Ungarns GP: Hot or not

Det ungarske grand prix blev kørt i weekenden og der var både store præstationer, konstante præstationer og totalt håbløse handlinger og generel dårlig opførsel. Se hvem der skal have ros og hvem der skal i et iskoldt bad lige her.

Kimi Räikkönen . Copyright Ferrari Media

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 25/7 2016 klokken 17:07

Årets ungarske grand prix blev som bekendt afviklet i den netop overstået weekend, hvilket foregik under meget rodet omstændigheder. Først var der den kaotiske kvalifikation og det efterspil som den fik, men også under løbet skete der en masse dumme ting. Der var dog også nogen som leverede nogle rigtig gode præstationer, som de virkelig skal have ros for. Hvem skal have ros og hvem skal have verbale lussinger? Ja det finder vi ud af i løbet af denne artikel.

Hot top 3

1: Kimi Räikkönen.

Ja finnen sluttede godt nok "kun" som nummer seks, hvilket ikke er så godt igen når man tænker på at han sidder i en Ferrari. Godt bliver det dog når man tænker på, at han faktisk startede løbet nede som nummer 14, fordi han havde været meget uheldig under kvalifikationen. Kimi Räikkönen var en af løbets hurtigste, hvis man kigger over hele løbet, så han var måske den kører der kunne have truet Mercedes i går, hvis han var startet tættere på dem. Finnen er da også blevet kåret som "driver of the day", så hans præstation i går er blevet anerkendt verden over.

2: Fernando Alonso.

Lad det være sagt med det samme, jeg har aldrig været den store fan af Alonso og jeg bliver det heller aldrig, men derfor kan jeg godt anerkende hans præstationer under hele weekenden i Ungarn. Spanieren sluttede nemlig som nummer syv under 1. træning, 2. træning, 3. træning, kvalifikationen og ja selv under løbet blev han nummer syv. Det er ikke hans bedste resultat i år, men det er en præstation der viser, at resultatet intet havde med held at gøre, den syvendeplads var virkelig den position spanieren fortjente at være på. Udover det må man også bare tage hatten af for en kører som kan være så konstant.

3: Sensorerne i banen.

Kørerne mente det var latterligt, men undertegnet synes nu det fungerede meget godt. Et af de helt store problemer ved motorsport, er nemlig at kørerne køre uden for banen uden at blive straffet. De kan stadigvæk køre uden for banen, men nu bliver det opdaget og nu får kørerne advarsler, hvis de gør det, hvilket kan resulterer i en straf, hvis de bliver ved. Selve delen med at håndhæve reglerne gik også meget godt, det virkede efter min mening godt, at kørerne fik advarsler over radioen. Jeg ville dog ønske at hammeren faldt med det samme, men det dur nok heller ikke.

Not top 3

1: Straffe i øst og vest.

Nu har jeg lige rost FIA for et af de tiltag de kom med op til det ungarske grand prix, men de skal til gengæld have en over nakken for nogle af de andre ting. Det er fedt med strammere radioregler, men der er fortsat nogle ting ved reglerne som ikke giver mening. Jenson Button fik en straf for at få hjælp til sine bremser, altså en ting der kunne have dræbt ham, hvis han ikke fik hjælp til det. Det giver ikke meget mening, når der så vidt jeg ved står i reglerne, at kørerne godt må få hjælp, hvis det er noget der kan bringe dem eller andre i fare.

Den anden ting som ikke giver mening er ikke en ny, men en af de gamle regler. Det er alment kendt, at man kun må skifte retning én gang, men sådan er det åbenbart ikke, fordi Max Verstappen blev da ikke straffet for at gøre det. Disse ting bringer mig tilbage til min gamle kritik af reglerne, de kan nemlig fortolkes på mange måder og det holder ikke. FIA er nødt til at lave regler som er ben hårde og som ikke kan fortolkes på andre måder end den rigtige.

2: Dårlig opførsel.

Sebastian Vettel brokkede sig, Esteban Gutierrez ville ikke flytte sig, Lewis Hamilton viste fingeren, Max Verstappen flyttede sig flere gange og de to Mercedes-kørere skændes angiveligt under pressemødet. Ja dårlig opførsel er der nok af og det er ikke noget undertegnet bryder sig om. Hold nu bare bøtte og kør også respekter de regler der nu en gang er, det kan vel ikke være så svært.

De blå flag kommer frem, så det nytter ikke noget at brokke sig over radioen, fordi det får dem ikke til at opdage de blå flag, som er der. Det nytter heller ikke noget at give en kører fingeren, fordi han ikke flytter sig, det giver bare ballade, hvilket også er sket fordi der er krig mellem Gutierrez tilhængere og Hamilton tilhængere på nettet. Det samme gælder Hamilton og Rosberg tilhængere, fordi de to kørere stadigvæk er uenige om den kaotiske kvalifikation, hvorfor kan de ikke bare opføre sig ordentligt?

Og de kørere som ikke gider respektere de blå flag, de skal bare se og åbne øjnene og flytte sig. Ja nu brokker jeg mig lige så meget som de kørere og ja det er dobbeltmoralsk, men hellere være dobbelt moralsk end at lade det gå uhørt hen. Den opførsel flere kørere viser, er ikke noget alverdens børn burde lærer og Formel 1-kørere er rollemodeller, så derfor burde de lade være med den slags ting. Kæmp kampen på banen ved at smække pedalen i bund og køre hurtigere end de andre, det er måden at gøre det på, ikke alt det andet der.

3: Frygten for regn.

Ja det her har ikke så meget med selve løbet i går at gøre, men det har været et problem flere gange i år og det var også et problem under kvalifikationen i Ungarn. FIA er blevet bange for at sende kørerne ud på banen når det regner, hvilket er så stort et problem i mine øjne at det kan skade sporten utroligt meget. Ja det er et sikkerheds spørgsmål, men der skal bare findes en anden løsning, fordi det dur ikke at man ikke tør sende kørerene ud på en meget våd bane. Derfor burde man efter min mening få Pirelli til at udvikle de monsun-dæk, som John Nielsen taler om så tit.

Man er simpelthen nødt til at gøre så man ALTID kan køre, fordi folk bliver trætte af alle de afbrydelser, som man så under kvalifikationen i Ungarn og Austin for den sags skyld. Det er dog en generel tendens ved alt sport, fodboldkampe bliver aflyst grundet regn, cykeletaper bliver for kortet osv. Det kan også være nødvendigt i visse tilfælde, fordi man kan ikke have folk dør mens de dyrker sport, men man skal heller ikke pakke dem ind i bobleplast, det kommer der nemlig heller ikke noget godt ud af.

Det var slut på denne hot or not klumme og I er naturligvis velkommen til at komme med Jeres bud og mening nede i kommentar feltet. Det skal naturligvis foregå i en ordentlig tone, fordi alle har ret til at have sin holdning og der er ikke nogen rigtig og forkert holdning ved disse emner.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP: Løberésume. Hamilton vinder igen og ta Ungarns GP: Dagen derpå »