Bahrain GP: 2. frie træning - Vettel hurtigst trods problemer

Mens solen går ned over banen, tændes lamperne der omkranser den 5.4 km. lange bane, samtidig i Paddocken bliver der tændt lys i alle palmerne, der for få timer siden en god skygge. Der er næsten skabt en magisk stemning, lufttemperaturen ligger stadig høj på 32 grader, hvor ingen vind rører sig, asfalten er også faldet til 33 grader.

Billeder fra Bahrain 2017 - Ferraris billeder . Copyright Ferrari Media

Af: Allan Nicolaisen (ani@bmf1.dk) d. 14/4 klokken 18:04

Kevin har meget at bevise i denne træning, efter en skuffende 16. plads i 1. træning. Allerede tidligt i træningen får han besked om, at han skal bruge et højere gear i sving 3, for ikke at tabe for meget tid. Han slutter træningen med 11. hurtigste tid og 33 kørte omgange. Team kollega Grosjean slutter hurtigere end Kevin.

Tidligt i træningen er der ikke meget der tyder på at Vandoorne kommer ud og køre, hans bil holder i adskilt garagen, med gul afskærmning rundt om, uden der er nogle der arbejder på bilen. Efter 42 min. træning kommer han endelig på banen, men kæmper lidt med bilen på sin ud-omgang og må kører i pit igen, uden at sætte en tid. Han når og køre 8 omgange og må nøjes med den langsomste tid sat i denne træning.

Toro Rosso køreren Carlos Saintz parkere sin racer, da der 16 min. inde i træningen kommer røg op af cockpittet, episoden fremkalder en “Virtuel Safty Car”, heldigvis parkere han tæt på marshals, som hurtigt får bilen væk fra banen og træningen kan fortsætte.

De to Ferrarier til Kinas Grand Prix 2017 - Løbsbillede fra Ferrari
Copyright Ferrari


Ferrari har en del, at indhente med Kimi’s bil, efter 25 min. har han kørt 6 omgange og sat dennes træning hurtigste tid indtil nu, på 1.32.277 med soft dækket, det er hurtigere end Vettels tid i 1. træning, men ikke længe efter, sætter Vettel den hidtil hurtigste tid 1.31.310 på super soft dæk. Samtidig melder Sebastian til pitten, at han kæmper med bremserne. Denne tid holder træningen ud og bliver ikke hentet, men Bottas slutter 0.041 sek efter.

Under træningen spørger Vettel pit-væggen, om han kan dæmpe lyset i gearskiftet, samtidig ser vi ham trille rundt på banen, med problemer med netop gearet. Han parkere bilen tæt på pitten. Han slipper dog for, at måtte gå tilbage, ligesom Raikkonen måtte i 1. træning, da 3 marshals skubber ham ind i pitten, hvor Ferraris mekanikere overtager.
Med 26 min. igen kører Vettel endnu engang ud på banen. Under sidste del af træningen, melder han, om bremse advarselslampe der lyser på rattet.

Billeder fra Bahrain 2017 - Billeder fra Mercedes. Valtteri Bottas
Copyright Mercedes AMG


Mercedes har ikke vist sin sande styrke i dagens sidste træning, selvom Bottas satte 2. hurtigste tid, men Hamilton med kun 5. hurtigste tid. De kørte dog tilsammen 70 omgange.

Renault melder sig ind i kampen, da Hulkenberg sætter en tid på 1.31.883 kun 35 min inde i træningen. Team kammerat Palmer lider under problemer med bremserne. Hulkenberg slutter med overraskende 6 hurtigste tid.

En frustrerende Max Verstappen, er hoppet ud af bilen med 45 min. igen, da mekanikere skal arbejde på bilen, der går mange test omgange spildt i dag. Med kun 12 min. igen kommer Max på banen, med besked om at køre så mange omgange som mulig. Han slutter træningen med 18 kørte omgang og en hurtigst tid på 1.32.245

Williams bilerne satte omgangs-rekord ked 73 kørte omgange, men skuffende blev det kun 7. hurtigst til Massa og 16. til Stroll, der sidst melder over radioen, at han er i store smerter.

Den sidste del af 2. træning gik med at alle teams trænede løbs-situationer, det gjorde ikke det store ved omgangstiderne. De 8 første biler inden for 1 sekund forskel.


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Sebastian Vettel Ferrari
SS
1:31.310 29
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
SS
1:31.351 35
3. Daniel Ricciardo Red Bull
SS
1:31.376 28
4. Kimi Räikkönen Ferrari
SS
1:31.478 34
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
SS
1:31.594 35
6. Nico Hülkenberg Renault F1
SS
1:31.883 37
7. Felipe Massa Williams
SS
1:32.079 37
8. Max Verstappen Red Bull
SS
1:32.245 18
9. Romain Grosjean Haas F1 Team
SS
1:32.505 34
10. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
SS
1:32.707 35
11. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
1:32.854 33
12. Esteban Ocon Force India
SS
1:32.875 38
13. Jolyon Palmer Renault F1
SS
1:32.876 38
14. Fernando Alonso McLaren
SS
1:32.897 31
15. Sergio Perez Force India
SS
1:33.319 34
16. Lance Stroll Williams
SS
1:33.361 36
17. Marcus Ericsson Sauber
SS
1:33.944 34
18. Carlos Sainz Jr. Scuderia Toro Rosso
S
1:34.072 5
19. Pascal Wehrlein Sauber
SS
1:34.117 29
20. Stoffel Vandoorne McLaren
S
1:34.230 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mellem træningerne Horner: T-vinger burde forbydes »