Red Bull-racer med forrude

Daniel Ricciardo kommer til at køre med forrude på bilen under den første træning i morgen, et vindue som er Red Bulls modsvar til Ferraris Halo-anordning.

Red Bulls canopy-skærm . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 28/4 2016 klokken 22:04

Ferrari vakte opsigt under vinter-testene i Barcelona, da de introducerede deres såkaldte "halo", som var deres bud på en anordning til beskyttelse af kørernes hoved. Nu er Red Bull Racing så klar med deres bud på en lignende anordning deres version minder lidt om en forrude eller skærm, men med en historisk vinkel.

Gilles Villeneuve med et mini vindue
Copyright Getty Images


Skærmen, som Red Bull har valgt at lave, minder nemlig en hel del om de små vinduer/skærme som nogle Formel 1-biler kørte med i gamle dage. Et eksempel på dette er Gilles Villeneuve Ferrari, som ses på billedet ovenfor. Red Bulls skærm er dog noget højere, så den kan beskytte hele kørerens hoved, hvilket den gamle version ikke kunne. Den skulle blot spørge for at holde kørerens udsyn så klart som muligt og dermed ikke yde beskyttelse.

Red Bulls canopy-skærm
Copyright Red Bull Contentpool


Red Bull kalder i øvrigt deres skærm for "canopy" (samme benævnelse som benyttes til glaskuplen på jagerfly), og den vil være monteret på Daniel Ricciardos racer til den første frie træning i morgen. Så bliver det spændende at se, hvordan den klarer sig og hvilke reaktioner der kommer omkring den.

Ind til videre har Nico Hülkenberg sagt, at han synes den ser godt ud, mens Lewis Hamilton er lige så kritisk omkring canopy, som han var for halo'en.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1:38.127 + 0.000 32
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:38.849 + 0.722 31
3. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:39.175 + 1.048 19
4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:39.332 + 1.205 18
5. Felipe Massa Williams
P
1:39.365 + 1.238 14
6. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:39.650 + 1.523 24
7. Valtteri Bottas Williams
P
1:39.802 + 1.675 34
8. Daniil Kvyat Red Bull Racing
P
1:40.218 + 2.091 26
11. Jenson Button McLaren
P
1:40.663 + 2.536 19
12. Fernando Alonso McLaren
P
1:40.771 + 2.644 18
16. Esteban Guiterrez Haas F1 Team
P
1:41.238 + 3.111 18
17. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:41.385 + 3.258 20
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Endnu en chef forlader Sauber F1 JB: I har ikke set hvad vi kan »