Sauber tæt på Honda-aftale

Alt tyder på, at McLaren fremover ikke bliver eneste team med power-units fra Honda. Nu forlyder det, at Sauber F1 er tæt på at indgå en aftale om levering af de japanske enheder.

Australiens Grand Prix 2017 - Løbsbilleder fra Sauber . Copyright Sauber

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 25/4 2017 klokken 13:04

Nogle vil kalde det modigt, andre vil ryste på hovedet, men ikke desto mindre tyder alt på, at Sauber F1 og Honda er tæt på en aftale om levering af de såkaldte power-units fra japanske Honda. Aftalen skal efter sigende træde i kraft fra næste sæson.

Det nye partnerskab er samtidig et farvel til et 7-årigt langt kundeforhold til Ferrari, som har leveret motorer til det lille, schweiziske team siden 2010, men med nye investorer hos Sauber, har man ønsket at øge performance med seneste motorteknologi. Hidtil har Sauber kørt med ét år gamle motorer fra Maranello, men med nye aftale får de blå-gyldne racere nyeste teknologi under motorcoveret.

Der skal nu monteres Honda-enheder i Sauber. Her Pascal Wehrlein.
Copyright Sauber F1


Da McLaren indgik samarbejde med Honda i 2015, var en del af aftalen, at begge parter skulle godkende, hvis japanerne ønskede at levere til andre teams, men en ændring i FIA’s regulativ gør det nu muligt for motorkonstruktører med få kunder at levere til teams, som ønsker den pågældende fabriks power-units.

Efter en del frustrationer pga. manglende hurtighed og stabilitet har Sauber længe udtrykt interesse i at finde en ny motorleverandør, hvilket altså ser ud til at ske nu.

McLarens teamchef, Eric Boullier, indrømmede sidste uge, at det vil være en fordel for Honda at flere teams bruger deres motorer, så de evigt tilbagevende problemer kan blive lokaliseret og løst. Senest aktuelt i Bahrain, hvor McLaren-Hondas ene dags testkørsler forløb problemfrit. Hvorfor der ingen problemer var, klør man sig stadig i hovedbunden over, og en sådan situation er selvfølgelig uholdbar.

Begge Sauber-racere i Bahrains Grand Prix 2017.
Copyright Sauber F1


"Jeg tror, at i dette særlige tilfælde, er det bedst," sagde Boullier i forbindelse med problematikken omkring McLarens meget få testkilometre og Sauber-aftalen.

"Jeg tror, at flere teams er bedre, og at der kommer til at køre flere motorer. Men det har også en pris, for det kræver flere ressourcer at bygge flere motorer.”

"Men uanset hvad, så er vi partnere (med Honda, red.). På et tidspunkt vil der alligevel blive leveret til et andet team, så jeg synes, at vi skal støtte dette. Men vi vil selvfølgelig sørge for, at det ikke kommer til at skade vores partnerskab," lød det fra Boullier.

Da regulativet kræver, at FIA skal have besked inden d. 6. maj om, hvilke aftaler om motorleverancer de enkelte teams indgår, forventes det, at Sauber og Honda offentliggør deres nye partnerskab indenfor de kommende dage.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Grosjean tilfreds efter test af andre bremser Renault: Nyt 2021-regulativ bliver en kamp »