Intern uenighed årsag til Vasseurs exit

Uenighed i topledelsen kan ødelægge strategi og visioner for enhver organisation. Og netop dette scenario er årsagen til at Renaults teamchef, Fréderic Vasseur, forlader Renault Sport F1.

Jolyon Palmer. . Copyright Renault Sport

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 11/1 2017 klokken 14:01

Tidligere i dag kunne vi annoncere, at Renaults teamchef, Fréderic Vasseur, forlader fabrikkens Formel 1-team ”efter gensidig overenskomst”, hvorefter præsidenten Jerome Stoll og CEO Cyril Abiteboul fremover vil lede teamet sammen.

For første gang udtaler Vasseur sig nu om sin exit og fortæller, at forskelligt syn på strategi og visioner er den egentlige årsag, og dette ville uvilkårligt ødelægge Renaults muligheder for at nå toppen i Formel 1.

”Der var alt for stor forskel på vores visioner i ledelsen af teamet, så derfor giver det bedst menig, at jeg forlader dem,” udtaler Renaults nu forhenværende teamchef.

”Hvis du skal have succes i F1, behøver du én leder af teamet og at gå én vej. Hvis du har to forskellige syn på visionen, ender det med at det interne arbejde går for langsomt.”

Fred Vasseur (th) i samtale med Stoffel Vandoorne.
Copyright Renault Sport


For de fleste mennesker giver en god lang ferie mulighed for eftertanke og ny energi. Det gælder også Vasseur, som netop benyttede dagene op til nytår til at tænke over tingene.

”Vi havde diskussioner umiddelbart efter sidste sæson, og vi prøvede at finde det bedste kompromis og den bedste organisation til 2017,” fortsatte han. ”Jeg havde en eller to ugers fri og tog min beslutning i starten af januar. Det er bedst at stoppe nu.”

”Det er lidt frustrerende, men jeg har en positiv fornemmelse af, at vi gjorde det godt på nogle punkter, f.eks. omkring rekruttering, restrukturering af firmaet og på banen. Vi forbedrede os meget over sæsonen, og nu kommer der nogle dygtige ingeniører til teamet over de næste par uger og måneder.”

"Samarbejdet med de tusind mennesker, der arbejder for teamet var en vidunderlig oplevelse for mig, fordi det er et rigtigt racingteam.”

”Frustrationen kommer, hvis du bygger fundamentet til et hus, og så stopper efter den første meter… men det er fint med mig. Jeg har taget min beslutning".

Kevin Magnussen, Mexico 2016.
Copyright Renault Sport


Personligt mener Vasseur, at alt var på plads for Renault til at teamet kunne rykke op i øverste halvdel af gridden i år.

"Målet er at være i top fem," sagde han. "Det er realistisk, fordi fundamentet er stærkt nu. Vi har nye folk med gode erfaringer, som slutter sig til teamet, og så vil det være den første bil, der er designet til Renaults egen motor. Der er også stor fremgang med motoren. Alt er på vej og går i den rigtige retning.”

Adspurgt, om han nu føler, at Formel 1 er et overstået kapitel, sagde han: "For at være helt ærlig, det har været en meget god oplevelse, og jeg har lært en masse… Vil der komme et nyt projekt, som jeg vil vende tilbage til? Jeg ved det ikke. Vi får at se.”

"Jeg brænder virkelig for racing – men racing er mere end bare Formel 1," lød det fra Vasseur.

Vasseurs forklaring harmonerer med Kevin Magnussen, som tidligere har angivet intern uenighed i topledelsen som én af sine begrundelser for at sige nej-tak til en ét-årig kontrakt med Renault.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mindre slid og højere fart i 2017-dækkene DMSA2017: Fairplay og events »