Paul Hemberys trusler virkede!

Som opfølgning til vores Pirelli-artikel i går, kan vi nu fortælle at F1-kommissionen imødekommer dækleverandørens ønske om ekstra test-tid i næste sæson.

Don't mess with that man! . Copyright Pirelli

Af: Poul Østergaard Jørgensen (poej@bmf1.dk) d. 19/4 2016 klokken 16:04

Det var et helt legitimt ønske fra den Milano-baserede dækfabrikant, at man ønskede mere testtid, idet næste sæson byder på drastiske ændringer af dæk-regelsættet.

Som et resultat F1-chefernes møde bliver antallet af testdage for Pirelli derfor mere end fordoblet næste år, hvilket vil sige fra de nuværende 12 dage til de ønskede 25 dage.

Pirelli-chef Paul Hembery
Copyright Pirelli


Alt er dog ikke rosenrødt endnu, da de nye regler først skal ratificeres af World Motor Sport Counsil (WMSC), som holder møde i morgen onsdag. Det anses dog for værende en formalitet.

Testplanen for denne 2016-sæsonen omfatter to faser. I den første del må Pirelli anvende en "før-2015" bil til at foretage test på den nuværende dæk størrelse, men med mulighed for at anvende 2017-teknologi.

Pirelli Motorhome
Copyright Allan Haslund


Sent juli eller tidlig august vil Pirelli skifte til en 2015-bil modificeret til 2017 aero-pakken.

Fem teams har indvilget i at levere en 2015-bil til modifikationen. Disse er Ferrari, Mercedes og Red Bull samt to af trekløveret Williams, McLaren og Force India. Hvilke to, tages der først stilling til senere.

Christian Horner og Adrian Newey snakker med Pirellis Paul Hembery
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Som følge af aftalen forventes det, at Pirelli og FIA nu vil underskrive en kontrakt dækkende 2017–2019 sæsonerne.

Sjovt nok sker dette mere end seks måneder efter at den nord-italienske dækfabrikant var bekræftet som fortsat dækleverandør til Formel 1.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Dækvalg til Ruslands Grand Prix Hamilton skylder ikke noget »