for alvor et nyt system kaldet ”dobbelt abe sæde”, men til Ruslands GP benyttede begge kørere det nye system. Det drejer sig om en dobbelt-hægte på bagvingen, der til forveksling kan ligne armene på en Kay Bojesen abe.

Ferrari er de eneste indtil videre med denne dobbelte løsning, der igen hjælper luftstrømmene i den rigtige retning,

Systemet var dog under udvikling allerede inden sæsonen gik i gang. Nedenfor kan Kimi nemlig ses i pre-sæson test nr. 2 iført både aerodynamiske målere, men også et dobbelt-armsystem.

Barcelona 2017 pre-season test 2 - Ferrari. Kimi Raikkonen med aero måler på raceren
Copyright Ferrari F1

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Lauda: "Ferrari er stærkest!” Haas med stor opgradering til Spaniens GP »