Feltet bakker Boullier op

Den anden dag kom Eric Boullier med et forslag om at bringe en Williams-ide fra 90erne tilbage og nu bakkes han op af største delen af feltet.

Eric Boullier . Copyright McLaren Media

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 18/2 2017 klokken 09:02

I disse tider er støddæmpere angiveligt et af de mest populære emner, blandt de forskellige teams i Formel 1-feltet. Den interesse har så ført til at Ferrari for nogle uger siden, forhørte sig hos FIA, fordi folkene fra Maranello angiveligt havde opfundet en støddæmper, som ville kunne give dem en stor aerodynamisk fordel. I onsdags fik det så McLarens Eric Boullier til at gå ud og komme med et andet forslag, franskmanden vil nemlig genopleve de aktive-støddæmpere som Williams kørte med i 1992 og 1993.

Eric Boullier
Copyright McLaren Media


Boulliers ide har så fået en del opbakning, fordi største delen af feltet bakker idéen om at bringe de højteknologiske støddæmpere tilbage op. Det faktum at der er så stor opbakning til forslaget gør, at det ikke er usandsynligt, at de aktive støddæmpere snart er tilbage i feltet. Skulle forslaget blive vedtaget, vil de nye/gamle støddæmpere dog ikke være tilbage i feltet før 2018, fordi det er en stor ændring og ikke en ændring man bare lige går ud og laver.

Alain Prost, Williams FW15C, Monaco 1993
Copyright Ikke sat!


Williams brugte som nævnt systemet tilbage i 1992 og 1993, hvor de vandt verdensmesterskabet begge år med henholdsvis Nigel Mansell og Alain Prost. I 1994 blev systemet dog gjort ulovligt, fordi McLaren havde anklaget Williams for at have en unfair fordel. I 1992 vandt Nigel Mansell 8 ud af 16 løb, mens hans holdkammerat Riccardo Patrese vandt et enkelt løb, men udover det hentede han 8 podieplaceringer. Året efter hentede Alain Prost 8 sejre, 3 andenpladser og 2 tredjepladser, mens hans holdkammerat Damon Hill snuppede 3 sejre, fire andenpladser og 3 tredjepladser, så de var forholdsvis suveræne.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Video: Se den nye Williams Claire: Et løfte til Bottas »