Er Mercedes’ nye næse bare en lokkeand?

En af dagens mest fotograferede bil-reservedele er utvivlsomt den nye næse på Mercedes’ F1-racer. Men er den i virkeligheden bare en ren afledningsmanøvre og lokkeand? Det mener nogle iagttagere.

Mercedes nye næse . Copyright Mercedes

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 25/2 2016 klokken 12:02

Under torsdagens Formel 1-træninger i Barcelona rullede Mercedes-mekanikerne Hamiltons racer ud af garagen, og det var tydeligt for enhver, at køretøjets næse ikke lignede en helt almindelig F1-næse. Alene frontvingens tilsyneladende spinkle vedhæftning virker usædvanlig.

Og straks begyndte rygterne at florere, og nogle iagttagere mener endda at vide, at Mercedes nye S-Duct-design, ville give helt op til et halvt sekund pr. omgang.

Imidlertid er der andre, som er knapt så overbeviste om den nye næses betydning. De mener slet og ret, at frontvingen skal aflede opmærksomheden fra andre og mere vigtige ændringer på bilen.

Er Mercedes' nye næse blot en lokkeand og cover-up?
Copyright Mercedes


Således husker Marc Pristley fra SkySports en lignende situation for nogle år siden, hvor Adrian Newey, aerochef og aero-troldmand hos Red Bull, fandt en snedig måde at fjerne opmærksomheden fra vigtige ændringer på deres daværende vinderbil.

"Jeg husker, da jeg arbejdede med den store Adrian Newey for et par år tilbage, at vi afslørede en super-duper ny frontvinge under en test. Han var meget opsat på at beskytte de banebrydende funktioner i sit nyeste design og indså, at vi kun havde mulighed for at dække den til indtil det øjeblik, hvor bilen forlod vores garage og kørte mod pitudkørslen."

"Derfor besluttede han at benytte en anden taktik,” fortæller Priesley.

"Han bad os alle til at glemme alt om frontvingen. Vi skulle naturligvis montere den på bilen men derefter ikke værdige den et blik. I stedet skulle vi fokusere al opmærksomhed på bagvingen ... som var nøjagtig den samme, som sidste gang, bilen kørte ud.”

”Med den stærkt overdrevne opmærksomhed vi havde omkring bagenden af bilen, forhindrede vi, at nogen fotograf overhovedet spottede de små fine, men banebrydende, ændringer på fronten. De flokkedes alle om bagenden for at få et glimt af ændringerne der,” lyder det fra Prisley.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Billeder af Mercedes' nye næse Formel 1 test: Fjerde og sidste dag »