Nyt reglement en fordel for Bottas

Ifølge Mercedes’ bestyrelsesformand Niki Lauda er det nye reglement for 2017 en fordel for teamets nye kører, Valtteri Bottas. Østrigeren mener nemlig, at de nye regler stiller Lewis Hamilton og finnen lige.

Botteas bliver interviewet i pitten på Monza . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 6/2 2017 klokken 10:02

Efter en del spekulationer offentliggjorde Mercedes I slutningen af 2016, at daværende Williams-kører, Valtteri Bottas, blev manden, som skulle afløse verdensmesteren Nico Rosberg efter dennes overraskende pensionering.

De fleste vil mene, at Bottas’ nye teamkammerat, Lewis Hamilton, bliver en stor mundfuld for finnen, ikke mindst fordi der er relativt kort tid til sæsonstarten i marts måned til at opbygge erfaring med det tyske maskineri og ikke mindst de nye omgivelser.

Men det er bestyrelsesformand Niki Lauda ikke enig i. Tværtimod mener østrigeren, at Bottas vil blive hjulpet på vej i sin tilpasning til det nye udstyr med indførelsen af det nye 2017-regulativ, der bl.a. indebærer øget downforce og bredere dæk.

Valtteri Bottas i sit nye dress.
Copyright Mercedes AMG


"Han har ikke meget tid at tilpasse sig i. Alt er nyt for ham og os," forklarede Lauda til det tysk magasin Auto Motor und Sport.

"Men han har to fordele: han kommer ind i et topteam, som vil gøre det nemmere at få alt lige fra starten.”

"Vi vil også køre med helt nye biler i år. Det er også nyt for Lewis (Hamilton, red.), så Lewis kan ikke bygge videre på sin egen bil, fordi han ikke kender den endnu.”

"Begge førere skal udvikle bilen fra start, således at den vil passe til dem begge," lød det fra Mercedes’ bestyrelsesformand.

Mercedes vil afsløre sin W08 Hybrid på Silverstone, England, den 23. februar, hvor både Bottas og Hamilton foretager deres såkaldte ”shakedown” af fabrikkens nye F1-racer.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Brown: Flere løb i USA, tak Vettel undervurderede udfordringen 'Ferrari' »