Endnu en chef forlader Sauber F1

Det lille private team Sauber F1 har i længere tid kæmpet med både økonomi, performance og medarbejderflugt. I dag erfarer vi, at teamets chef for baneoperationerne nu også har forladt det kriseramte, schweiziske team.

F1 test Østrig den 24. juni 2015 . Copyright Sauber Motorsport

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 28/4 2016 klokken 12:04

Der er bestemt plads til positive nyheder hos det lille schweiziske team Sauber F1, men det går desværre den modsatte vej. Således har Tim Malyon, chef for baneoperationerne, netop forladt teamet. Det skriver Autosport her til formiddag.

Tim Malyon, som kun blev hos Sauber i tre måneder, er ingeniør og kom oprindeligt fra Red Bull som erstatning for Giampaolo Dall’Ara, der forlod teamet i januar i år. Malyon begrunder sin exit med personlige årsager.

Op til sæsonåbningen i Melbourne forlod teknisk direktør Mark Smith ligeledes teamet.

Ændringerne betyder, at Felipe Nasrs racing-ingeniør Paul Russell træder ind i rollen som midlertidig chef-ingeniør.

Marcus Ericsson med Kevin Magnussen i baggrunden. Kina 2016.
Copyright Sauber Motorsport


Sauber har længe kæmpet med heftige finansielle problemer, som især blev åbenlyse, da der blev stillet spørgsmålstegn ved, om teamet overhovedet kunne stille op til Kinas Grand Prix. En sidste-øjebliks økonomisk indsprøjtning og garanti fra den ene af kørerne, Marcus Ericsson, og dennes sponsorer, reddede dog løbet for det lille, private team.

Teamchef Monisha Kaltenborn indrømmer, at de økonomiske problemer i den grad stikker en kæp i hjulet for udviklingen af teamets 2016-model, og situationen er ikke blevet bedre af, at Felipe Nasrs bil i samtlige løb har haft tydelige performanceproblemer. Disse er nu lokaliseret til en fejl i chassisset, men et nyt chassis er temmelig kostbart, hvilket var med til at skabe de problemer, som svenske sponsorer for nylig reddede Sauber ud af.

Endelig har lavvandet i kassen betydet, at medarbejderne har måttet vente på deres lønudbetalinger, og det menes, at Sauber fortsat kæmper en hård kamp på den front.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Så skal der udvikles chassis Red Bull-racer med forrude »