Mindre slid og højere fart i 2017-dækkene

I de seneste sæsoner har det været en stor udfordring for Formel 1-teamene at analysere, hvordan dæksliddet ville være på de forskellige baner. Ifølge Pirelli er der nu lys forude.

Pirelli fremviser 2017 dæk . Copyright Pirelli Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 11/1 2017 klokken 11:01

Sidste år gennemførte Formel 1’s dækleverandør, Pirelli, en serie test af de nye og bredere dæk, som skal benyttes i 2017. Efter de 24 testdage har fabrikken nu analyseret sig frem til, at dæksliddet vil være markant lavere end hidtil.

”Det er en fuldstændigt ny compound (gummiblanding, red.),” udtaler Pirellis racing manager Mario Isola til Motorsport.com.

”Vi har noteret et meget lavt slid, men disse simulationer er én ting. Det vil blive et helt andet performance-vindue de enkelte teams vil møde i anden halvdel af sæsonen, når vi kommer til baner med høje temperaturer.”

”I de få tilfælde hvor vi nåede overophedning, faldt de hurtigt til et optimalt niveau igen.”

Pirelli fremviser 2017 dæk-serien til Abu Dhabis Grand Prix 2016
Copyright Pirelli Media


”Kørerne har spurgt specifikt til dette, for hvis de følger lige efter en anden bil i løbet, vil de tabe downforce, skride mere og dermed overophede dækkene. Vores mål er, at dækkene hurtigt vender tilbage til normal temperatur igen, hvilket vil forbedre vejgrebet.”

”Under test har vi set, at dette mål er blevet nået, men det er nødvendigt, at dette bliver verificeret på de faktiske biler. Så vi må vente og se under de første løb.”

Årsagen til denne udtalelser ligger i, at testkørslerne er blevet foretaget med modificerede 2015 Formel 1-racere fra Mercedes, Red Bull og Ferrari. De kommende 2017-modeller vil være ændret radikalt og er derfor usammenlignelige med de foregående års F1-biler.

Med de nye og bredere dæk er hastigheden på en bane som Circuit de Barcelonas sving 3 eksempelvis øget med hele 30 km/t, hvilket får nogle eksperter til at kalkulere med, at der kan køres med fuld gas på 70% af banen imod 50% sidste år.

”Vi har dog stadig en del spørgsmålstegn til den feedback, som vil komme fra de første test (vintertest, red.) på banen samt de første få løb i verdensmesterskabet,” lød det fra Mario Isola.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vasseur forlader Renault Intern uenighed årsag til Vasseurs exit »